Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2812 ggr
Candy123
2015-04-02 11:37

Någon här med nedklippt storpudel?

Jag tror att min första egna hund kommer att vara en storpudel men jag har en liten fråga, hur mycket pälsvård behöver en nedklippt storpudel? 🙂

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Annons:
[Endless21]
2015-04-02 17:18
#1

Beror på hur mycket päls du klipper bort, klipper du kort kort så behövs i princip ingen pälsvård alls. Pälsen växer ju ganska snabbt så klippning av nos och tassar görs regelbundet, klippningen på kroppen görs lite när man tycker att det behövs. För att äga en pudel så behöver man en bra klippmaskin, fön, borste och karda.

[Nalle-]
2015-04-03 16:33
#2

En helt nerklippt storpudel kräver inte mycket pälsvård alls, förutom vid själva nedrakningen (runt en gång i månaden beroende på hur kort man klipper) och rakning av nos och tassar (varannan vecka). Jag har sparat lite nacke på min storpudel och där kan det tova lite men annars ingenting.

Fransu
2015-04-03 18:52
#3

Vi har vår storpudel jämnt klippt över hela kroppen. Han är nu drygt ett år och vi har klippt honom 4 gånger hittills.  När han klipps så blir det väldigt kort. Så någon övrig pälsvård än så kräver han inte. Pälsen hinner inte bli så lång att den börjar tova. Många undrar vad han är för ras eftersom han inte ser ut som en pudel. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Kalashnivik
2015-04-08 04:50
#4

En nedrakad pudel ser ut som nån slags retriver :P 

Klipper man kort regelbundet krävs minimal pälsvård. Känner man bakom öronen och i armhålor efter ev tovbildning  när pälsen börjat växa nån cm. 

Använd skär 5f el 4f. Kanske 7f. ä r pudeln vit? Tunnhårig? Om båda är ja så är en riktigt kort frisyr ganska fult då den blir rosa

Amandla
2015-04-08 13:51
#5

#4 Alla vita pudlar har inte rosa skinn, många har grått. Och de flesta vita mörknar i skinnet så snart de får solljus på sig, ungefär som vi människor blir solbrända.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Fransu
2015-04-08 15:43
#6

#5 Vet du om solljus påverkar färgen på nosen hos pudlar också? Harry som har röd päls har "köttfärgad" nos. Så jag har funderat på om den kommer att mörkna något under sommarhalvåret. Kände en kvinna som hade två gula labradorer med ganska ljusa nosar. Deras nosar blev mörkare på sommaren.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Amandla
2015-04-08 15:52
#7

#4 Ja så kan det vara. Vinternos kallas det då.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kalashnivik
2015-04-08 16:49
#8

#5 Ja det är jag fullt medveten om. Klart man sett se kritvita fluffpudlarna i Continental/lejon med grå rumpa/nos/tassar. Dock inte  kIppt ner nån vit som inte blivit mer eller mindre rosa.

Förhoppningsvis har man lite koll på sin vovve och vet om den har urkasst eller dunderbra pigment, på ett ungefär.

Formulerar om mig. Klipper man kort på en vit och lite tunnhårig blir de ofta rosa. Speciellt om de inte fått solljus på huden.

Catta-
2015-04-08 18:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

I princip ingen alls. Jag har sparat lite päls på huvudet, öronen och svansen. Reder ut nån tova på huvudet då och då men annars inga tovor. Bada och raka nos/tassar räcker med en gång i månaden eller efter behov.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Upp till toppen
Annons: