Annons:
Etikettpälsvård
Läst 1834 ggr
Nellie00
2015-05-16 16:29

Vad saknas? Pälsvård

Jag ska snart få hem en liten dvärgpudel och har börjat kolla vilka sidor som säljer allt som behövs. Jag har jämfört saxar, maskiner, borstar och allt som jag tror är nödvändigt. Skulle vilja ha er hjälp med valet av märken och om jag har missat något viktigt.

De här hade jag tänkt beställa/köpa:

  • Andis AGC 2-speed
  • 3  3/4 eller 4 skär. Tycker ni jag ska ha med "f" eller utan? Vad är enklast att klippa med och vad ger bäst resultat?
  • En liten klippmaskin till tassar och nos, vet inte vilken än men börjar med en billigare sort för kommer klippa nosen mycket med sax. Det är så gulligt med lite fluff!
  • Geib Black Pearl böjd sax. Är det bäst med böjd eller rak sax? Jag har kollat runt lite och känner att böjd är nog nödvändigast i början så kan jag köpa en rak senare om det behövs.
  • Doggyman vit karda
  • Madan Borste. Vad är bäst? Mjuk, medium mjuk, avlång eller liten?
  • Pudelkam. Har redan en men vet inte vilket märke.
  • Latex snoddar.
  • Fön. Har en vanlig hårfön med 2200w hemma som borde funka.
  • Plutoduk.

Tack på förhand!😃

Annons:
Amandla
2015-05-17 13:23
#1

Grattis till lilla vovven, hoppas vi får se bilder när du fått hem den! 🙂

Jag föredrar skär med F, de har tätare tänder och ger en finare finish.

Vad gäller sax skulle jag vilja säga att det är bättre att lära sig klippa med rak sax först, den kan du använda  till hela hunden. Den böjda saxen är absolut guld värd, men när man vill ha raka linjer är den knepigare att få till det med. 

Mjuk borste, utan piggar. Madan är toppen, piggarna kan inte gå in i  dynan.

Har du klotång, blodstopp (det är väldigt lätt hänt att man råkar klippa lite för långt, det måste inte bero på att man är ovarsam), strumpsticka  eller annat att göra benor med när du snoddar pälsen, något att ta bort fästingar med (där tycker jag bäst om O´Tom som ser ut som en liten kofot)?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Nellie00
2015-05-17 15:50
#2

Jag har klotång, blodstopp och fästingplockare sen innan eftersom vi redan har en hund men tack för alla tips! Ska köpa med "F" då och antagligen en rak sax att börja med. :)

[Forest]
2015-05-21 10:14
#3

Tycker det verkar bra jag har även fått tips av Amadala om F och sax som jag tänkte på. Sen är det skönt att ha olika kardor tycker jag. Sen märkte jag själv vad jag sakna och köpte allt eftersom med tiden  😎

Nellie00
2015-05-23 08:08
#4

Får väll prova mig fram så märker jag nog också med tiden vad som saknas så får jag köpa in det :) Tack för svaren båda två!! :D

Upp till toppen
Annons: