Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 3087 ggr
Dippidutten
6/4/15, 10:24 AM

analsäcksinflammation

Hej på er! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av denna mycket otrevliga åkomma? Min lilla alfons har råkat ut för detta nu. Det kom från en dag till nästa utan några tecken. Vi var hos veterinären i tisdags och fick vidgjort och utskrivet antibiotika och smärtstillande. Men när vänder det? Han vill fortfarande klia och slicka sig och är ännu ganska eländig. Inatt kunde han åtminstone sova och han åt sin frukost idag men han vill så gärna åt att klia mest hela tiden. Han har ju tratt så klart men kommer dessvärre åt lite ändå. Brukar det här vara sega historier eller vad ska jag vänta mig av det här?

Annons:
5ara
6/4/15, 12:38 PM
#1

Vad tråkigt! Tyvärr har jag ingen erfarenhet inom området men hoppas på att det blir bra snart!

Amandla
6/4/15, 2:27 PM
#2

Usch, det där är ett elände! Stackars liten Alfons. Ring veterinären och kolla, kan vara så att det behöver spolas igen eller att antibiotikan inte är riktigt rätt. För det var "bara" en inflammation och inte en böld? Bölder skär de upp och då kan det ju vara lite besvärande för hunden innan den läker ihop, även om det läkt fort och enkelt på mina.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Dippidutten
6/4/15, 3:27 PM
#3

Nej det var ingen böld. Akut analsäcksinflammation var det visst. Vad skillnaden mot ikke akut är vet jag inte. Nä det här var ingen höjdare. Trodde det skulle lägga sig ganska snart ändå iom hon spolade och så där. Får ringa veterinären igen. Blir lite nervös när helgen kommer här och dom inte är anträffbara… Har aldrig varit med om detta förut och vet inte alls hur det är tänkt att förloppet ska vara.

Amandla
6/4/15, 5:17 PM
#4

Emil som var min förste pudel, fick analsäckarna bortopererade efter upprepade inflammationer och till sist en böld. Han blev jättedålig då bölden sprack, hög feber och riktigt ont, så jag såg till att få operationen gjord så snart det gick. 

Albin har också haft en böld en gång, då var han klippt i continental och jag hade just rakat honom på rumpa, ben osv så den lilla röda pricken vid analsäcken syntes väldigt väl och gjorde mig misstänksam så jag ringde veterinären genast och vi fick komma in direkt. Den bölden hann aldrig spricka utan vetten kunde skära upp och tömma den. Albin fick antibiotika, han verkade inte minsta bekymrad och har aldrig haft problem varken förr eller senare med analsäckarna.

Bölderna har kommit fort på utan att jag sett tecken på irritation innan hos någon av hundarna, det gäller att vara lite vaksam… särskilt Emil hade ofta problem med magen och när han haft diarréer så visste jag att risken var större.  Albin har ätit annat slags foder än vad Emil fick, färskfoder och betydligt mer ben så hans avföring är mycket fastare vilket ska hjälpa analsäckarna att tömma sig bättre naturligt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Dippidutten
6/5/15, 12:20 AM
#5

Jisses. Jag hoppas verkligen att detta är en engångshistoria. Det här är så påfrestande både för alfons och mig. Efter ett par dagar nu på både antibiotika och smärtstillande känns det som att det borde vara bättre.. Får ringa imorgon. Hellre en gång för lite än för mycket. Nu vet jag iaf lite vad jag ska hålla koll på i framtiden även subtila tecken så vi kanske slipper det. Men spelar fodret verkligen roll? Tyckte vetrinären sa att detta berodde mest på slumpen? 😨

Amandla
6/5/15, 2:07 PM
#6

Jo, det kan spela in om man ger ett foder med mycket kolhydrater i, särskilt om det är en lägre kvalité på det så att hunden inte kan tillgodogöra sig fodret och smälta det. Det märker man på om hunden gör stora högar, flera gånger om dagen, kan vara ganska löst dessutom. Ett foder av hög kvalité ger mindre högar som dessutom är betydligt fastare då hunden klarar att smälta det bättre. En fast avföring är bättre för analsäckarna då de lättare töms.

Har mina hundar varit dåliga i magen så brukar jag ge dem ben (typ lammrevben/kycklingben som de klarar att äta upp helt och hållet) när magarna lugnat ned sig igen, för att undvika problem med analsäckarna.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
6/8/15, 9:30 PM
#7

Våran Donna hade strul med tömma sina en period men efter foderbyte och mer råa  ben tror jag gjorde susen. Jag har sen lagt om promenaderna så en halvlång tas på morgonen och sen korta under dagen, långpromenad på kvällen på långpromenaderna är lagda då dom brukar bajsa så dags.

Upp till toppen
Annons: