Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 3274 ggr
[Stockholmsbruden]
6/16/15, 7:45 PM

Skaffa pudel, övertalning

Vi ha hund hos mamma, den är hos en vän vissa dagar annars är den hemma på dagarna. Nu vill jag ha hund hos pappa. Tänkte en pudel, de kräver inte så mycket men är ändå smarta, vad jag vet. Hur gör man med klippning? Lämnar man in den två ggr om året typ och så klipps den hos hundfrisören?:) Sen undrar jag om ni tycker hunddagis är ett bra alternativ? Är det värt priset? Hur övertalar man sin förälder, hen är inte helt med än, men på gång lixom :) Lite flummigt inlägg men orkade inte skriva så noga hoppas ni kan hjälpa iaf

Annons:
[Grodhopp]
6/16/15, 8:04 PM
#1

Nu vet jag ju inte exakt hur du menade, men att en pudel "inte kräver så mycket" tycker jag inte alls stämmer (finns väl iofs ingen hund som inte kräver en hel del av sin ägare?). Har ni inte tid för att aktivera hunden mm så är det bättre att låta bli att skaffa hund och kanske fundera på ett annat husdjur, om något alls. Enligt min erfarenhet är pudla mycket intelligenta hundar som behöver en del sysselsättning för att må bra, de har stark vilja och vill vara med sin ägare. Vad gäller hunddagis så har jag själv haft min schäfer på dagis och det har varit väldigt bra MEN det beror helt på vem som har dagiset och jag tycker man ska göra studiebesök både sjäv och med hunden för att veta att det är rätt. I övrigt så är pudel en jättetrevlig hund enligt mig iaf, personlig, tar egna initiativ om den tycker det är trist, vill vara nära. Många med pudel klipper själv men pälsen kan lätt bli som en tovig matta så man måste verkligen sköta om den. Läs på, hälsa på uppfödare, prata med pudelägare och åk och titta på olika dagis!Dettainkluderar självklart din förälder, ska ni skaffa hund ihop ska ni också förbereda er ihop. Då vet ni om det är rätt eller fel för jst er.  Lycka till 🙂

Zepp
6/16/15, 8:13 PM
#2

Du förväxlar nog Pudel med Katt?

Katt kräver bara att man bor på landet har kattlucka och att man förser den med mat/trygghet/kärlek/omvårdnad!

Alla hundar kräver rätt mycket.. oavsett ras!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Stockholmsbruden]
6/16/15, 8:52 PM
#3

Mn snälla. Kag har en bordercollie. Världens smartaste hundras. Men framförallt meßt krävande så ni behöver inte tro det. Han kör agility och dragträning hela dagarna. Och eftersom ni inte fattade det så pratar jag om hundar och inte katter bara så ni vet. Hundar behöver man aktivera, gå ut med. Förstår ni nu eöler måste jag förtydliga mig?

Denna kommentar har tagits bort.
Amandla
6/16/15, 10:25 PM
#5

#3 Ta det lugnt är du snäll! Utifrån den information du gav i #0 så kan ingen veta vilken hundvana du har och eftersom du verkar ganska ung så är det inte konstigt att #1 och #2 svarar som  de gör - i all välmening.

Det finns många bra trådar här på sajten om hur mycket pudlar kräver, både vad gäller pälsvård och aktivering, så kika runt 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Grodhopp]
6/18/15, 9:18 AM
#6

Ja nu skrev jag faktiskt att jag inte visste exakt hur du menade så läs noga innan du biter ifrån. Mitt inlägg var då rakt inget påhopp utan ett genuint svar.

Annons:
KitoBonito
6/27/15, 5:38 PM
#7

Min erfarenhet av pudel är att det är en ganska krävande ras! Och ordet krävande kan ju vara olika. Rent aktiveringsmässigt så kan jag tänka mig att det är olika från hund till hund men om min hund haft en "slö" dag så visar hon det tydligt nästa dag, eller till och med samma dag. Det kan vara att hon försöker underhålla sig själv inomhus, hitta saker att leka med, hon har lättare att stressa upp och t.ex. lättare att skälla. Vad det gäller pälsvård så kan jag anse att det är ganska mycket, men jag har ju haft en basenji tidigare! Nu är min hund kortklippt så jag behöver varken borsta eller bada henne mer än en gång i månaden. Sådant är också individuellt beroende på i vilken miljö hunden vistas i och hur mycket huden utsöndrar. Blir pälsen fet vill man kanske åtgärda det. Å andra sidan måste jag klippa henne cirka en gång i månaden för att hennes päls ska hålla sig kort och det tar sin lilla tid! Och pengar om man inte kan själv. Tassar och päls runt kön kan behöva klippas oftare. Öronen ska också plockas, tänder hållas efter och klor klippas, sådant vet du ju redan. :) Där är några korta tips om hur det är med pudel enligt min erfarenhet! :)

axa
7/22/15, 2:58 AM
#8

Varför är din förälder inte med på det?

Finns alltid anledningar till varför. 

Bara för att du har en Border collie så betyder det inte att just din hund är den smartaste i världen eller att du är en fantastisk hundförare som kan allt. Om du är vänlig så blir det mycket trevligare att svara dig. Var varsam om hundens leder och låt den vila. Inte alltid bra att träna agility och drag dagarna ut i ända

Upp till toppen
Annons: