Annons:
Etikettallmänt
Läst 1239 ggr
KattOchHund
4/27/15, 8:22 PM

Social "träning" direkt med liten valp?

Svårt att formulera en bra rubrik…Vi kommer få hem en liten storpudelvalp i slutet av våren. Problemet är att jag kommer att vara tvungen att hämta min dotter på skolan några dagar och då alltså ta med mig valpen. Det är ju mycket barn där och de lär vara nyfikna på valpen. Kan det bli väldigt traumatiskt för valpen att följa med på detta bara ett par dagar efter att den flyttat hem till oss? Vet inte riktigt hur jag ska kunna lösa detta…

Annons:
[Forest]
4/27/15, 9:37 PM
#1

Jag tog med mig Enja när hon var valp för hämta dottern, men jag gick aldrig in på skolgården. Dottern var så pass gammal att hon kunde ta på sig ytterkläderna själv och gå dit jag väntade. Ställ dig lite så valpen får skydd, att barn går förbi kanske ställer några valpfrågor är bra träning. Jag lät dotterns nära vänner hälsa på henne men inte andra just för att det är lätt att det blir för mycket och kanske skulle bli rädd.

KattOchHund
4/28/15, 8:58 AM
#2

Tack för svaret! Min dotter är bara 6 år så jag måste tyvärr gå in på skolgården då hon inte riktigt kan komma iväg själv. Men jag kanske ska ta upp valpen i famnen om det flockas för mycket barn? Samtidigt vill jag ju inte få den att tro att det är farligt med barn och att man måste komma upp i famnen då…

Amandla
4/28/15, 12:53 PM
#3

Tala om för barnen att valpen är en bebis och att de kommer att få hälsa på den när den blir lite äldre, men att den behöver lugn och  ro nu så den  inte blir räddd. Ungefär så 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
KattOchHund
4/28/15, 9:11 PM
#4

Ja, jag får göra det! :-)

[Forest]
4/28/15, 9:20 PM
#5

Man kan ta upp den, men om valpen visar sig bli rädd så är det inte det bästa att ta upp valpen då kan man i den handlingen bygga på rädslan mer. Man talar om att valpen reagerar på rätt sätt kan man säga genom lyfta upp den. Då skulle jag hellre lyfta upp valpen direkt innan jag går in på skolgården på så sätt gissar jag att det kan gå lättare. Som 3 säger så kan man säga att man får hälsa på valpen när den blivit lite större.  

Jag hade ryggsäck på magen och hade Enja i den när vi gick långpromenader med våran andra hund, hon fick även sitta i den när vi skulle åka buss kanske skulle funka för er med dessa tillfällen :)

Upp till toppen
Annons: