Annons:
Etikettallmänt
Läst 3299 ggr
katteninutihatten
4/17/15, 8:02 PM

funderingar om pudel

Min make och jag funderar på att skaffa hund igen inom 1-2 år……vi har precis avlivat vår förra hund och är inte riktigt redo ännu…… Vi vet dock inte vilken ras ännu, då förra hunden var okänd blandras, och nästa gång vill vi ha en renrasig hund, så att man vet vad man köper (i högre utsträckning iallafall). Vi har förut haft flera större hundar, och tränat en del med dem, med vi är nu ute mer efter en sällskapshund, som kan hänga med på kul när man vill, men som inte kräver samma som en brukshund. Vi funderar på pudel…..men vi undrar några saker…… * Vi är inte roade av pälsvård…..alls….borsta hunden några gånger i veckan eller en gång om dagen går väl ann……om det inte tar alltför lång tid varje gång….som mer än 30 min. Men badande och fönande är verkligen inte min grej. Om det är en nödvändighet, då går pudel bort! * Vi har alltid haft större hundar, och funderar lite på storpudel…..ksn man ha den som aktiv sällskapshund? * Om temperament och mentalitet……de storpudlar jag träffat (2 st), har varit väldigt bångstyriga och nästan skallat ut framtänderna på en när man ska hälsa….är det typiskt beteende? Är de trevliga sällskapshundar….eller är de mer brukshundar? Sks man undvika dem om man vill ha en hund som kan nöja sig med promenader i ett par dagar? * Några små-pudlar har varit väldigt sura, och aggressiva…..vilket låter väldigt otypiskt allt man läser om dem…….är risken stor att få en sådan individ…..eller har det mest med miljö och uppfostran att göra?

Annons:
Fransu
4/17/15, 8:46 PM
#1

Jag och maken har vår första storpudel, han är drygt 1 år nu. Vi är också helt ointresserade av pälsvård, så vi klipper ner honom helt kort över hela kroppen. Har hittills gjort det 3-4 gånger. Då kräver han ingen pälsvård alls utöver själva klippningen förstås. Badar honom gör vi emellanåt också såklart.

Vi har vår storpudel som aktiv sällskapshund och det fungerar alldeles utmärkt. Han är den gosigaste hund man kan tänka sig. Men också ett energiknippe utomhus. Vi promenerar mycket med honom. Blir runt 1 mil dagligen. Större delen av promenaderna lufsar han med men får ibland sina pudelrace då han drar runt som en tornado i skogen. 😃

Vår  Harry är försiktig då han träffar främmande människor. Hälsar försiktigt och lite avvaktande. Med folk han känner är han mer på, men inte så han slår ut tänderna på någon. Han kommer fram och stryker sig mot ens ben eller hoppar upp och ska "kramas". Kramas gör han bara med mig och maken eftersom vi uppmuntrat det för vi tycker det är mysigt. 

Nu är jag inget pudelproffs eftersom detta är vår första, så jag kanske inte är till så mycket hjälp. Men jag är övertygad om att du kommer få bra information av mer pudelvana människor här på forumet. Lycka till med valet av hundras, oavsett vilken det till slut blir! 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Forest]
4/21/15, 10:40 PM
#2

Då ska jag svara vi har tre små pudlar (en dvärg och två toy) 

Fråga 1: Eftersom ni ställer frågan mer för storpudel så kan jag inte svara på det 100%  men en sportklippt pudel väl nerklippt kräver inte mycket pälsvård borsta svans,öron huvud och lite under armhålorna. Tänk på att man behöver klippa dom ganska ofta om man vill hålla dom i kortare päls var 8-10 vecka. 

Fråga 2: Har ingen storpudel men känner flera, dessa är ganska olika vissa kräver mer får att bli nöjda då manar jag mentalt, långa promenader anser jag är normalt oavsett rasval :) Pudel passar bra in på aktiv sällskaps hund men man kan givet vis nå längre om man vill. 

Fråga 3: Jag tycker storpudlar är hoppiga men ofta mycket glada hundar i folk. Skulle säga att det är en sak som kanske är träning nu har dom vi känner vart mycket glada i mig kanske för att dom anser jag kommer o hälsar på dom och inte deras matte ;) Skrev innan dom passar oftast bra som aktiva sällskapshundar. Dom tar lite tid att mogna, men tycker i regel vid tre års ålder sett en mer vishet i dom ;)

Fråga 4: Vi har tre små pudlar alla är olika varandra. Ena tillbakadragen hon ser ingen nytta i att lära känna nya personer eller hundar. Dvärgpudeln fröken polis som jag säger talar om vad andra hundar får göra, hon säger gärna till att andra hundar inte ska hälsa på lilla syster som verkligen inte vill säga hej. Hon är inte bjäffsig stabil trygg hund, kan hälsa på folk och gärna dela ut pussar. Sist och minst en glad liten folkkär hund, bjäffsig ja men under träning så nu finns ofta en ljudknapp på henne med. Jag tycker att det är mycket om hur deras uppväxt varit men tror säkert att det har en del med aveln o göra. Trygga stabila fäderdjur=tryggare valptid med mamma. Att träna med sin hund är A och O våra hundar har kommit i olika åldrar från 8 veckor gammal till 1.5 år gammal. 

Jag skulle vilja tipsa er om ta en närmare titt på mellanpudel. Sen ar vi själva valt mindre uppfödare just för att jag tycker dom gör mer med sina hundar.  Åk gärna till flera uppfödare för kolla in deras hundar, just för att få ett mer hum om hur hundarna är samt få reda på lite annat ni undrar över. Lycka till :) Själv valde vi små men har ett gott öga till mellanpudlar sen man var barn :)

[Nalle-]
4/26/15, 4:54 PM
#3

Jag har min första storpudel och han är 2 år gammal :) Så jag svarar utifrån mina egna erfarenheter med honom och de storpudlar jag träffat! 

-om man inte vill hålla på med pälsvård så gäller det att hålla hunden helt korthårig. Det är snabbt gjort med en bra klippmaskin och ett skär som rakar nära kroppen, men det behövs att man rakar kanske en gång varannan månad för att det ska hållas kort. Blir det för långt kan tovor börja bildas och då bör man helst borsta ut dessa innan. Jag skulle bada hunden innan jag rakar för att hålla skäret så vasst som möjligt men jag vet att det finns de som badar sin pudel typ en gång om året. Föna behöver man inte göra så länge pudeln är korthårig. 
För mig tar det kanske en timme för att raka hela hunden (nos och tassar inräknat, som är lite pillrigare) och ytterligare lite tid för att klippa till nacke och hätta (men det är ju inget måste såklart). 

-storpudeln är en perfekt aktiv sällskapshund :) Det bästa med pudeln är just att den är så anpassningsbar, det finns storpudlar som är hur nöjda som helst med att hänga med familjen och gå långa promenader och andra som tävlas aktivt i olika grenar. Min hund är lika nöjd i soffan som på lydnadsplanen 😃 Världens gosegris (i skrivandets skull ligger han tvärs över mig i soffan när jag försöker skriva) men samtidigt jätterolig att jobba med!

-min hund kan vara rätt reserverad mot främlingar men älskar dom han känner. Kan absolut vara hoppig men det ligger i uppfostran också, vad man väljer att lägga energi på… hehe 😉Storpudlarna är riktiga energiknippen och vill gärna springa av sig ordentligt och även träna hjärnan ibland (gärna med nosaktiveringar av olika slag, om det sedan är viltspår eller leta godis i ett träd gör detsamma!) men det är allt annat än brukshundar. De kan absolut tränas i bruks (jag tränar spår med min) och tycker det mesta är skoj, men de är inga arbetsmaskiner som vissa av bruksraserna och att traggla moment med en pudel är enligt mina erfarenheter en utmaning. 

-tror det handlar väldigt mycket om uppfostran. De bjäbbiga och utåtagerande småpudlar jag träffat har varit de som knappt får göra någonting annat än att gå någon vända runt kvarteret. Det leder såklart till understimulerade individer! Sedan har jag träffat de som aktiveras ordentligt med långa promenader och/eller tränas i olika hundsporter och det har varit jättetrevliga och balanserade pudlar. Men ja, det är små hundar och som ibland känner att de måste hävda sig… 😉

Upp till toppen
Annons: