Annons:
Etikettfoder
Läst 2625 ggr
AnnaDante
5/31/15, 11:51 AM

Tips - spyr galla

Någon som har tips på vad man kan ge hunden på morgonen för att lugna ner magen? Dante är väldigt känslig och spyr galla om han inte får mat inom ca 12 timmar. Vi ger kvällsmat sent men han har oftast dålig aptit på morgonen och vill helst inte äta alls då. Problemet är att han måste äta något litet på morgonen för att lugna magen. Aptiten brukar sedan öka under dagen. Så någon som har bra tips på vad man kan ge på morgonen som smakar gott samt ger magen lite att jobba med? :)

Annons:
Amandla
5/31/15, 12:20 PM
#1

Har du sett artikeln om magkatarr

Jag vet att en del ger sånt som en riskaka (mindre bit förstås till mindre hund) eller en smörgås. När min tik varit i första veckorna på sina dräktigheter och mått illa har jag gett henne torkad anka och kyckling (ifall länken slutar funka så heter märket Planet Pet, gröna påsar)  som man kan köpa på djuraffären. Sånt slinker lätt ner. Man kan också ge en äggula, det ger bra energi, en ostskiva, lite rå köttfärs - om hunden är van rå föda förstås, annars kan man steka på den lite.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
AnnaDante
5/31/15, 12:52 PM
#2

# 1. Tack för tipset. Symptomen stämmer väl in på Dante.  Har varit till veterinären tidigare när problemen med magen började. De trodde att de var en tarminflammation och han fick skonkost (Hills). Hans mage mår nuförtiden oftast bra, framför allt när han får både färskfoder (vom) och torrfoder (acana) kombinerat under en dag. Problemet är att han är en kräsen hund med dålig aptit på morgonen vilket skapar en ond cirkel. Medicinerar man alltid magkatarr?

Amandla
5/31/15, 12:55 PM
#3

Jag vet faktiskt inte om man alltid medicinerar mot magkatarr på hund… det är tio år sen Emils bekymmer började så det kan ha hunnit hända en hel del på den fronten. Han är inte längre i livet pga sjukdom (inte magkatarren) så jag har ingen färsk info. Men det är väl värt ett försök!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
5/31/15, 3:14 PM
#4

Att säga att han har magkatarr tror jag inte stämmer. Här måste hans mamma äta oftare för att hennes mage ska må fint hon har inte magkatarr. Nu får alla äta samtidigt och målen anpassas efter så dom inte blir runda, dom får frukosten senast 7.30 och sen 12,16 och sista 21 då håller magen fint fint utan mediciner. Är det så att han är kräsen så kan det även höra till hur man ger maten och vad dom får att äta. Hills brukar i regel innehålla en del majs och spannmål något jag undviker men vissa hundar mår bra att få i sig lite spannmål med måtta. Jag ger acana small breed + färskfoder ofta får dom dagstugg av någon köttben dok inte av ko/nöt då dom blir dåliga av detta. Hjort,rådjur,älg,kyckling,lamm är det som ges här hemma. 

När E var ung så gavs maten ofta från fickan under morgonrundan då hon gillar att jobba för maten, idag ges den i skål då vi har 2 till hundar ;) Men det kan vara ett tips till att rulla ut maten kan locka att äta, att även kasta ut det på gräsmatta och jobba för äta ;)

AnnaDante
5/31/15, 5:29 PM
#5

#4. Känns skönt att det inte måste vara magkatarr. Som sagt, när han äter regelbundet så mår han bra. Hills åt han endast en kort period men det var länge sen. Han äter också Acana small breed och färskfoder samt märgben någon gång i veckan :) Jag håller på med alla slags knep för att han ska äta på morgonen, allt ifrån sök till att få färskmat i kongen. Oftast funkar det efter lång tids kämpande, men det vore skönt att kunna ge honom något snabbt då man ibland har lite bråttom iväg på morgonen.

[Forest]
5/31/15, 7:24 PM
#6

5 det kan vara allt från dom ätit något olämpligt med som känslig mage reagerar på. Tycker det är bra att veta magkatarr har ofta vissa orsaker till varför dom får det. Finns bra att läsa om det här- http://www.djursjukhusetab.se/fakta-och-rad/hund/magkatarr-hos-hund/

E var lite knepig som unghund hon tyckte inte om att få maten i skål 🤔 så jag la det alltid i små klickar på golvet, fråga mig inte varför det funka men tydligen ville hon äta det i små portioner. Färskfodret lades på ett underlägg som små små köttbullsklickar.  Sen när hon var lite fjantig kunde man lägga en matsked färskfoder i hop med torrfoder+ kokt vatten så det vart lite mer sås/soppa detta åt hon i matskålen. E har alltid haft vissa matskålar hon äter i medans andra kan ratas. Hon har sina egenheter men dessa har jag lärt mig ;)

Enja har vi undersökt magen på men allt såg bra ut prover och det dom såg, så vi kunde helt utesluta magkatarr. Dok vet jag att vissa saker kan ge mer magont som i sin tur gör att dom äter sämre=syr galla då magen blir tom. Här undviker vi helt rökt hund-tugg (grisöron,gristrynen,små tuggpinnar med kyckling,kalkon m.m) Godiset görs så jag vet vad det innehåller.  Dom vi känner som har små hundar ger mat 3 gånger per dag, vi gör det med men extra målet blir mer köttben lr någon kycklinghals :)

Annons:
Vixxen
6/4/15, 5:34 PM
#7

Testa att starta morgonen med lite filmjölk.

Upp till toppen
Annons: