Annons:
Etikettpälsvård
Läst 4803 ggr
Amandla
2015-06-24 13:26

Klipper du din pudel själv?

Hur gör du med klippningen av din pudel? Klipper du själv eller lämnar du in den? 

Berätta gärna hur mycket tid du lägger ner, eller vad det kostar att lämna in pudeln för klippning och om även bad ingår.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Amandla
2015-06-24 13:30
#1

Jag klipper mina pudlar själv, och tar även hand om min mammas pudlar och några bekantas pudlar plus några små blandrashundar. Det är så roligt, särskilt när de kommer in som små lortiga lurviga fotbollar och går härifrån som pånyttfödda med en glad matte och/eller husse 🙂

För mig tar det ca 1½ timme att bada och klippa någon av familjens pudlar som är mycket vana vid hantering, för klipphundarna som kommer hit tar det mellan 2 och 3 timmar, beroende på pälsmängd och hur de uppför sig. Alla är inte helt enkla att göra vid, den pyttelilla toypudeln tar lika lång tid som den stora mellanpudeln med värsta tjockaste pälsen…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2015-06-24 14:01
#2

Jag svarade annat därför att jag lämnar bort ibland och klipper själv ibland, helt eller delvis. 

Ska jag klippa själv brukar jag planera för två dagar framåt bad, fön , borstning och klipp. 

Lämnar jag bort kostar det 500.- och jag kan hämta en fin vovve  efter fyra timma. Nybadad och klippt. Klorna tar jag alltid själv.

>>>Malum domesticum<<<

Fransu
2015-06-24 14:24
#3

Jag svarade att jag klipper själv, men det är faktiskt min man som klipper. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Nalle-]
2015-06-24 22:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu när jag inte ställer ut klipper jag själv, tidigare klippte uppfödaren inför utställning och jag höll bara efter lite. Senaste gångerna har jag bara rakat kroppen och klippt hätta och nacke, tar kanske runt en timme för mig med enbart klippning, drygt två att även bada och klippa nu när jag håller honom så kortklippt. Till nästa gång ska jag nog börja spara lite mer även på kroppen så jag kan figurklippa mer. Tycker det är roligt att klippa och det blir ju faktiskt bättre för varje gång! Bifogar en bild på en nyklippt herre 🙂

Catta-
2015-06-24 23:33
#5

Jag klipper själv :) Tycker det är väldigt roligt och dessutom enkelt iaf nu när hon är nedklippt. När jag ställde ut henne klippte uppfödaren henne inför utställningarna annars höll jag efter pälsen själv. Tänkte försöka spara ut pälsen lite till hösten/vintern så hon blir fluffig och go och så att jag kan träna på att formklippta lite mer :))

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Fransu
2015-06-25 15:19
#6

#4 Så fin! ❤️

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
willas
2015-06-25 15:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag håller Timi helt kortklippt, så jag klipper själv. Jag gillar inte pälsvård, så jag skulle gärna lämna bort honom för klippning. Jag tycker bara att jag inte vågar då jag inte har fått några rekommendationer till någon. Även om det är ovanligt så går det rykten om osakliga trimmare. Det vill jag inte riskera.

[Forest]
2015-06-28 11:39
#8

Jag klipper oftast  själv men ibland tar jag till hjälp.

KitoBonito
2015-06-29 14:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag är pudelägare sedan 2 månader tillbaka och jag klipper henne själv. Det blir inte perfekt men jag lär mig med tiden. :) Tur jag inte har en storpudel ;) hihi

Cahira
2015-06-30 23:11
#10

#9 Söt!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

TjockaBerta
2015-07-01 12:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#11

Det var dags att klippa ner Thomas igår. Här är före och efter. Förebilderna har jag klippt och efterbilderna är när jag fått hjälp. Så nu kan vi bada i sommar.

>>>Malum domesticum<<<

Haztparken
2015-07-01 23:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Dafne (till v) klipper jag helt själv, Nyx (i mitten) rakar jag de rakade partierna men eftersom jag inte kan klippa utställningsfrisyrer så är det hennes pappas ägare som klipper henne. Messi (till h) som är en cocker spaniel/powderpuff/pudel blandning klipper jag då och då, ibland lämnar mamma in honom för klippning (inte min) så jag valde annat då det är lite blandat :)

Cahira
2015-07-02 04:33
#13

Jag kommer klippa själv för jag klipper min pekingese, dvärgschnauzer och chinese crested själv. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Alva14
2015-07-08 17:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Jag anlitar, hon klipper och putsar, rensar öron och klipper klor. Betalar ca 700 kr var annan månad. Kanske ska börja klippa själv men ganska skönt med någon som fixar och rensar ut tovor osv och jag har inga saker att klippa med och vet inte heller hur man gör. Har kollat efter kurs i närheten men finns ingen, då jag bor i Halmstad. Det tar ca 2 timmar för frisören att fixa och klippa så 350 kr är bra pris tycker jag (driver eget själv och vet vad det kostar med allt…) Jag badar och fönar henne själv däremellan och innan klippning. Bifogar tre bilder på hennes sommarfrisyr!

Amandla
2015-07-08 17:23
#15

Om du är beredd att åka en liten bit så anordnar ju både Västra och Södra avdelningarna i Pudelklubben kurser, det kan vara värt att resa. Annars kan du kolla  med någon uppfödare i närheten eller kanske något trim någorlunda i närheten om de kan lära dig (mot betalning förstås). Jag känner till flera duktiga personer, kanske inte nästgårds men inte alltför  långt. Fast vad som är för långt är såklart individuellt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Alva14
2015-07-08 17:36
#16

#15 Ja du får gärna tipsa om någon neråt, har familj i både Helsingborg och Malmö t.e.x.

Amandla
2015-07-08 17:47
#17

Jennie Johansson finns i Genevad, Secret Style´s kennel. Hon har till och med tävlat och placerat sig i pudelklippning utomlands 🙂Lena Jönsson i Malmö, detsamma. Fast titta på pudelklubbens klipplista, kanske hittar du någon närmare. En del tar gärna emot för att lära ut, men jag kan ju inte garantera att alla gör det förstås. Men de som står på listan KAN pudel och pudelpäls 😉och det är viktigt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2015-07-08 19:55
#18

#14 Betalar du 700:- eller 350:- för en klippning? Jag förstod inte.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2015-07-08 20:16
#19

#18 Bör vara 350 kr per timme, om det tar två timmar och kostar 700 kr.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2015-07-08 21:37
#20

Ok. Det blev väldigt fint.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Alva14
2015-07-10 10:01
#21

#19, #20 Ja precis, 350 kr per timme kostar det. Hon som klipper har egna pudlar också så hon är duktig tycker jag. Genevad ligger bara 10 min bort så det är ju kanon, ska kolla det!

Anterrabae
2015-08-01 00:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag klipper Titus själv, emellanåt med hjälp av husse. Det brukar bli ok :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Estelle13
2017-06-01 16:49
#23

Gammal tråd men ja jag klipper båda mina pudlar själv. För mig känns det nästan som en omöjlighet att äga pudel och inte kunna klippa själv eftersom pälsen växer snabbt och bör hållas efter rätt ofta. Skulle vara jobbigt att både bada och föna en pudel som inte blivit klippt på ett tag. I början när jag ställde ut Estelle klippte Texas uppfödare henne, senaste uts som var ett tag sedan klippte jag själv och kommer så göra vid framtida utställningar. Sist hon blev klippt av någon annan än mig var år 2014 så det är ett tag sedan.

Herseruds
2017-06-03 16:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Klipper själv. Tänker varje gång att "Nästa gång ska jag lämna in", men när det är dags är jag för snål! 😊

Estelle13
2017-06-04 15:37
#25

#24 Har aldrig sett en"blå" pudel på riktigt, är det bara i ansiktet det blivit blekt eller syns det även på kroppen att hunden inte är svart?

Amandla
2017-06-04 16:18
#26

#25 Det är olika från hund till hund, och de bleknar olika fort om alls. Vissa blir snudd på silver med åldern, andra stannar som mörka. Men ställer man en mörk blå bredvid en svart så ser man skillnaden.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Shinrin
2017-06-04 17:43
#27

Ibland är det jag som klipper, ibland låter föräldrarna henne gå till frissan 👍

Annons:
Herseruds
2017-06-04 18:26
#28

#24 Nike grånar långsamt Hon har nu en matt mörkt "blåbrungråsvart" ton på större del av kroppen, lite ljusare i ansiktet. Blir spännande att se hur det blir, lär ju dröja nåt år.😊inte jättesnyggt ännu, mer fult svart… Ska se om jag kan få till en färsk bild på henne här.

Estelle13
2017-06-04 18:43
#29

Okej, jo man har ju sett på bild av alla möjliga toner hos den blåa pudeln. Man ser ju Nikes kullbror då och då på fb och han ser ju iprincip nästan helt svart ut tycker jag.

Denna kommentar har tagits bort.
Cert
2017-06-06 07:44
#31

Jag klipper själv.
Har lämnat in en gång, det va det roligaste! Han blev så fin och tjusig! Det märktes att det var ett pudelproffs som klippt honom. Det var inför ett firande som jag ville ha han extra fin… Tyvärr gick han ner i dammen 1 timme innan gästerna kom, så han luktade dy och såg rejält sunkig ut när gästerna anlände. Men i ett helt dygn var han den snyggaste pudel jag sett!
Efter detta hyr jag själv in mig på trimmet och lånar utrustning och snappar upp lite tips här och var. Mycket trevligt.

Amandla
2017-06-06 11:14
#32

#31 Haha, så himla typiskt!! 😂Man får vara glad om man hinner njuta av den nyklippta pudeln en stund innan den hittar på något som förstör ens synintryck, om den lyckas undvika det så kan man ge sig sjutton på att vädret ställer till pälsen 😛


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
GunSil
2017-06-14 17:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Klipper själv till vadags och utställning sedan 10 år tillbaka. Har även klippt andras pudlar till vardags/ utställnings frisyrer. Men det har jag lagt ner..

Tjingeling/ GunSil & Fyrbeningarna

www.gunsil.se

Herseruds
2017-06-17 17:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#34

Nyklippt idag. #29 Grannens labbe fick modella som svart jämförelse.  Hon har ju ngr år på sig att gråna, lite spännande är det!

Annons:
Estelle13
2017-06-18 14:46
#35

#34 Jättefin! Och ja det syns verkligen att hon är grå :-) kullbrodern man sett på bild ser ju väldigt mkt mörkare ut men det är ju olika från valp till valp hur mkt blekande anlag de nedärver från den gråa föräldern :-)

[Forest]
2017-06-20 10:52
#36

33 Tjusig 🙂 

34 Så fin, kul att du tog hjälp av grannens svarta labbe för visa färgskillnad  :D

Nessie von Loch
2017-10-15 22:36
#37

Rakar och klipper själv, blir inga extravaganta frisyrer. Tar inte så lång tid om man exkluderar allt annat vad pudelvård eller hundvård i allmänhet betyder. Rakar nos, tassar och "svansrot området" när jag tycker att det är dags. En gång i månaden kanske?

Upp till toppen
Annons: