Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2367 ggr
Cahira
2015-05-31 21:35

Pälsvård i alla valörer

Vi spårade ur i annan tråd så skriver här. :)

Jag tror inte jag kan ha en för värken, vissa håller inte med. Jag hör gärna era åsikter och historier. Jag har pälshundar, dvärgschnauzer, chinese crested och pekingese som är nedklippta men vet inte om en pudelpäls måste saxas eller kan rakas med maskin utan att förstöra färgen. Och behöver nog färre antal innan dess med också. 

Vad tror ni?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Endless21]
2015-05-31 23:01
#1

Hej, jag har väldigt svårt att tro att färgen på pudelns päls skulle förstöras pga att man rakade ned den med maskin, vet många som har rakat ned sin pudel för att sedan spara ut till full päls igen för att ställa ut. Så nej på den fronten är det helt lugnt, varken pälsens färg eller kvalitet förändras för att du rakar ned den.

Men färgen grå tillexempel blir ljusare och ljusare med åren, så klipper man ned den så blir den ljusare eftersom den ny utväxta pälsen är ljusare än den gamla.

Amandla
2015-05-31 23:29
#2

Det är helt fritt fram att raka ner en pudel, det förstör inte pälsen det minsta 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Cahira
2015-06-01 03:07
#3

I see. Något annat att tänka på? Produkter m.m.? Kammar?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Amandla
2015-06-01 12:02
#4

K9 och #1 All Systems har de absolut bästa produkterna i mina ögon.  Särskilt K9 förkortar dessutom föntiden. Vad gäller redskap så har jag skrivit en artikel om vad man kan behöva, minsta möjliga är pudelkam (glestandad) och mjuk karda.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Catta-
2015-06-01 17:43
#5

När jag rakade ner luna från lejonfrillan till snaggat blev hon ljus och fin. (Hon är grå) nu när pälsen växer ut så är partierna där rumpbollarna och kroppbollen satt mörkare än övriga kroppen. Lite lustigt..

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Catta-
2015-06-01 17:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bild

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Cahira
2015-06-01 18:00
#7

Tack för bilden! :) Hjälpsamt :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
2015-06-01 20:46
#8

6 oj det där ser man färgskillnad🤔. Jag tänker kan det inte vara så att hon vart nerklippt och det bleks där det vart kortare? Ett annat fenomen jag kan tänka mig ge färgskillnad (lite långsökt kanske) men är kanske är det så att hon vart varmare på dessa mörkare partier som i sin tur låtit pälsen sparat pigmentet bättre. Svårt o förklara hur jag menar. 😎

Men ts här har vi haft flera i utställningspäls till mycket väl nerklippt, färgen är inte förstörd tvärtom vill jag säga :) Då den inte blivit blekt eller är sliten så har den annan lyster. Våra tre har helt olika pälstyper och är har olika färger en röd en svart en vit.  Vad man kanske ska veta är att många av pudlar tappar färg med åren. Dom färgerna jag tänker på är röd,brun,grå dessa kan tappa färgen vissa mycket snabbt medans vissa håller sin färg längre. 🙂

Amandla
2015-06-01 22:42
#9

#8  Röd, aprikos, brun och svart menar du väl? De grå ska ju bleka ur och de vita händer inget med 🙂medans de andra färgerna helst ska behålla sina färger men tyvärr ofta blir mer dassiga i kulören med åren.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Cahira
2015-06-02 00:17
#10

Jag är så förälskad i de röda efter jag mötte en i petco. 😍 Alla såklart men åh ville sno henne!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
2015-06-02 10:36
#11

9 japp det är dom jag menar men jag ser så sällan svarta som tappat färg som övriga färgade pudlar. Vissa verkar tappat sina färger mycket snabbt från valp till 3 år är färgen mer eller mindre borta 😉

Upp till toppen
Annons: