Annons:
Etikettbeteende
Läst 10867 ggr
ilenna90
2015-06-21 17:19

dvärg/toypudel

hej, jag har lite frågor om pudeln så tänkte att ni borde ha svar åt mig här :) 
Jag har tidigare varit inne på att jag vill ha en stor hund när jag väl skaffar en, golden-storlek, just för att jag tycker att småhundar brukar vara fruktansvärt dryga. 
Träffade dock en jätteliten gullig pudel idag för första gången och den var otroligt lugn! så känns som att det kanske finns några undantag ändå :) 

Jag vet inte om det var en dvärgpudel eller toypudel men dom kanske är ganska lika varandra? 
Så jag skulle gärna vilja veta lite mer om dom: 
* Hur är dom vanligtvis i humöret? Är det en lugn ras? Men har den också det där glada och lekfulla sättet som en golden retriver har? Kan den vara aggressiv? 
*  beror såklart på uppfostring men är det en skällig hund? Och har den vakt eller jaktbeteende? 
* Vad orkar/kräver den i motion? Klarar den av att gå längre promenader och springa i skogen? 
Och som sagt, vad kräver den för att må bra? Behöver den lika mycket hjärnträning som en border collie och mår dåligt ifall den ´bara´ får komma ut på promenader/spring i skogen/vanlig ´träning´ som vacker tass/leta godis/osv? 
* Och en väldigt viktig punkt när jag funderar över vilken hund som kommer att passa mig: hur klarar en dvärg eller toypudel att vara ensam hemma? 
* har den några kända sjukdomar/besvär?

Annons:
[Forest]
2015-06-21 21:27
#1

* Hur är dom vanligtvis i humöret?   Det är olika men tycker mycket hänger på hur man uppfostrar sin hund, att börja i god tid med socialträning underlättar i regel mycket. 

 Är det en lugn ras?   Ja den kan vara lugn och fin liten kompis. 

 Men har den också det där glada och lekfulla sättet som en golden retriver har? Lekfull oja dom leker gärna även när dom är äldre har man en glad liten spillivink. Kan den vara aggressiv? Fostran säger jag sen är det så liten ras säger i regel ifrån med "näbben" jag har inte träffat någon aggressiv pudel i hela mitt liv. 
*  beror såklart på uppfostring men är det en skällig hund?   Ja den kan vara bjäbbig, vi har en som gärna slår larm men det är något vi inte anser okej så det är mycket bättre nu :) 

 Och har den vakt eller jaktbeteende?  Jag har träffat på väldigt aktiva små pudlar som inte får upplopp för sin energi i arbete dom tar då till jakt på små fåglar. Våra jagar inte så pass att det inte går att bryta med locka in sig hundarna. Att träna på inkallning och belöna tror jag underlättar mycket. 
* Vad orkar/kräver den i motion?  Som vilken hund som helst, har den en bra grundkondis så klarar dom av att gå flera timmar. 

 Klarar den av att gå längre promenader och springa i skogen?  Ja, dom klarar av gå långa promenader över stock o sten :) 

Och som sagt, vad kräver den för att må bra?   För att må bra tror jag alla hundar kräver regler,kärlek, uppskattning,omvårdnad/klippa klorna/pälsvård och bra kost. 

 Behöver den lika mycket hjärnträning som en border collie och mår dåligt ifall den ´bara´ får komma ut på promenader/spring i skogen/vanlig ´träning´ som vacker tass/leta godis/osv?  

Jag ser våran ena hund verkligen lyser upp när vi åker till hundklubben att få åka dit och träna agility visar hon sitt rätta ess. Våran andra två har inte det kravet utan dom trivs med vara sällskapshundar då med långpromenader med viss träning under dessa. Våra promenader är inte bara raka spåret utan vi tränar gå fint lös, ögonkontakt,gå höger/vänster sida, bakom framför. Gå runt träd,gå under träd gå balansgång mm Man kan göra en massa under sina promenader även om man bor i stan :)  Vi har söndagar till spårdag denna dag får alla våra tre köra varsitt spår då dom är lite olika så har vi valt att lägga olika långa spår för att dom ska få använda nosen.  Dom är mycket nöjda efter spåra eftersom vi även går långpromenad i stor skön skog. 
* Och en väldigt viktig punkt när jag funderar över vilken hund som kommer att passa mig: hur klarar en dvärg eller toypudel att vara ensam hemma?  Vi har en dvärg två toy alla klarar av att vara hemma själva men ena toypudeln har vi fått trälat med ensamträningen. Hon ser inte dom andra som trygghet som hon ser oss, så för hennes del spelar det ingen roll att man har flera hundar eller kattkompis. Men efter bra tips genom fokus så funkar det även för henne nu (sen fler år tillbaka)  :D   Det underlättar att man går långpromenad och även gjort något extra som kastat ut lite godis/mat för leta har hjälpt oss att få en trött Donna som är nöjd när man säger hej då. :) 
* har den några kända sjukdomar/besvär?  Jag tipsar om att köpa genom svenska pudelklubben dom har lite mer krav på hälsoundersökningar på fäderdjuren ska uppnå innan man får para dom.  Det minsta man ska ha som krav är ögonlysningen ska vara gjord innan och patella undersökning givetvis ska dessa tester vara bra resultat. 

 Det är svårt att veta vem som passar dig men jag tycker ändå dessa två är lika varandra i sitt sätt. Glada små hundar som gillar vara med, dom mår även bra att få arbeta lite :) Vill man mer så finns det det inget som säger att dom inte kan det, många pudlar jag känner tävlar agility :) 

Det är säkert mer jag kommer på senare men hoppas du fick lite svar på dina funderingar :) Sista tips ha krav, var petig men välj med ditt hjärta och sunda förnuft så tror jag du kan hitta en bra liten kompis :D

ilenna90
2015-06-21 21:47
#2

tack så jättemycket för ditt utförliga svar! :D

Amandla
2015-06-21 23:22
#3

Toy- och dvärgpudlar är absolut lika i sättet (fast de är ju individer såklart), eftersom de ofta föds i samma kullar. Man får para toy, dvärg och mellan med varandra. Det enda hälsokravet enligt SKK är att föräldrarna antingen gentestats eller är ärftligt fria från en ögonsjukdom som heter prcd-pra, men Svenska Pudelklubben kräver även ögonlysning då det finns många ögonsjukdomar som man inte ska avla på. Patellaundersökning finns tyvärr inget krav på, men många ser det som självklart och gör det ändå på sina pudlar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2015-06-22 10:29
#4

3 Trodde patella undersökningen med var ett krav från pudelklubben bra att du tog upp det fick jag lära mig det :) 

Det är många uppfödare som gör den undersökningen och jag tycker gott man kan ha det i sitt krav när man letar efter ny kompis :)

[Nalle-]
2015-06-24 22:40
#5

Hur är dom vanligtvis i humöret? Är det en lugn ras? Men har den också det där glada och lekfulla sättet som en golden retriver har? Kan den vara aggressiv? 

De småpudlar jag träffat är väldigt glada och spralliga! Lugna tycker jag inte direkt att de är, men det beror såklart på vad man jämför med. Ofta full rulle utomhus men soffhundar inomhus. Alla hundar kan vara aggressiva, men småpudlarna är ofta väldigt vänliga och gillar folk och fä. Viktigt dock att träffa föräldradjuren till sin framtida valp, oavsett ras! 

*  beror såklart på uppfostring men är det en skällig hund? Och har den vakt eller jaktbeteende? 

Pudlar kan vara rätt skälliga, jo 😃Speciellt vid larm och lek. De kan vakta med skall på dörren men annars inte särskilt vaktiga. Vissa har mer jakt i sig än andra men inte mer än någon annan sällskapsras.

* Vad orkar/kräver den i motion? Klarar den av att gå längre promenader och springa i skogen? 

Småpudlarna kan gå hur långt som helst 🙂 Trots sin storlek orkar de så mycket mer än man tror, man kan lätt promenera flera mil om man skulle vilja. Vet även folk som drar med dvärgpudel! Svårt att svara på hur mycket de faktiskt kräver, men betydligt mer än några rundor runt kvarteret per dag.

Och som sagt, vad kräver den för att må bra? Behöver den lika mycket hjärnträning som en border collie och mår dåligt ifall den ´bara´ får komma ut på promenader/spring i skogen/vanlig ´träning´ som vacker tass/leta godis/osv? 

Så länge en pudel får hänga med på det mesta brukar de vara rätt nöjda! Att springa lös i skogen och sedan träna lite tricks räcker absolut för att en dvärgpudel eller toy ska vara nöjd. MEN vill man så har man en otrolig träningskamrat i en pudel! De är ofta riktigt kanon i agility och även framgångsrika i både lydnad och rally. Många går även bra på viltspår och i bruks. 

* Och en väldigt viktig punkt när jag funderar över vilken hund som kommer att passa mig: hur klarar en dvärg eller toypudel att vara ensam hemma?

Det verkar tyvärr inte helt ovanligt att pudlar ogillar att vara ensamma hemma, min tycker inte alls om det men han har lärt sig acceptera det. Börja träna tidigt och gå inte för fort fram! Ha dock i bakhuvudet att för vissa hundar tar det väldigt lång tid med ensamhetsträningen och vissa lär sig faktiskt inte att vara ensam hemma utan att skälla/yla/förstöra saker.

 
* har den några kända sjukdomar/besvär? 

PRA och patella förekommer men överlag är det friska hundar.

L
2022-01-02 15:27
#6

Ganska gammal tråd men kan säkert vara aktuell får många valpintresserade…. finns många artiklar med rasbeskrivningar men hittade en som sticker ut lite med en bra lista på vanliga sjukdomar m.m. https://www.domesticerat.se/toypudel/

Annons:
Upp till toppen
Annons: