Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 3070 ggr
Veero
2015-06-24 10:03

Skaffa pudel

Jag har funderat mycket på att skaffa en dvärgpudel någon gång i framtiden. Speciellt nu när jag flyttat hemifrån, och pluggar på distans och är alltid hemma så känns det lämplig tid att ha valp. Jag har aldrig haft en valp, min familj har bara köpt omplacerings hundar, min tik på 6år hämtade jag i Spanien för 5 årsedan. Har lite funderingar, jag har 3,5år kvar på studierna, när under dessa år är lämpligast att skaffa valp? Hur länge bör man spendera tid hemma med den? Jag vill ha en hane, funderar på att kastrera han, eller så måste min tik kastreras, vad är bäst? Hon kanske är för gammal nu? Tycker att löpet är väldigt jobbigt ;) men en hane som kan skvätta revir är ganska jobbigt det med… Jag sommarjobbar varje år, så när på året bör man skaffa isåfall? Min hund lämnas aldrig själv långa stunder, då är hon hos min mamma t.ex när jag jobbar å killen inte är hemma, eller om jag ska bort. Jag har redan mailat med en uppfödare i närheten som planerar en kull nästa år, så kanske blir en därifrån🙈

_____________________
// Veronica Berggren
Lev livet som om det vore din sista dag

Annons:
Amandla
2015-06-24 18:27
#1

Att ha en valp är som att ha en bebis ungefär. Även om man börjar ensamhetsträna valpen då den är några månader, då bara någon minut första gångerna, så är det ändå inte lämpligt att lämna den mer än ett par timmar innan den är åtminstone året gammal. Bra att du har hjälp av din mamma och killen!🙂

Angående kastrering, det är väldigt svårt att råda någon om, och som uppfödare är jag ju rädd om rasen, läs att det vore synd om en fin hane som utvecklats bra och vore en tillgång för rasen visar sig vara kastrerad när en tikägare/uppfödare upptäcker och blir intresserad av honom. Jag personligen skulle nog ha svårt att sälja en hanvalp på de premisserna om du förstår hur jag menar. På tikar är det en större operation, å andra sidan så är risken för livmoderinflammation på en lite äldre tik ganska stor… nä, hur man än vänder sig har man ändan bak, det är långt ifrån alla hundar som är intressanta ur avelssynpunkt. 

När på året som är bäst, kan jag heller inte svara på 😛jag har haft valpar på vintern och det har gått fint det med. Jag skulle istället utgå ifrån om det är någon särskild kombination jag skulle vilja ha valp ifrån. Det är inte alltid det finns valpar i "rätt färg och storlek", utbudet varierar ju under året. Men om du inte låser dig vid ex. röd toypudeltik utan är öppen för vad som är aktuellt så blir det lättare.

Hmm, fick du  någon hjälp alls tro?  Känns som att jag mest svamlar idag… 🤪


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Nalle-]
2015-06-24 22:13
#2

Håller med om att det är svårt att svara på när det passar bäst för dig att skaffa valp. Jag föredrar att skaffa valp på sommaren, det är ju så mycket trevligare att springa ut stup i kvarten då än mitt i smällkalla vintern, men annars spelar det ju inte så stor roll när du ändå pluggar på distans. Mitt i sommarjobbet är det kanske inte optimalt dock! 

Det finns för och nackdelar med både tik och hane, beroende på vem man frågar ;) Det kan fungera fint med hane och tik ihop trots att det är okastrerade, känner flera som har både tikar och hanar och oftast är det bara under höglöpet det kan bli lite jobbigt. Säger varken bu eller bä om kastrering men råder dig att läsa på lite innan, då det även finns många negativa konsekvenser.

[Forest]
2015-06-25 21:20
#3

När du ska skaffa valp är svårt att säga, jag skulle inte välja den tiden du jobbar om du inte kan lämna bort valpen dom tiderna du jobbar. Hur länge man är hemma beror mycket på hur valpen är, vi var hemma länge med Enja då jag var arbetslös. Men vi börja ensamträna tidigt och hon fick vara hemma med sin storasyster (hund) när hon var 4,5 mån gammal. Det var inte timmar men små korta stunder när vi gick o handla lite mat mm. 

Är det så att du vill ha en hane så skaffar du det, jag har alltid haft tikar för slippa kastrera är lite  imot kastrera en frisk hund det skulle krävas mer än bara göra valprisken för våran del. Jag känner flera kastrerade hanar som parar tikar som bjuder in även känner kastrater som skvätter inne hos bekanta av olika orsaker. Men jag tycker valet är upp till varje hundägare att ta sitt beslut om kastrera sin hund eller ej  :) 

Tycker det låter lovande att du är ute i god tid för kolla in uppfödare som har planer på kull, jag skulle även tipsa om att du besöker uppfödaren för träffa den blivande tik (kanske hane med) för att få lite mer hum om hur dom är i sitt sätt. 

Jag kan bara säga lycka till med dina planer det låter lovande du har erfarenhet av hund så tycker det låter kanon  med liten pudelvalp :)

Upp till toppen
Annons: