Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 5293 ggr
Amandla
2015-05-29 14:33

Vilket fästingmedel på pudel?

Vilken sorts fästingmedel använder ni på era pudlar? 

Tidigare har jag kört Frontline nästan alla år, halsband som Scalibor t.ex. funkar inte så bra på utställningspäls pga att det kan slita på pälsen. I år får Albin Bravecto, tabletten som kom häromåret. Pixie får inget, jag törs inte ge henne något eftersom hon ska paras, även om jag pratat med veterinär som säger att det ska vara ett säkert medel även för dräktiga tikar och att deras valpar inte fått några skador. Jag vågar inte ändå…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
TjockaBerta
2015-05-29 15:17
#1

Tidigare har jag haft exspotdroppar i nacken men i år blev det bravecto. Tyvärr har jag hittat många fästingar som kryper på Th och det vill jag inte så jag kanske byter tillbaka nästa år.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2015-05-29 15:27
#2

Har inget än på våra men ska ringa för att få utskrivet bravecto då jag bara hört bra. Som 1 säger så tyvärr kommer dom krypa på hundarna, och risken är att man själv får fästingar på sig om hundarna sover i sängen. :-/

Catta-
2015-05-29 19:08
#3

Har alltid haft scalibor men i år blev luna dålig av det så nu använder jag inget.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Fransu
2015-05-29 20:20
#4

Vi började med Scalibor, men Harry blev jättedålig. Så en vecka sedan fick han Bravecto istället och det verkar funka jättebra.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Pysen_87
2015-05-30 19:47
#5

Har oxå använt scalibor, har gjorde det de senaste tre åren,  men dom måste gjort något med innehållet i det. För min pojke blev väldigt dåligt, förstod på en gång att de var halsbandet, så det var bara att slänga in honom i duschen! 

Just nu har han kattens fästingvakt, har inte hittat en fästing än så länge…

[Forest]
2015-05-31 09:48
#6

Tips på er som använt scalibor så fick jag tips av en granne. Hon har alltid med köpt scalibor men som era hundar vart deras hund dålig av den, så hon prova en i plåtburk som finns på apoteket. Jag antar det är denna hon menar https://www.apoteket.se/produkt/seresto-vet-for-hund-over-8-kg-halsband-450-g-plus-203-g-1-st-pase-250209/

Men jag kan fråga henne imorgon då jag är på G till jobbet 😉

Annons:
5ara
2015-05-31 11:32
#7

Här kör vi med Bravecto. Det är snart dags för hans andra tablett då han fick sin första i mars. Är väldigt nöjd🙂

Amandla
2015-05-31 12:26
#8

Man kan vädra fästinghalsbanden innan man sätter på dem, den gången jag hade det på mina så låg halsbanden ute i en vecka. Det är för att minska eventuell reaktion på hunden som man gör så

Angående Bravecto, jag har läst om många hundar nu där effekten sitter i betydligt längre än det står på förpackningen! Ha lite is i magen och vänta tills du ser att det finns fästingar på hunden, det kan dröja ända upp till ett halvår!  Det är bra ju mindre man behöver ge hunden tycker jag. 

Och när vi ändå är inne på Bravecto, man ska INTE dela en tablett på flera hundar! Enligt tillverkaren så kan de inte garantera att det verksamma ämnet är fördelat jämnt i tabletten, så det kan teoretiskt bli så att den ena hunden i så fall får i stort sett hela dosen och den andra hunden bara pyttelite. 

Frontlinedroppar däremot, där kan man dela pipetterna på ett par hundar. När Pixie var liten valp på åtta veckor, 1 kg tung och 17 cm hög satte jag två droppar Frontline på henne och resten på farbror Albin som var fem gånger så tung. Det fungerade fint.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
5ara
2015-05-31 17:44
#9

#8 Det senaste har han haft ganska många fästingar som satt sig. De är ju små och döda när jag hittar dom men eftersom de har börjat sätta sig på honom tänkte jag att det kan passa bra med nästa tablett nu för innan satte de sig inte ens… Tycker du att jag ska avvakta ändå? 🙂

TjockaBerta
2015-05-31 18:03
#10

#8 Jag delade alltid dropparna, en dos, på två hundar 9kg och 6 kg och det räckte. Tack för tips om Bravecto. Det är snart dags för tablett nr två. Då tänjer jag lite på tiden.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2015-05-31 18:09
#11

#9 Det måste du bestämma själv. Men Bravecto hindrar ju inte att fästingarna sätter sig, så länge du hittar döda fästingar bör det inte vara någon fara.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
5ara
2015-05-31 19:31
#12

#11 Nä, jag trodde inte att medlet hade någon avstötande effekt (och det står det ju inget om att det ska heller i bipacksedeln) men han hade bara en enda fästing de första 9 veckorna, men de senaste två veckorna har jag hittat typ sju stycken. Innan jag gav tabletten fick han tre fästingar på två dagar så de äckliga små krypen har ju definitivt varit aktiva sedan länge. Jag tänkte att jag provar att ge tabletten så som det står i anvisningarna för att se om jag bara inbillar mig att färre sätter sig 😛 Eftersom TBE smittar så fort fästingen sätter sig kan man ju kanske även minska risken för det tänker jag (även om antalet TBE-fall på hund är mycket få)🙂

5ara
2015-06-12 11:14
#13

I torsdags förra veckan gav jag Pajas hans andra Bravecto-tablett och han har inte haft en enda fästing sedan i lördags. Bara i onsdags hittade jag fyra stycken så uppenbarligen har det även  en avstötande effekt på honom. Vi har inte varit på andra ställen och gått än de vanliga så det beror inte på miljöbyte. Hur bra som helst😃

Annons:
[Sofiesen]
2015-06-20 12:57
#14

Vi har sommarställe ute i skärgården, min lilla pudelkille testade ett halsband förra året, minns inte namnet, men det slutade med små muskelryckningar och trötthet redan andra dagen så det åkte av fortare än kvickt. I år har han fått Bravecto och det hjälper, i våras hade han 25 fästingar som kröp på 2 dygn, varav några satt fast, då fick vi nog och fick Bravecto utskrivet. SUPER! inte en enda fästing sen dess. Ett annat litet tips är att ta en klädroller när man kommer in och rolla av hunden, de krypande fästingarna fastnar då på rollern.

[Endless21]
2015-06-21 00:22
#15

Är ju inte så mkt fästingar här där jag bor, ena hunden har endast haft 1st än så länge och den andra 3. Vill inte riskera att de får någon fästing sjukdom så jag skulle ändå vilja ha något fästingmedel. När jag först hörde om bravecto så tyckte jag att det lät toppen men nu har man hört om hundar som dött av det. Bravecto är ju så pass nytt så man har just ingen utvärdering att gå efter och jag vill ju inte att mina hundar ska vara nå slags försökskaniner, det kommer med stor sannolikhet bli fler dödsfall genom åren utav det nya populära fästingmedlet. Tänk er att en endaste tablett utsöndrar verksamma ämnen som tar död på fästingar i hela 12 veckor och detta påverkar såklart hundens lever.

willas
2015-06-27 16:49
#16

Redan då jag hörde om Bravecto tyckte jag att det lät skrämmande att maat i hunden något som påverkar den jättelänge.

Jag kör med Bayvantic-droppar i nacken. Förra hunden (vattenhund) var känslig för t.ex. Scalibor, men han tålde Bayvantic. Därför väljer jag det också för Timi, mellanpudeln jag har nu.

Fransu
2015-06-27 17:28
#17

#15 Vad har du för källa till grund för påståendet att hundar dött av Bravecto? Lämna gärna en länk till information, för det borde finnas om det finns så allvarliga biverkningar av ett läkemedel att det leder till död. Jag vill gärna läsa mer om det, vad det var för hund/hundar som dött. Någon särskild ras som varit extra känslig, eller om det funnits andra bakomliggande sjukdomar orsaker till dödsfallen osv.  Jag googlade, men hittade ingen som helst information om dödsfall på grund av Bravecto.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Amandla
2015-06-27 18:19
#18

#17 Jag har sett något inlägg på Facebook som påstod att det var så, men vad jag förstått så är det bara lösa rykten…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Alva14
2015-07-18 13:35
#19

Jag tycker det är läskigt med alla kemikalier som finns i läkemedel/fästingmedel. Både för hunden men även för omgivningen runt omkring. Alva har "bara" haft fyra fästingar i år, som jag plockat, och känner att om det ej är mer så behövs inget medel. Vet man vad medlen innehåller och hur det påverkar t.e.x. hunden, barn och människor runtomkring? T.e.x halsbanden avsöndrar ju gift hela tiden.

5ara
2015-07-18 16:26
#20

#19 Oj, bara fyra fästingar!? Så skönt! Jag tog med Pajas på en promenad i ett närområde med mycket fästingar. Efteråt duschade och fönade jag honom och under tiden plockade jag över 40 st fästingar😮 Dit går vi inte innan fästingsäsongen är över! I mars plockade jag tre fästingar på två dagar så sen dess har han fått Bravecto…

Annons:
5ara
2015-07-18 16:27
#21

Här är det dessutom ganska många hundar som fått anaplasma och borrelia så jag väljer kemikalier även om man så klart helst skulle slippa…

Alva14
2015-07-20 13:51
#22

#20 Oj, ja det kan man ju förstå!

axa
2015-07-22 02:44
#23

Inget, med dessa gifter på så pass liten hund som jag har vågar vi inte riskera hälsan på henne. Vi kollar hellre igenom henne noggrant och ofta. Med större/annan hund skulle jag kunna ha halsband/droppar. Hon brukar ändå sällan ha fästingar. I år har hon hittills fått tre. Tidigare år har hon haft två stycken.

Varnar för tablettformen! Min daghund och ägaren till daghundens väninna gav sina hundar dessa. Min daghund får återkommande ryck där hon darrar ordentligt och blir orolig. Väninnans hund har fått epilepsi.

Amandla
2015-07-22 11:26
#24

#23 Dina bekanta har väl anmält biverkningarna till veterinär (som i sin tur anmäler vidare)? Vad jag förstått är det inte vanligt med biverkningar av Bravecto, oftast blir hundarna tillfälligt dåliga i magen.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
axa
2015-07-22 13:35
#25

#24 Vi har inte pratat vidare om det, så jag vet faktiskt ej.

Fransu
2015-07-22 15:10
#26

#23 Att en hund fått epilepsi behöver inte bero på en medicin. Kan ha andra orsaker. Hoppas verkligen att hon/dom kollar upp detta hos veterinär och anmäler eventuella biverkningar.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Catta-
2015-07-23 21:20
#27

Luna fick sin första tablett bravecto för ca 2 mån sen. Inga biverkningar och inga fästingar! Jag är jättenöjd

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Haztparken
2015-07-29 13:32
#28

Ingen som kör på Nexgard? Jag kör det på våra 3 hundar här hemma och inte en enda fästing! :)

Tycker om Nexgard bättre då man får ge det en gång i månaden (istället för var tredje som Bravecto) vilket då betyder att hunden inte får en lika stor koncentrerad dos i sig, vilket jag tycker känns bättre och säkrare för hunden! :)

Hittade en fästing igårmorse som låg på mitt täcke, förmodligen från någon av hundarna. Dock var den död och hade inte druckit något blod, vilket jag tror är att den satt sig på en av hundarna, fått giftet i sig och då dött av, vilket dom ju ska göra!

Jag tycker ändå dessa tabletter känns säkra. Först var jag lite fundersam men eftersom det aktiva ämnet bara angriper ryggradslösa djur (senast jag kollade så hade ju hundar ryggrad 😎) så känns det mer säkert.

Min veterinär rekommenderade Nexgard för hundar med mer känslig mage.

Fransu
2015-07-29 13:42
#29

#28 Hade aldrig hört talas om Nexgard, så jag fick googla. Låter helt klart intressant. Nu är vi ju väldigt nöjda med Bravecto hittills, men ska ha Nexgard i åtanke. Tack för tipset! 👍

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Upp till toppen
Annons: