Annons:
Etikettbeteende
Läst 2210 ggr
ellipelli123
2015-03-25 06:29

Hjälp, min pudel är rädd för stora hundar

Som jag skrev i min presentation om Zigge så är han rädd för större hundar efter att schäfern "attackera" honom. Fins det något vi kan göra åt det,alltså göra så att han blir mindre rädd för större hundar. Han vågar inte ens gå fram till en labrador som han var typ bästa vän med innan.

Vad kan vi göra?

MVH Ellinor

Annons:
Amandla
2015-03-25 10:54
#1

Jag ändrade rubriken så den blev tydligare, då förstår andra vad tråden handlar om direkt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
2015-03-25 10:55
#2

Hur går det om ni (du och labbeägaren med hundar) bara promenerar sida vid sida, låter bli att hundarna ska hälsa på varandra och bara pratar med varandra lugnt? Låtsas som att hundarna inte är med, ungefär.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
fridarebecka
2015-03-25 15:27
#3

Börja med att promenera med stora hundar och vistas runt dom utan att låta hundarna hälsa. Ni kanske kan träna lite enkla lydnadsmoment, trix eller dogparkor tillsammans med den stora hunden för att få pudeln att slappna av lite i sällskapet  av stor hund och fokusera på annat än sin rädsla? Och framförallt, pressa inte pudeln att gå närmre den stora än vad den själv vill/vågar utan låt den själv sakta sakta bli modigare och våga komma närme själv🙂

fridarebecka
2015-03-25 15:31
#4

Såg att du skrev i Zigge-tråden att han får hem en lillebror i sommar, rekommenderar då att vänja valpen vid stora hundar utan Zigge annars finns risken att valpen litar på vad Zigge signalerar, alltså att stora hundar är farliga. Om valpen får vänja sig vid stora hundar så kanske den tillslut kan få hälsa på stora hundar medan Zigge tittar på och visa Zigge att det inte är så farligt 🙂

ellipelli123
2015-03-25 17:47
#5

#4 

Vilken bra ide🙂

tack för svar

Upp till toppen
Annons: