Annons:
Etikettbeteende
Läst 3016 ggr
[Forest]
2015-04-09 10:07

Storpudel-Studsiga?

Nu har en tredje bekant skaffat storpudel och ännu en gång så tar storpudel musten ur mig. Glada visst är dom, men hur gör ni med storpudel dom är ju som katapulter ute studsar o springer som galningar lösa ute. Jag skulle vara hundvakt till en som är 2 år jag har träffat honom och jag är ingen okänd person för honom. Men kan omöjligt ha han lös med våra han springer rakt på våra + att Donna är rädd för honom så hon springer o ska söka skydd. Då får han på jaktlusten o ne jag tycker inte han beter sig som jag önskar. Detta upplever jag med dom flesta storpudlar.  

Undantag finns jag har träffat flera lugna storpudlar men ofta har dom vart runt 6 år. När lugnar storpudel ner sig?

Annons:
5ara
2015-04-09 11:43
#1

Haha! Ja, jag undrar också när min ska lugna ner sig 😛 Han är gladast i stan och alla förstår att han går under epitetet Pajas. Han har dock aldrig sprungit på någon, varken hund eller människa men mycket spring och studs är det i benen. Jagat mindre hundar har han inte heller gjort. Låter lite jobbigt det du beskriver…

Fransu
2015-04-09 16:51
#2

Harry är en studsboll han också. Brukar rusa omkring som ett yrväder i skogen. Men han har bra koll på sig. Vi träffar ibland en liten blandrastik, tror det är chihuahua/pekingese om jag inte minns fel. Harry och hon älskar varandra och brukar springa och leka tafatt. I början var jag orolig att Harry kunde skada henne eftersom hon är så liten. Men han har stenkoll på var han har henne och har inte trampat på henne eller knuffat till henne en enda gång. Jag undrar också ibland när och om Harry någonsin kommer att lugna ner sig, för han en otrolig energi som jag inte sett i någon annan hund jag haft innan. Det är i och för sig mycket av charmen också, att få se all den glädjen och sprudlande lyckan när han flyger fram i skogen med öronen på flaxande, glitter i ögonen och med käften öppnat i vad jag skulle våga påstå är ett leende. Det får även den gråaste, ruskigaste och regnigaste januaridag att kännas uthärdlig.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Catta-
2015-04-09 18:59
#3

Haha… Tyvärr känner man väl igen din uppfattning. :) Luna är galen lös om hon inte hittat nått roligt spår. Hon far mest runt runt och kommer ibland farande och hoppar rakt in i mig. Hon kan tyvärr leka ganska våldsamt med små hundar också så man får passa henne. Hennes kastrerade bror är likadan, något lugnare kanske :P det känns som att dom mognar sent.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[mammamuih]
2015-04-10 10:38
#4

oregerligt hoppig studsig hund = upphetsad hund. tyvärr är det många tolkar detta som glädje. det är en hund som inte har fått lära sig att gå snyggt i koppel. den har fått för mycket frihet innan den har lärt sig att hantera det. jag har gjort detta misstag själv.

så numer är det kort koppel som gäller och om hunden sköter sig får han mer frihet. börjar han studsa och bära sig åt så kortar jag av kopplet, varje gång, utan undantag. lycka till

5ara
2015-04-10 12:34
#5

#4 Jag har förstått det som att vi pratar om lösa hundar…

Fransu
2015-04-10 12:46
#6

Ja, mitt svar gällde också lös hund i skogen. När han går i koppel får han inte hålla på och härja runt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
[Nalle-]
2015-04-10 16:41
#7

Runt 3 år fick jag höra att en storpudel börjar lugna ner sig ;) Men en del av deras charm är ju att de är väldigt livliga och studsiga hela livet, oftast. Har en relativt lugn storpudel men känner igen beteendet, kan ha honom lös med små hundar men man behöver hålla ett vakande öga på honom och säga åt honom om han blir för intensiv. Min har obefintlig jaktlust dessutom så det är inga problem ;)

[Forest]
2015-04-10 23:25
#8

4 jag menar lösa hundar, släpper vi själva hundarna så brukar dom i regel leka och springa som tokar. Vi har själva en hund som kan leka lite för burdust med valpar/unghundar så är det sån hundträff får hon helt enkelt vara kopplad. Jag tycker ofta att storpudlar som är glada " uppspelta" är studsiga, nu blir två jätte glada när dom ser oss och visst blir det hopp trots kopplet men dom är glada. När vi går är dom inte studsiga utan sköter sig verkligen fin märks inte att man har någon hund i kopplet följsamma som dom är. Skönt o höra att era storpudlar med har fjädrar under varje tass då har jag inte fått den uppfattningen helt fel. 

Jag har inte tänkt så mycket hur våra är men dom verkar inte vara lika mycket "hoppiga" i sina lekar kanske är det för dom är små som man inte tänker på det på samma sätt 😎

Upp till toppen
Annons: