Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 5581 ggr
emmaa11
4/27/15, 9:36 AM

Oreggade valpar, köpa eller inte?

Hej alla,

såg en pudel på blocket ute nyligen på pudelvalpar 8.000kr men min problem var att valparna hade ingen stamtavla men att mamman och pappan till valpen var SKK REG.. Min kompis som skulle köpa valpen, var så taggad för att hon skulle få en söt liten valp hemma imorgon (tisdag) 28 april imorgon.. Men tillslut avstog hon då alla sa att man inte ska köpa sånna valpar för att du räknas för blandras. Men min kompis är besviken för valpen var så söt och hon saknar att ha en söt, liten valp. Tänkte också ringa SKK rådgivningen om 1 timma och fråga de.. Tycker du min kompis gjorde rätt? Jag försökte övertala henne att inte köpa valpen, då jag själv äger en SKK reggad pudel med fina resultat. Jag bad henne vänta tills en toyvalp en vit, föds upp för att hon ville ha en vit  toy egentligen.. SNÄLLA HOPPAS NÅGON SVARAR PÅ DENNA TRÅD! 🤓 Vill höra era åsikter.

Jag ändrade rubriken så man förstår vad inlägget handlar om/Amandla, sajtvärd

Annons:
emmaa11
4/27/15, 9:37 AM
#1

En reggad pudel toy valp vit, föds upp förlåt..

tlover
4/27/15, 9:53 AM
#2

Jag har inte pudlar men föder upp genbankskaniner så jag kan säga vad jag tycker.

Jag undrar vad hon hade tänkt ha hunden till

För att ta exempel med kaniner

Vill köparen föda upp renrasiga gotlandskaniner så är det ju genbanksintyg som gäller. Men vill köparen bara ha kaninen till sällskap eller till köttuppfödning (det finns däremot ingen motsvarighet för detta inom pudlar) så spelar det ju ingen roll om  köparen  köper en kanin med genabnksintyg eller inte.

Så för att föra över det till hundar.

Ska kompisen föda upp eller ställa ut så då behövs det ju stamtavla men ska hon bara ha hunden till sällskap så spelar det väl mer roll att hon tycker om hunden. Eller hur?

l'm back

TjockaBerta
4/27/15, 9:54 AM
#3

Själv hade jag inte köpt en valp utan stamtavla. Bra att din kompis väntade tycker jag.

>>>Malum domesticum<<<

emmaa11
4/27/15, 10:03 AM
#4

Ps: uppfödaren klagade på kosnader, kosnader på att registrera valparna och kennelnamn det tar långt tid osv och när min kompis frågade om hon kunde endå bara registrera denna valp hon skulle köpa men hon sa att hon inte kunde.. konstigt..

emmaa11
4/27/15, 10:04 AM
#5

Hon säger att mamman och pappan behöver ställas ut för att få SKK registrera..

emmaa11
4/27/15, 10:09 AM
#6

#2 men du har inga inblick då vad SKK har för regler va? Du föder ju upp kaniner med helt andra regler för uppfödning. Detta är en pudel sajt.. Är själv medlem i SKK, GHU, VÄST SVENSKAKENNELKLUBBEN (GÖTEBORG), SVENSKA PUDELKLUBBEN…

Annons:
emmaa11
4/27/15, 10:12 AM
#7

#2 Stamtavla är för att veta hundens bakgrund helt annan sak med kaniner..

Grace2009
4/27/15, 10:15 AM
#8

#7 Vet du att ett genbanksintyg är lite som en stamtavla?

emmaa11
4/27/15, 10:16 AM
#9

#8 Ja för kaniner och liknande..

tlover
4/27/15, 10:17 AM
#10

#6 Rubriken är "HJÄLP SE HIT!" så uppenbarligen behöver du all hjälp du kan få, du behöver inte vara extremt ohövlig bara för att folk vill hjälpa.

#7 Kan du nått om genbankskaniner då? Att veta vad en genbankskanin har för bakgrund är ett måste man får tex inte ha ett enda hål bakåt i stamtavlan så uppenbarligen är det för samma anledning (att veta vad djuret har för bakgrund), sen så har en kanin inget genbanksintyg så är den inte renrasig och kan inte användas i avel längre (som är renrasig) och det är vad jag förstår samma sak inom SKK.

Föreningen gotlandskanin har betydligt hårdare regler än skaf

l'm back

emmaa11
4/27/15, 10:17 AM
#11

#8

HUNDAR HAR INTE SÅNT, UTAN SKK STAMTAVLA REGISTRERINGSBEVIS!!

tlover
4/27/15, 10:19 AM
#12

#11 Sluta vara ohövlig (att skrika är extremt ohövligt) som sagt så är det hårdare regler att vara genbank än vanlig skafuppfödare så lite likt är det.

l'm back

emmaa11
4/27/15, 10:20 AM
#13

#10 Sluta skriv i min tråd om du bara pratar om kaniner. Jag behöver hjälp med pudlar, inte kaniner. Jag är inte otrevlig men snälla..

Annons:
Grace2009
4/27/15, 10:23 AM
#14

#11 Jag tror du missar poängen.

I vilket fall som. Om hon tycker det är okej att ha en blandrashund, då gör det inget att köpa en så kalls oregistrerad pudel (säger inte att en oregistrerad hund måste vara en blandras, men i och med att det inte finns en stam registrerad hon en förening så räknas den i allmänna sammanhang som blandras). Så länge man har klart för sig att det inte finns några garantier att det verkligen är en pudel. Vill hon ha en rasren pudel ändå bör hon avvakta tills en uppfödare har en registrerad hund hon vill ha och får köpa. Jag yttrar mig inte om man ska välja rasrent eller blandras, det får var och en avgöra för sig själv.

emmaa11
4/27/15, 10:30 AM
#15

#14 Så du skrev något vettigare nu, tack. Jag behövde sånna svar, inte om kaniner.

tlover
4/27/15, 10:35 AM
#16

#13 Jag måste ju få svara när du skriver åt mig, och med tanke på rubriken kan du väl förstå att jag svarar (med tanke på att du skriker på hjälp).

Om jag säger såhär då.

Skulle jag köpa en pudel (vilket jag funderat på, men om pudelfolk är såhär otrevlig tror jag inte jag vill ha det längre) skulle skulle jag fundera på vad jag skulle ha hunden till.

Vill jag att den ser ut som en pudel och beter sig som en pudel men inte avla eller ställa ut skulle jag antagligen köpa en oreggad pudel för att lämna de fina avelsdjuren till de som föder upp.

Skulle jag däremot avla eller ställa ut skulle jag skaffa en reggad pudel.

På samma sätt som att jag som uppfödare inte skulle köpa en gotlandskanin som inte har genbanksintyg men vill nån bara ha en kanin från mig till kel så kan jag sälja den utan genbanksintyg.

Sen så är du ohövlig, det är ohövligt att skrika på sånt sätt som du gör (skriva med versaler och utropstecken är att skrika).

edit: #15 Vi är olika personer, sen så skrev jag om hundar redan i mitt första inlägg jag tog bara kaniner som ett exempel innan jag skrev om hundarna.

l'm back

5ara
4/27/15, 12:42 PM
#17

Min plan var att köpa en reggad storpudel men sen kom det sig att jag för erfarenhetens skulle bestämde mig för att åka och titta på en  leveransklar oreggad "storpudelvalp" där de som skulle ha honom hade backat ur. Hem kom jag med ett svart underbart litet knyte❤️ Det passade mig väldigt bra att ha valp vid det tillfället trots att det var några månader tidigare än planerat.

Eftersom jag inte har några planer att hålla på med utställning eller avel så upplevde jag att det egentligen inte spelade så stor roll om hunden var reggad eller inte. Uppfödaren har båda föräldrarna och de är underbara hundar och valpen föll jag för totalt. Nu kan jag ju inte säga att jag har en pudel utan han är per definition en blandras men det spelar mig inte så stor roll. Jag var ute efter en härlig hund och hans föräldrar hade de egenskaper jag sökte. Han är väldigt "pudlig" till sättet och ser väl ut som en storpudel tror jag så för mig har det blivit den perfekta hunden. Han är verkligen underbar! Jag var lite nervös för HD-röntgen för att hans pappa inte var röntgad men han fick ett bra resultat🙂

Det känns som att denna hund var ämnad för mig och jag är så glad att jag vågade vara lite impulsiv men egentligen tycker jag att reggade hundar är att föredra. Det jag försöker säga är att jag tycker att renras-aveln ska uppmuntras men ibland kan det bli väldigt bra ändå…

Amandla
4/27/15, 3:29 PM
#18

Här är en mycket bra artikel, personligen har jag inget mer att tillföra än det som står och  att som medlem i SKK får jag inte uppmuntra till blandrasavel som oreggade pudlar räknas som: 

http://pudel.ifokus.se/articles/52cd770a8e0e745f57000412-kopa-registrerad-eller-oregistrerad-hund?articles-1

Blir lite förskräckt över tonen i tråden, ingen nämnd, ingen glömd, men senaste inläggen ser bättre ut så jag låter det vara.

tlover, "pudelfolk" är i allmänhet väldigt hjälpsamma och trevliga, det är mina erfarenheter.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
5ara
4/27/15, 5:45 PM
#19

#18 Vad bra att du håller koll🙂 Den artikeln är verkligen bra och min nästa hund kommer utan tvivel vara reggad…

[Forest]
4/27/15, 9:31 PM
#20

Har inte läst svaren men personligen skulle jag aldrig betala så mycket för en valp som inte är reg i skk. Dom räknas som blandras, om fäderdjuren (mamma och pappa till valpen) har stamtavla så fattar jag inte varför inte uppfödaren reg in valpkullen/valpen. Tycker din kompis har gjort ett mycket klokt val att avstå köpet.

Annons:
emmaa11
4/28/15, 10:55 AM
#21

Min kompis har redan köpt en raggad valp för 12 tusen. Tack.

Thaisilk
4/28/15, 11:16 AM
#22

Det är inte så svårt att få tag i en SKK-registrerad vit toypudelvalp med BRA härstamning och FRISKA föräldrar. Be din vän att titta in på Pudelklubbens valpförmedlingssida då och då, där lägger många uppfödare ut info redan då tiken nyss är parad och uppdaterar då valparna är födda.

För att få registrera  toy, dvärg och mellanpudel  måste båda föräldrarna vara DNA-testade gällande den ärftliga ögonsjukdomen (prcd)PRA som gör hunden totalblind efter ca 5-6 års ålder.

Föräldrarna till den aktuella valpen är tydligen registrerade och det innebär att de KAN vara fria från PRAanlag.  Men de kan också bära på varsitt dolt anlag vilket då innebär att någon (eller alla!) deras gemensamma valpar kan bli blinda.  SKK tillåter inte att man parar två anlagsbärare med varandra så det kan vara en anledning til att valpen din vän funderade på inte är registrerad.

Pudelklubben kräver, för valphänvisning  via sin hemsida, att båda föräldrarna ska vara utställda med minst "Very Good" samt ögonlysta INNAN parning (det finns ju andra ögonsjukdomar än PRA som kan drabba hundar). Många seriösa uppfödare brukar också kolla sina pudlars knän innan parning så de inte har någon grad av patellaluxation.

Stora pudlar måste vara HD-röntgade innan parning för att valparna ska kunna registreras.

Något krav på utställnings- eller andra tävlingsresultat finns inte för SKK-registrering! Dock blir det lite billigare registreringsavgift om båda föräldrarna har tävlingsmeriter.

Thaisilk
4/28/15, 11:17 AM
#23

Hoppsan, medan jag skrev och kollade upp vissa saker fick vi veta att vännen redan har fått tag i en reggad pudel. BRA! 😃

emmaa11
4/29/15, 11:54 AM
#24

Ja jag trodde det, men uppfödaren var oseriös. Hon blev plötsligt otrevlig och ville inte sälja valpen så nu är hon på g igen. Vi kollar på kopahund.se regelbundet, tack :) #23

Upp till toppen
Annons: