Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 6798 ggr
triollo
2015-07-08 13:44

Sobel pudel?

Hejsan!

Jag har fallit pladask för sobelfärgad pudel och skulle bli jätteglad för tips på någon bra uppfödare! :)

Vill ha en mellan eller stor, till sällskap, lydnad och agility på hobbynivå. Hälsan och temperamentet är mycket viktig!

Nåfra tips? :D

Annons:
vallhund
2015-07-08 13:53
#1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

triollo
2015-07-08 13:55
#2

Oj jag vet inte riktigt. De ser ut som sobel. 

Knycker en bild från google http://www.solostandards.com/Irispups9wks_038.jpg

Amandla
2015-07-08 14:54
#3

Sobel är inte en tillåten färg på pudel, möjligen kan det poppa upp  någon valp någon gång ändå men jag har bara hört talas om någon enstaka. Om du istället väljer en pudel i en av de sex godkända färgerna svart, brun, vit, grå, aprikos eller röd så får du otroligt många fler uppfödare och valpar att välja på.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2015-07-09 22:15
#4

Jag har inte hört att någon avlar för att få fram färgen, som 3 säger så kanske det blir en valp i fel färg men tror inte det är så vanligt aldrig sett den färgen du visar ts 😊

TjockaBerta
2015-07-11 22:15
#5

#2 Är solostandard hundar godkända som pudlar i USA i vad som skulle motsvara SKK? De ser annorlunda ut tycker jag som är amatör.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2015-07-12 11:21
#6

5 om det är som felfärg på valp så får dom stamtavla och allt då dom är renrasiga, antar det gäller även om man tar hem/köper in någon med stamtavla så sköts det som vilken färg som helst även om det ickegodkänd färg.  :) 

Fatta jag det hela rätt så heter valpen på bilden ts hitta Iris och finns även senare bild på Iris då är hon inte så flammig i färgen men har mörkare öron kolla http://www.solostandards.com/ gå ner på sidan så ser man henne mer på flera bilder  + en kull bror antar jag det är vid namnet Drover som valp.

Annons:
TjockaBerta
2015-07-12 11:59
#7

#6 Men min fråga var om de är renrasiga och registrerade i USAs motsvarighet till SKK?

>>>Malum domesticum<<<

vallhund
2015-07-12 12:12
#8

#5 Menar du AKC?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

TjockaBerta
2015-07-12 13:57
#9

#8 Antagligen. Jag har ingen aning om vad det heter. Det kanske finns flera organisationer i USA tom. Vad jag menar är: är deras pudlar vad vi skulle kalla för renrasiga?

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2015-07-12 14:06
#10

Om en amerikansk pudel är registrerad i AKC (American Kennel Club) så går den att omregistrera i SKK om man importerar den hit = renrasig enligt FCI som är den organisation som SKK står under. Det står på Solostandards sida att valparna reggas i AKC.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2015-07-12 14:08
#11

#10 Tack för besked.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2015-07-12 14:10
#12

Jag förtydligar: enligt den franska pudelklubben (som anses "äga" rasstandarden för pudel) så är sobel en diskvalificerande färg. Det går inte att ställa ut den med andra ord. AKC har sin egen Rasstandard för pudel, och där tillåter de vilka färger som helst, något att verkligen se upp med om man vill importera en pudel därifrån. Likaså kan pudlar med amerikanska hundar i stamtavlan bära på en del oönskade färganlag.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Cahira
2015-07-13 06:54
#13

Färgavel är vanligt i USA och mentalitet blir ofta lidande tyvärr. Bott här snart tre år och jag saknar ansvariga uppfödare som tänker på mentalitet också, för dom är inte många och jag har kollat rätt så många olika raser. 

Enda kravet AKC har för att registrera är att båda föräldrarna är reggade har jag hört på flera håll.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Forest]
2015-07-13 10:25
#14

Ang färg något jag inte visste om var att man kan göra dna test för att se dom bärande anlagen på färg. Det är dyrt att ta hem hund från USA, att välja färg på sin hund ser jag inget fel på alls men då utgår jag efter man ser på övriga bitar som mentala biten och aveln. 

Vad kräver SKK för att man ska få reg in en pudelkull ?

Cahira
2015-07-13 10:48
#15

Vet inte vad SKK kräver men de har lite mer krav på uppfödare som att valpar ska vara 8v, besiktade och allt dedär. Här är det inte ett krav även om tack och lov många uppfödare tar den biten bra själva. Inga krav på hälsokoller av föräldrar och inga jakt och vallprov vad jag sett, och jag har inte sett någon form av MH eller hälsostatistik någonstans. Och köps hunden på pet contract är man delägare tills kastreringsbevis kan uppvisas och sedan kan man få regga hunden själv om man vill, välja regnamn osv. Är jättetrött så ber om ursäkt om inlägget är struligt men kvalitén på hundarna här borta är inte lika bra som i Sverige iallafall från vad jag sett hitills.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Amandla
2015-07-13 12:58
#16

SKK kräver för registrering av kull från mellan/dvärg/toy att föräldrarna är antingen ärftligt fria eller gentestat fria från prcd-PRA. Gentest visar A = fri, B = anlagsbärare men kan inte bli blind, C = sjuk, kommer att bli blind. A får paras med A eller B, B får enbart paras med A, C får inte paras alls (då det är en sjuk hund som kommer att bli blind).

För kull från storpudelföräldrar krävs att båda  föräldrarna har känd höftledsstatus.

Tyvärr finns det inga bestämmelser angående färgavel.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2015-07-13 20:31
#17

16 tackar det var lite det jag trodde var kravet :)

Amandla
2015-07-13 21:55
#18

Förtydligar: Valpar får registreras efter föräldrar som är A + A eller A+ B. I det senare fallet måste man testa valparna i sin tur  om man vill avla på dem, detta för att veta om de är A eller B för att veta om man kan para dem med A eller B osv.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Cahira
2015-07-14 07:12
#19

Tack för bra info :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lyan
2015-07-14 23:58
#20

Det finns en kennel i Kristianstad som har bland annat sobel storpudlar. De är reggade i SKK och heter Guldtackan's

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Amandla
2015-07-14 23:59
#21

#20 Hon är utesluten ur SKK för längesedan… hon gör egna stamtavlor åt sina hundar 🤐


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Lyan
2015-07-15 00:09
#22

#21 Fast när man söker på hunddata så kommer hon upp. Kollade inte alla sidor men såg valpar från 2010 iallafall. Nu känner jag inte henne alls (vet inte mer än vad jag har läst på hennes hemsida och lite på facebook) men det jag har läst så verkar hon ha sina hundar till tjänst av olika slag plus ställa ut nere i Europa så det verkar inte helt katastrof? Varför blev hon utesluten? 

Hon hade iallafall en vit med sobel fläckar till salu i juni.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Amandla
2015-07-15 00:14
#23

#22 Jag känner inte till hela historien och rör säkert bara till det om jag försöker.  Fusk av något slag var det i alla fall och  verkligen inte utan anledning. Vet att många menar att hon blandar in andra raser som till exempel afghan för att komma åt färgerna.

Det finns ju andra slags klubbar, såklart det går att ställa ut även om man inte tillhör SKK/FCI, men det säger inte mycket mer än att ställa inofficiellt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Lyan
2015-07-15 00:23
#24

#23 Okej, låter inte alls bra :-/ Var inne och kollade på hunddata igen och de från 2010 verkar vara de sista registrerade i SKK

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Amandla
2015-07-15 00:26
#25

Nej, det som är så synd är att "folk" går på det hon skriver i sina annonser, och tror att valparna är reggade på riktigt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Lyan
2015-07-15 12:01
#26

#25  Fast vad jag har förstått så är de reggade på riktigt, bara det att det inte är hos SKK. Sedan om det är en seriös organisation eller en hejsanhoppsanorganisation har jag ingen aning om.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Amandla
2015-07-15 13:36
#27

Jag skulle skrivit "reggade hos  SKK", det är väl det som är mest intressant för oss i Sverige.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Lyan
2015-07-15 15:32
#28

#27 Precis. Man får ju hoppas att hon är ärlig med att de räknas som blandras i Sverige om de reggas i en organisation som inte är godkänd här.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

triollo
2015-07-15 15:41
#29

Tack för alla svar!

Vad bra att ni varnade mig för guldtackans, den hade jag tittat på och trodde att det var med stamtavla.

Är det nån kanske som har något tips på valpar till salu nu, röd eller aprikos, storpudel och tik? :)

triollo
2015-07-15 17:40
#30

Eller mellanpudel :)

Amandla
2015-07-15 18:25
#31

Så bra att du frågade här  först så du slapp gå på niten hos "kenneln" 👍

Du håller väl koll på pudelklubbens valphänvisning?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: