Annons:
Etikettbeteende
Läst 3273 ggr
KarinE85
2015-06-06 18:40

Hjälp till en nybliven pudelägare!

Hej!

Jag och mina föräldrar har just gått ihop och köpt en liten dvärgpudel hane som är strax över 1år. Han är ett riktigt charmtroll mot oss tre men är livrädd för precis alla andra. Vi kan inte gå ut och gå utan att han skäller på nästan alla. Han har blivit mycket bättre när vi möter människor men vi har inte mött en enda hund som han inte gör utfall mot och skäller och morrar. Vi kan inte ha hem folk utan att han morrar och skäller på dem nästan hela tiden. Vi har testat allt vi kan komma på, vi har ignorerat honom, vi har sagt åt honom, vi har låtit gästerna sätta sig ner och vänta på att han ska komma fram till dem, men ingenting vi gör hjälper. Han är livrädd stackaren och har svansen mellan benen.  Har nån här haft liknande problem? Hur löste ni dem?

Han kan även inte gå i koppel alls. Förutom att han morrar och skäller mot alla så drar han med hela kroppen och så att han knappast får luft. Igen, ingenting vi har testat fungerar. Vi hade en Golden Retriever  innan men inga av de verktyg som hjälpte att uppfostra honom fungerar på vår lilla Egon. När vi övar att gå i koppel på gräsmattan så går han jättefint och han har lärt sig att stanna och vänta på att han får gå, han får t.ex. inte gå ut genom dörren förrän vi har gett honom tillåtelse. Det är han jätteduktig på. Men så fort vi lämnar gården så blir han helt galen och det går inte att få kontakt med honom. Promenaderna som vi älskade har bara blivit som en mardröm. Han är ju i trotsåldern nu, kan det spela någon roll? Vi nöter såklart på och vet att vi måste ha tålamod, vi vet bara inte riktigt de bästa verktygen för att uppfostra honom och vill väldigt gärna ha tips!

Vi har såklart anmält honom till lydnadskurser men ingen kurs finns innan sommaren så jag hoppas på lite tips här! Han är annars riktigt charmig och riktigt kelig och visar ingen aggression alls mot oss tre, vi får hålla på med mun och tassar hur mycket vi vill. Det är en helt underbar hund som vi alla älskar otroligt mycket redan! 

Mvh Karin

Annons:
poodlelicious
2015-06-07 15:19
#1

Visa hunden att den inte behöver oroa sig. När det kommer besök så tar ni hand om det. När ni går förbi hundar så kan du stanna och prata med ägaren utan att hunden får hälsa och sedan gå. Visa hunden att det är du som tar ansvar för saker och ting.

[Forest]
2015-06-08 09:51
#2

Nu är de en omplaceringshund och osäkerheten kan mycket hänga på detta. Dels är ni nya men även allt är nytt. Är han van att gå på promenader och möta andra hundar under sina promenader? 

Jag skulle rek er att träna mycket på kontakten i början att leka mycket för att få den bra kontakt med hunden o tvärtom.t Anmäl er för kurs till hösten ofta är kurserna fulla eller avslutade nu. Att bli medlem i hundklubb för att gå dit bara för att låta hunden se andra hundar men träna på socialträning utan hälsa. Sitta ner på en bänk/filt och belöna lugnet så han lär sig koppla av är viktigt. 

 Sen är kanske skvallerträning något ni kan ge er på,  Tina som har en pudel har gjort en bra artikel om detta.  http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d712e7eb9cb46221d0449f3-skvallertraning

Jag skulle helt enkelt inte stanna och prata med hundägare och låta hunden hälsa på andra hundar, detta ska inte belönas utan jag hade helt enkelt bara promenerat och belönat kontakten. Jag har själv en hund som inte är glad i andra hundar men eftersom hon vet om att vi inte bryr oss om dom så gör hon inte heller något väsen.

[Forest]
2015-06-08 09:58
#3

Kom på en sak eftersom han är rädd och osäker så kan han inte njuta så fasligt mycket av promenaden, håll er gärna till ett o samma ställe en promenad där han vet om hur den är, gärna en där få hundar går om det är möjligt.  Träna kontakten på hemma, sen utanför hemmet därefter med störning/utanför hemmets säkerhets zon kan man säga.  Att se över kosten utesluta majs i fodret är även detta en bra sak att tänka på. Böcker som är bra att låna för läsa är Anders Hallgrens böcker - Rädda,arga och stressade hundar, Problemhund och hundproblem. Han har flera bra böcker men dessa tror jag kan vara nyttiga att börja med för er :)

KarinE85
2015-06-09 14:30
#4

Tusen tack för svaren! Det känns så mycket bättre nu när vi vet lite vad vi ska arbeta med :) han är verkligen världens goaste hund <3

[Forest]
2015-06-09 20:36
#5

4 Stort grattis det missa jag helt säga :) Du får gärna bjuda på bild på sötnosen :D 

Har själv omplaceringshundar som vi har/ haft unghund- 6 mån, en strax över 1 år samt en blandras på närmare 4 års åldern. Alla har vart olika varandra alla har vi fått arbetat olika med.

Upp till toppen
Annons: