Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 3023 ggr
Nessie von Loch
6/12/15, 11:36 AM

Inflammation och Uppfostran

Jag blev för snart 3 veckor sedan valpägare till en storpudel. För några dagar sedan tog jag mig friheten att kolla lite i hans öron samt, enbart i utkanterna på öronen, tvätta lite med en fuktig bomullspad. Jag torkade även rent med en torr sådan. När vi trixat lte och ansåg att det var nog så ser ena örat något mer rosarött ut än det andra. Antog att jag hade tagit i för hårt, men vet faktiskt inte om det var så redan innan jag börjat tvätta. Både pudeln och jag är nybörjare på det här, så vi lär oss båda två. Igår dock, kände jag helt plötsligt att det började lukta instängt i örat, det är något rödare och med lite brunaktigt vax. Sökte lite på nätet och kommit fram till att örat inflammerat. Har kontaktat veterinär och fick tid på Måndag. Valpen har nu till synes även blivit medveten om att det är irriterat i örat, visar detta med att dra på örat med framtassen, finns det något jag kan göra för att lindra obehaget något innan vi kommer i väg till veterinären?

Något annat som brytt mig den senaste tiden är, hur vet jag om jag fostrar min valp rätt? Det här är min första hund och jag kan inte hjälpa men att känna mig skyldig, jag kan inget om hunduppfostran i praktiken, än mindre pudel fostran. Allt jag kan göra är att läsa och gå på känn. Jag är konsekvent, men öser även kärlek över mina djur. Alla barn känner på allt med munnen, även valpar, det är konstaterat. Lite bitande eller nafsande har jag aldrig dött av från vare sig kanin, råtta eller fågel. Men när Sigge har bitit hål på huden så har jag känt att det behövts markeras, att det är inte ok. Jag har prövat på olika metoder, från vad jag kunnat läsa av andra hundägare. Distrahera med en leksak,fungerar när det bara gäller lite nafsande. Resa sig och gå därifrån, fungerar för stunden (för min del dvs, han springer efter min mamma och biter henne i knävecken). Hålla om nosen, titta i ögonen samt säga fy, när jag väl lyckats få tag om nosen så har detta prövats, fungerat någon minut. Putta ifrån triggar mer, det blir ju bara roligare då. Skrika "Aj" med gäll röst fungerade de två första gångerna, men det är ju klart, han undrar varför jag lät så förfärligt konstigt, sedan var det ju bara att ignorera de konstiga ljuden. Jag har även fastän det tar mig emot, vid två tillfällen, puttat honom ifrån mig genom att hålla i nackskinnet, detta har tagits emot av ett litet gny, men sedan har han lugnat sig, satt sig i mitt knä och myst. Jag vill dock inte behöva göra på det sättet, jag känner bara skuld. Detta hade jag i huvud taget inte brukat om det inte vore för att det gått av bara farten. Men jag tror ändå att han faktiskt bara blev lite chockad. Någon vecka tidigare hade nämligen min morfar vaktat honom, de två sista dagarna jag hade kvar i skolan, två timmar båda dessa dagar. Innan jag hunnit iväg så smakade Sigge på morfar i vilket han tog ett ordentligt tag i valpens nackskinn (han menar väl men är en sådan som alltid vet bäst), något jag inte kände mig tillfreds med, men inte kunde konfrontera i den stunden. Detta lär inte upprepas då jag är fri från skolan från och med nu och har all tid i världen för Sigge, så morfar lär inte behöva agera valpvakt igen.  Och även för skulden jag känner då jag, utan att använda mig av samma mer hårdhänta sätt, tagit Sigge i nackskinnet, så har jag börjat med att massera honom lite just där. Jag vill inte att han ska tro att nackskinnet är till för tillrättavisning. Säg mig, är jag ett hopplöst fall, eller lär jag mig med tiden?

Annons:
[Forest]
6/12/15, 8:49 PM
#1

Det är svårt att säga vad är rätt vad är fel, jag tycker att så länge man tycker det känns bra och rätt så är det rätt för dig. Självklart får man inte slå sin hund eller vara hårdhänt. Vi har haft en dans på rosor med E som valp och D kom som 6 månader gammal och vi insett att vi måste haft en massa flyt då ingen av dom har vart envisa,bissiga eller jobbiga. Vi nu en 6 mån valp här hemma i några dagar och hon är super trevlig men attans det är speed i henne mycket avleda för hon får annars upp spinnet och det slutar med överslag som sen blir stress (ingen kontakt alls med henne då) Hon kom i går och idag är det betydligt lugnare kan tänka mig att hon hade vart allt annat än en dans på rosor som vi är vana vid 😉

Jag har kört mycket med avleda och vara snabb på detta, om en valp bitit på en sak låt säga en stor växt som står på golvet så har jag enkelt lyft bort valpen och gett något annat. Går valpen tillbaka till blomman så snabb igen ta bort den och ge annat här lägger till ordet lugnt neeej. 3 gången den testar tvekar den nu räcker rösten med locka till mig och belönar med leksak/tuggpinne mm. Om en valp biter mig så gör jag i regel samma som innan.  Att ge något annat och leka med den skapar god kontakt, att den ser än som en rolig kompis underlättar mycket i inlärning.   

Men som sagt känns det bra och valpen fattar det hela så bör det funka för er :)

[Forest]
6/12/15, 8:50 PM
#2

Glömde ju det viktigaste varmt välkommen hit och stort grattis till blivit valp, hoppas allt går bra hos veterinären på måndag :)

Nessie von Loch
6/13/15, 11:52 AM
#3

Tack så mycket!

Egentligen vet jag att allt lär flyta på så småning om, men som aspergare så är förändringar nästintill världsomvälvande för mig. Det tar lite tid för mig an vänjas, brukar vara så under en sisådär månad. En vecka till så känns nog allt mycket bättre! Sedan är jag nog extra nervös och lite stressad eftersom att jag kan se att örat hans är jobbigt för honom. Även om han än så länge inte verkar jätte besvärad.

[Forest]
6/14/15, 7:35 AM
#4

3 Jag förstår, ge det tid och även gör plan för vissa saker som ska hållas detta kan underlätta kanske underlättar lite så du inte känner stress. Att göra vecka/dag planer gör jag ibland när det gäller träning och även när dottern ska träna eller vara hemma och styra upp dagen.

Sen ett par bra saker :) Du kan säkert vända dig till din valps uppfödare för att få bra tips hur tvättar/torkar man öronen/ögonen på bästa sättet. Att få små vardagliga tips gärna att man besöker uppfödaren för att få live tips underlättar. Jag själv torkar rent öronen på hundarna vid behov, och då med avsvalkad kamomillte på bomullspad gräver aldrig nere i örongången. Det är olika hur man gör vissa säger aja baja med öronrensmedel medans andra säger det är rätt. Det är även samma med dra bort öronhår, jag plockar på två av våra då dom får mycket och vet att det blir för instängt om jag plockar deras öronhår som sen leder till öroninflammation eller öronsvamp.   

Sen kan det kanske vara nyttigt för dig o din valp att börja en valpkurs i höst att lära er bra övningar samt socialträna valpen. Kolla vilka hundklubbar som finns och vilka kurser dom har att erbjuda.

Amandla
6/14/15, 1:37 PM
#5

Tycker du fått bra tips redan, men lägger till att låta valpen sova mycket. Nu skriver du inte hur gammal han är (eller har jag missat det?) men runt två-tre månaders ålder så kan valpen vara vaken 1-2 timmar ungefär, sen är det dags att sussa. Vissa somnar av sig själva, antingen letar de upp ett mysigt ställe eller så stupar de på fläcken 😃medans andra kan behöva lite hjälp. 

En övertrött valp blir speedad, kan gläfsa, bita och rycka i allt som går och blir värre och värre, det enda som hjälper då är sömn. Du kan också träna avslappningsövningar med den fast den är så liten, sätt dig på golvet med den tätt intill och smek den långsamt på bröstet och längs sidorna. Korta stunder åt gången, ge ingen belöning mer än att släppa iväg den när den kopplat ner.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
6/15/15, 12:20 PM
#6

5 bra tips det är super viktigt att få in rutiner i att koppla av och att sova.

Annons:
[Nalle-]
6/24/15, 10:54 PM
#7

Uppfostra din hund på det sätt som känns bra för dig, känner du di inte bekväm med att ta tag i nackskinnet eller liknande ska du inte göra det heller. Finns jättemånga olika filosofier att läsa om vad gäller hunduppfostran, man får plocka de bitar som man känner tycker låter vettiga. 

Det är inte helt ovanligt att pudlar får öroninfektioner, de har ju så hängande öron och hår som växer i öronen, och kommer det brunt vax ur örat kan det nog vara en infektion. Inget att oroa sig över! Med medicin går det säkert snart över :) 

Nästan alla hundvalpar biter, det är jättejobbigt men av någon anledning glömmer man snabbt bort det när jycken har börjat tappa valptänderna ;) Jag tror på att det bästa att göra är att gå ifrån valpen eller att lägga bort den i en valphage eller så en stund. Tror inte man kan träna bort bitandet på små valpar, det blir bara en onödig konflikt!

Upp till toppen
Annons: