Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2312 ggr
Kalashnivik
2015-04-08 05:01

Pälsvård i veckan?

Hej!

Är sjukt sugen på en storpudel nån gång i framtiden (när jag kastat ut killen dvs :P). 

Vill ställa ut nån gång sådär så nåt i stil med toilet 60 eller baby lejon/2 puppy i pälsväg. Vet såklart att det kräver sin tid men är nyfiken på hur mycket tid i veckan? I månaden? När det kommer till borsta, bada, föna en "fullpälsad" storpudel? 

Hur jobbigt är det att hålla en utställningspäls i skick när man lever ett aktivt liv i skog, på hundklubbar osv?

Annons:
[Forest]
2015-04-08 09:14
#1

Ska bli kul o läsa om ungefär hur mycket tid som krävs för fullpälsad storpudel. 😃

Jag har bara små och två av dom har vart fullpälsade det har vart olika pälstyper ena med jätte mycket tjock päls andra mindre mjukare päls. Vi har alltid vart i skog o mark med dom oavsett pälsarna, visst har man fått mer pyssel pga detta men sista veckan inför utställning så skippa vi skogen och koppelpromenader fick den hunden vara nöjd med. Jag har har aldrig tagit tid på sköta pälsen men kan tänka mig att det rör sig om 2 h borsta, bada går skapligt snabbt men görs 1 gång i veckan det som tar tid är torkningen då jag ännu inte har en bra hundfön.

Amandla
2015-04-08 13:46
#2

Räkna med minst fyra timmar  (när du fått  upp hastigheten och har en bra rutin  samt bra redskap) varje vecka på att bada, föna, raka en fullpälsad storpudel i babylejon. Däremellan beror det på pälskvalitén och hur bra snoddarna får sitta kvar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kalashnivik
2015-04-08 16:57
#3

4 timmar… Inte så oväntat. Ja det är många timmar pudel. Men känns helt klart värt.  Att hålla en coackerpäls i toppskick är mycket jobb de med, dock inte samma pälsvård, mer tova ut, pilla bort grenar och tvätta av all lera de drar in.

Men det är väl inte nödvändigt att bada/föna varje vecka när det inte är utställningssäsong?

Anyway… Lägger nog lite mer 4 timmar på mina övriga djur och tänker inte skaffa nya så om 1-3 år är det mer aktuellt med pudel.

Amandla
2015-04-08 17:00
#4

Jo, om du vill hålla pälsen i bästa kondition så måste du sköta den året om. Det är ju svårt att liksom "börja om" med en storpudel. På en toy kan det ta mellan 6 och 12 månader innan den är fullpälsad…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kalashnivik
2015-04-08 17:11
#5

Ja okej. Att den ska skötas året om har jag hört men funderade lite på bad/fön var vecka. Känns som puts/genomborstning(tovfri) var vecka och lite mer genomgående bad osv varannan?

Äh det ger sig med tid och kunskap. Och en gnutta erfarenhet då jag ska mot Stockholm till en St pudelkennel och hjälpa till ett tag. Vilket ska bli kul

Amandla
2015-04-08 18:06
#6

Ungefär så 🙂En ren och rakfönad päls är absolut det som lönar sig bäst, och så fräscha toppar på det. Förhoppningsvis slipper man tovorna helt,  förutom kanske i tovåldern, då kan det bli bad ännu oftare. Ofta behöver man inte borsta emellan baden heller, så på det viset sparar det tid och päls, hur det än är så lossnar det alltför lätt lite många strån när man borstar. Teknik och redskap är  jätteviktiga.

Kul med kennelbesöket, sug i  dig alla kunskaper och trix du bara kan!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Catta-
2015-04-08 18:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det är mycket jobb. Innan tovperioden började när hon var året gammal räckte det att jag badade varannan vecka och kammade ur tovor vid behov. Pälsen var väldigt lätt då. När hon började tova blev det mindre roligt. Baby pälsen byts ut mot lite grövre vuxenpäls och jag lovar, det var inte bara en gång jag funderade på att raka bort allt. Då var det bad minst en ggr/veckan och tovutredning säkert varje dag.
Ska man spara mycket päls i nacken är det även att föredra att "totta" där, dvs dela upp pälsen i tofsar. Det gör att det är svårare för tovorna att bildas och lättare att ha halsband mellan tofsarna som inte sliter i pälsen. Tofsarna ska sen bytas ut var 3-4:e dag annars tovar det ihop och det samlas smuts i tofsarna.
Pälsen kan även tova ihop om man låter hunden självtorka tex efter bad eller om man varit ute i regnet utan täcke.
Innan man lärt sig hur bad/föning/rakning av nos och tassar går till kan många timmar spenderas på bordet för hunden och det gäller att ha en hund som är snäll och tycker om att bli ompysslad. När man lärt sig går det snabbare men en vanlig "sittning" tog ca 3-5 timmar beroende på vilket skick pälsen var.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Upp till toppen
Annons: