Annons:
Etikettallmänt
Läst 1795 ggr
KattOchHund
7/23/15, 7:55 AM

Vila i frid vår lilla Sally

Igår förlorade vi vår storpudelvalp. Hon fick bara bli 16 veckor innan vi tvingades låta henne somna in. Även fast alla säger att vi gjorde rätt, känns det så ofattbart grymt. Trots den ofantliga smärtan kan vi inte tänka oss ett liv utan pudel. Om någon vet några storpudelvalpar eller någon unghund som behöver ett nytt hem, så får ni gärna skriva det…

Annons:
Haku
7/23/15, 8:00 AM
#1

Det är ovanligt att 16 veckors valpar dör, vad hände?

KattOchHund
7/23/15, 8:04 AM
#2

Hon fick diabetes. Och ja, det är extremt ovanligt att valpar drabbas av det.

Haku
7/23/15, 8:13 AM
#3

Aha ok men det är ju behandlingsbart så hunden kan leva ett ok liv eller hur? har för mig att jag läste att man kunde ge insulinsprutor varje dag eller något. Men förstår att det är ett stort jobb att göra varje dag, jag är en sån som skulle ha otroligt svårt att avliva ett djur om det gick att rädda det men förstår att det måste bli ett krävande arbete för ägaren och jag respekterar ditt val.

VildaVittra
7/23/15, 8:16 AM
#4

Jag beklagar förlusten. Förstår att det känns tomt nu, men försök att inte ta "första bästa" utan be gärna någon hundkunnig vän följa med och titta på den nya hunden, ni riskerar ju att titta med ögonen förblindade av tårar.💔

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[Boris Sager]]
7/23/15, 8:21 AM
#5

Så sorgligt, beklagar:( Är säker på att ni noga kollar stamtavlan vid köp av nu valp.

KattOchHund
7/23/15, 8:35 AM
#6

Behandlingsbart? Ja, det är möjligt. Men till vilket pris? Det är en liten valp vi pratar om. Det finns ingen forskning alls på det. Hon skulle behöva in och ut på sjukhus hela livet för att ställa om insulinet till rätt dos då hon växer hela tiden. Vad är det för liv för en liten hund? Förlåt att jag reagerar lite starkt men det sista jag behöver höra nu är att jag varit egoistisk.

Annons:
KattOchHund
7/23/15, 8:36 AM
#7

Stamtavlan har inget med saken att göra. Detta var en fin valp från en oerhört bra kennel. Diabetes är inte ärftligt.

VildaVittra
7/23/15, 8:43 AM
#8

#6 Fullt så starkt skrev inte Haku, men jag tror vi alla förstår att du är känslig just nu. 
Jag skulle inte heller behandla en valp, de sätter ju tänderna i allt innan bollarna ramlar på plats, så man skulle ju hela tiden få hålla stenkoll och som du skrev åka till veterinären stup i kvarten. Det är varken ett roligt liv för hunden eller dess ägare, för i slutändan ska ju hundägandet ge oss energi och inte bara ta det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[Boris Sager]]
7/23/15, 9:53 AM
#9

Jag förstår att du har mycket omkring dig nu, TS. Skriver i all välmening, som du kan ev. läsa när det passar dig. Att kontrollera stamtavlan är alltid bra om man vill undvika ärftliga sjd öht. Det finns mycket som talar för att diabetes kan vara ärftligt, förekommer inom vissa raser mer än andra. Man rekommenderar att inte avla på hundar med diabetes, även om ärftlighetsgång inte är lika väldigt utredd som hos människor.

Haku
7/23/15, 11:35 AM
#10

#6 Har aldrig sagt att du är egoistisk… jag bara tänkte ur mitt eget perspektiv, men jag har en hund på 2 år skulle hon få diabetes hon är som mitt barn jag skulle göra allt för att få henne att överleva så länge hon inte led det finns hundar som kan funka helt funktionellt med behandling så dem inte lider även om dem är sjuka. Men jag har sagt att jag förstår dig och ditt beslut, jag tycker inte det är egoistiskt inte om du inte skulle klarat av det tror få skulle vilja ta på sig det arbetet också. Oavsett!! jag önskar att din hund får vila i frid, det är mycket sorgligt när hundar dör dem är verkligen fantastiska

fridarebecka
7/23/15, 12:23 PM
#11

Beklagar sorgen 🌺 Tungt beslut men jag förstår att ni valde att låta henne somna in. Farmors blandras fick diabetes för några år sen, dock var han runt 5 år. Hon kämpade på i två år men sen orkade hon inte mer. Vardagen funkade inte helt enkelt. Hunden behövde kollas till varje natt vilket innebar att hon sov dåligt, och ekonomin blev lidande då hon inte kunde jobba lika mycket längre eftersom hunden behövde så mycket tillsyn.

Amandla
7/23/15, 2:16 PM
#12

TS, jag förstår ditt beslut. Så tråkigt att lilla valpen fick ett så kort liv 😭

Hoppas du hittar en ny kompis snart!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Fransu
7/23/15, 8:32 PM
#13

Beklagar verkligen sorgen. 🌺

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
TjockaBerta
7/23/15, 9:22 PM
#14

Ett klokt och modigt beslut. Beklagar sorgen.

>>>Malum domesticum<<<

Catta-
7/23/15, 9:25 PM
#15

Beklagar verkligen! ❤️Så sorgligt

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
7/23/15, 10:45 PM
#16

Beklagar verkligen förlusten vet flera som drabbas av diabetes men då vart lite äldre runt 2 år dom dom drabbas först sen lyckas dom hållas i bra liv med medicin och rutiner. Lycka till ts med leta efter ny valp. 

7 Har du fakta på detta? Här bra att läsa jag tror tämligen att det faktist är ärftligt många gånger, det är inte helt ovanligt att kullsyskon drabbas och det säger för mig en del.  http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d715145b9cb46221d0639ac-diabetes

[[Boris Sager]]
7/23/15, 11:06 PM
#17

Jo, diabetes hos hund är ärftlig- http://www.universitetsdjursjukhuset.se/Documents/externwebben/uds/Diabetes.pdf.

dvs. det finns ärftliga varianter, även om alla typer inte är det.

Cahira
7/24/15, 9:14 PM
#18

Beklagar förlusten och sorgen TS. 🌺🌈

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: