Annons:
Etikettbeteende
Läst 2744 ggr
MelliPirelli
2015-05-09 15:36

Storpudel med andra hundar

Håller på med en utbildning där jag bland annat ska skriva ett arbete om storpudeln. Skriver här och hoppas på få svar av några kunniga rasfantaster. Går bra att svara i PM också.

  1. Hur är storpudeln med andra hundar i grupp? 
  2. Hur stort är motionsbehovet? Vad är lämplig aktivering?

Jag vill veta om rasen överlag, inga enstaka individer!

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Annons:
Vaargen
2015-05-09 15:46
#1

Jag vill bara lägga in en kommentar som är viktigt att nämna, inom alla raser finns det individer som inte alls funkar i grupp. Så jag tror inte du kan skriva "alla storpudlar går bra ihop med andra hundar i grupp" men jag tror i det stora hela, att dem flesta funkar i grupp.

Gällande motionsbehovet så räknas pudlar som sällskapshundar, men storpudel har nog större motionsbehov än dem mindre varianterna som finns av pudel kanske 1-2 timmar per dag? aktivering kan väl vara hundsport, utställning hjärngympa, tricks mycket mer!

Jag ska också tillägga att jag inte vet jättemycket om storpudel, sa bara hur jag uppfattat det när jag läst lite om dem :)

MelliPirelli
2015-05-09 15:56
#2

#1 Självklart finns det individer som inte fungerar alls och individer som fungerar jättebra. Därför jag skrev att jag vill ha svar som rasen överlag. :)

Tack för svar!

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Vaargen
2015-05-09 15:57
MelliPirelli
2015-05-09 16:03
#4

#3 Varit inne hos SKK och svenska pudelklubben. Antingen är jag blind eller så finns inte informationen jag söker på sidorna.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

[Endless21]
2015-05-10 09:13
#5

Storpudeln är en väldigt enkel ras kan jag tycka när det gäller att kunna umgås med andra hundar och hitta på olika aktiviteter. Väldigt anpassningsbara hundar som är positiva till mycket. Vet ju raser som inte alls är lika lätta som pudeln när det gäller att kunna umgås med andra hundar, känner en uppfödare som föder upp chow chow och shiba och hon måste ha dom två raserna var för sig annars blir det slagsmål. Hon sa även att hon kände en storpudel uppfödare som sa att man kan vara en hel grupp med okända människor som träffas och bara kunna släppa ihop sina storpudlar med varandra helt utan problem. Jag tycker tillexempel att det är skillnad att släppa ihop två schäfrar med varandra än två pudlar. Schäfrarna kör mer med dominans lekar och deras lek går mer ut på att ha lite "skoj" brottning. Deras lek är mer allvarlig även om de gillar varandra medan storpudeln är som en glad studsboll som hela tiden hoppar upp och ner av glädje av att se en annan hund. Har aldrig sett dominans i pudlarnas lek utan endast glädje lek :-) Det är rätt kul att se storpudeln leka med en annan ras, pudeln fintar bort den andra rasen med sina känguru hopp. Jag tycker att motionsbehovet är rätt mkt, de vill springa mycket mycket mycket, iallafall mina. Storpudeln är en allroundhund som man kan göra många olika aktiviteter med så som spårning, agility, lydnad, trix osv.

MelliPirelli
2015-05-10 15:25
#6

#5 Jättetack för långt och utförligt svar! :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Annons:
Upp till toppen
Annons: