Annons:
Etikettallmänt
Läst 4105 ggr
Glass strut
4/22/15, 8:17 PM

Mellanpudelvalp!

Visste inte vilken grupp jag skulle lägga in den här tråden i ! Men iallafall på söndag hämtar vi vår pudelvalp Jingo en liten mellan pudel tik! Jag har länge velat ha en hund och jag är hundvan då jag växt upp med hund men medans jag levt så har vi inte haft nån pudel utan annat som pointer,shair pei och amstaff samt några andra! Mamma växte upp med pudel och jag har alltid tyckt att dom är jätte fina och söta och väldigt coola men nu undrar jag över lite saker 

Vilket är de bästa fodret ? Asså vilket kör ni med?

Jag ska gå valp kurs med henne nu i sommar då den startar ! 

Hur får man hunden rums ren fortast ? Asså förutom att man tar ut valpen varannan timme och säger till när den kissar inne finns det nåt sätt att snabba på träningen med att göra den rumsren ? 

Och är de nåt mer man ska tänka på ? Tacksam för svar

Annons:
Amandla
4/22/15, 9:10 PM
#1

Grattis till valpen! 

Mina pudlar äter fruset färskfoder som heter Vom og Hundemat, och även torrfodret Acana. Men fråga din uppfödare vad valpen fått för mat fram till nu, och ge det till att börja med. Sen kan du börja läsa på vad olika foder innehåller och fundera över vad du vill att din hund ska äta.

Gå ut med valpen så fort den vaknar, så snart den ätit, innan den somnar, oftast blir det ungefär en gång i timmen. Ibland blir det oftare. Ibland kan man se på valpen att det är  dags, när den börjar gå runt med nosen i golvet och liksom letar. Börjar den ändå kissa så lyft genast upp den och spring ut med den. 

Tänk på att valpsäkra hemmet. Ta bort allt som den absolut inte får komma åt, som sladdar, ömtåliga saker, krukväxter osv. Tänk också på att valpar kan börja bita i ungefär vad som helst, så var beredd på att det kan drabba stolsben, skinnsoffan, mattor och annat.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Glass strut
4/27/15, 3:12 PM
#2

Hon kom hit igår och allt har gått bra ! Hon hade inte fått gå ut så många gånger så problemet nu är att hon håller sig när vi är ute och kissar/bajsar inne…

Annars så går de jätte bra hon sov med mig i sängen och följer efter mig ! Hon har fattat dedär med sitt men de måste tränas mer med de annars är hon jätte social och blir överlycklig varje gång hon ser en människa !

Jag kommer lägga upp lite bilder på henne sen men just nu skriver jag på datan så de är ju lite svårt

Fransu
4/27/15, 3:27 PM
#3

Grattis till valpen! Vad heter hon? Ser fram emot bilder. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Amandla
4/27/15, 3:33 PM
#4

#2 Det är rätt typiskt att valpen gör sina behov när den kommer in i tryggheten igen, det är så spännande ute att den ofta glömmer bort vad den skulle göra 🙂Gå till samma ställe varje gång, då känner den lukten av sitt eget kiss och förstår lättare vad som ska göras. 

Ser nu att du skriver "säger till när den kissar inne" i #0… det är något som är helt omodernt, en liten valp kan inte förstå vad man menar och risken är stor att den blir rädd för dig, så låt bli det. Är det någon som ska sägas till så är det du som missade att ta ut din nödiga valp 😉😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
4/27/15, 9:38 PM
#5

Grattis till bli med valp, ser fram mot lite bilder sen med :) 😉

Glass strut
4/28/15, 5:59 AM
#6

Okej då vet jag de #4 Hon  bajsar på tidningen men kissar lite här och där igår kissa hon iallafall en gång ute jag springer ute så som du sa nu varje gång hon sovit,lekt,och ätit! Bilderna kommer idag när jag varit i skolan  och under den tiden  passar mamma henne då hon är hemma på dagarna! igår tog vi även en promenad till zoo affären och köpte fina leksaker för hon tuggar på allt mer eller mindre blev väckt inatt när hon ville ha hjälp att komma upp på madrassen  bara några minuter innan larmet som jag ställt (för att gå ut med henne) gick och då hade hon redan kissat och bajsat själv men jag tog ut henne ändå ja så hon vänjer sig vid de! Katterna vi har hemma är väldigt spännande jag har ju som en egen katt som alltid sover med mig (nakenkatt) och ja hon sov med oss en stund men ja hon är inte så förtjust i att vi tagit hem en valp hehe men nu ska jag strax ut med henne igen och göra i ordning mig för skolan (vi vakna vid fem och nu har hon legat och vilat sen rundan vi tog med 5 så de börjar bli dags igen)

Annons:
[Forest]
4/28/15, 9:47 PM
#7

Här kommer lite hur vi gjorde och vilken mat våra äter. 

Mat våra hundar får färskfoder, jag gillar ett foder som heter Vom og Hundemat vi ger två olika sorter ena kyckling och en kyckling och ris. Dom äter färskfoder på kvällen och får två mål torrfoder, acana small breed då alla tre gillar detta foder starkt. Vi har valt att ge dom tre gånger mål per dag, då Donna kan få lite magont om magen blir tom. Dom för råa ben 1-3 gånger i veckan och sen får dom ofta gott när matte förbereder "laga mat" :) 

Att träna att få valpen rumsren är inte alltid så enkelt man ska veta att valpar kan inte hålla sig att fya en valp som gjort inne är ingen ide alls. Vissa blir rumsren vid könsmognad och då är dom kring ett år gamla. Så har har vi tränat våra, ut ofta som du säkert läst, när valpen sovit,ätit och lekt. Så här års kan man gott ge valpen lite extra tid att göra ifrån sig (den fryser inte så lätt som valpar gör på vintern). Att gå till ett ställe där valpen är trygg underlättar att den finner mer ro med rasta av sig. 

Inne är det bra att man har lite mer koll på valpen, att man lär sig se hur valpens beteende när den visar att den behöver gå ut ofta är dom lite oroliga går runt, gärna vid hörn längst väggar men det är olika vissa går raka vägen till dörren o piper eller går till en mjuk matta för kissa. Att ta bort mattor kan därmed underlätta och jag har aldrig haft tidningar utlagda. Jag belönar med rösten när dom gör ifrån sig ute olyckor inne tar jag enkelt upp utan att skälla på dom eller se argt på dom.  Där fick du hur jag har gjort och jag har ofta passat på att vara ute lite längre när det är sköt väder ute lekt-tränat inkallning och lekt med dom. Gör det än tycker det är okej att leka inne men ute är det mer okej att springa av sig och ha roligt på annat sätt :) Så ett tips till ta med vattenflaska,liten skål,filt och njut av gosig glad sprallig valp :D

Upp till toppen
Annons: