Annons:
Etikettpälsvård
Läst 1951 ggr
[thildaaaa]
2015-03-11 16:47

Rakning

När ni rakar era hundar, alltså över i princip hela kroppen, hur nära huden blir det då? man vill ju inte att det ska vara 1mm päls kvar så att hunden ser ut som en nakenhund…? läste att sånna där "kammar" som man sätter på klippmaskinen ej funkar… men rakar ni med bara skär på så att pälsen blir superkort??? kan ju ej va så fint å mys…

Annons:
Amandla
2015-03-11 17:23
#1

Man använder olika skär på klippmaskinen, de finns så de lämnar mellan i princip naket upp till 19 mm. Sen kan man också använda sig av löstagbara kammar som man använder ihop med ett skär, men då gäller det att pälsen dels inte  är  för tjock och dels att den är riktigt rak och inte minsta tovig  alls, annars fastnar det och går inte igenom pälsen. 

Läs gärna mer i artikeln om pälsvårdsartiklar, den ligger på förstasidan 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[thildaaaa]
2015-03-11 17:36
#2

Joo jag har läst den, sett videor och googlat en massa haha :) det verkade bara så komplicerat ^^ vad heter skäret som är 19mm? 4f var ju typ 9,5 elr nått vilket kanske är lagom, man får väl passa på å gosa precis efter bad å föning men innan klippningen 😃

[thildaaaa]
2015-03-11 17:38
#3

Nu har jag hittat en bra sida med massa olika skär haha

Amandla
2015-03-11 17:47
#4

Om du ska köpa det skäret som lämnar 19 mm så var noga med att det blir rätt, det  heter Andis 5/8 HT, och det finns ett annat skär  som  heter 5/8 men det är ett extra smalt skär till nos och tassar som bara lämnar 1,5 mm (om jag minns rätt). 

4F använder jag mycket, då behöver jag inte borsta hundarna på flera veckor efteråt för det är inte så mycket som kan tova då😉Tänk på att när pudelpäls är  såpass kort så lägger den sig utmed kroppen och då ser den kortare ut.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[thildaaaa]
2015-03-11 20:32
#5

Aha okej! Hur snabbt (ungefär) växer pudlars päls?

Amandla
2015-03-11 21:33
#6

Ungefär lika fort som vårt hår, 1-2 cm i månaden. Så det gäller att hålla efter, tovorna kommer fort om man slarvar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[mammamuih]
2015-03-11 21:36
#7

jag tycker att det är mycket enklare att klippa pälsen. jag använder trimmar endast till nos, öron och tassar. smaken är som baken :)

[thildaaaa]
2015-03-11 22:55
#8

aha? men är det inte svårt att få det jämnt och snyggt? 

Har man förresten någon användning av effileringssaxar? eller är de helt oanvändbara på pudlar?

5ara
2015-03-12 13:48
#9

Jag har inte investerat i en dyrare maskin utan använder en Moser Rex som har ett ställbart skär. Det ställer jag in på det längsta som enligt beskrivningen är tre mm. Han blir så go´och mjuk och ligger inte bara vid dörren för att kyla ner sig. 

Pälsen blir inte så kort som tre mm. Om man klipper mothårs blir den så kort men jag klipper medhårs och då blir det nästan en cm kvar 🙂

Han är väldigt varm av sig så det blir nog aldrig att jag kommer ha längre päls på honom. Jag klipper ner honom en gång i månaden ungefär och gör det när han inte vill ligga i sin bädd längre utan bara vid dörren. Benen, huvudet och svansen klipper jag med sax för där vill jag ha lite päls så han trots allt har lite pudelfrissa.

Jag har en mindre trimmer för nosen, tassarna och ljumskarna som klipper väldigt kort så jag slipper raka så ofta 😛

Effileringssax använde jag på vår amris men jag har aldrig känt något behov av den på den lockiga buse som jag har nu…

5ara
2015-03-12 13:56
#10

Förlängningskammarna som jag fick med maskinen går inte använda för de kör man fast med direkt. De kanske går att använda på en hund med lite tunnare päls. Sen finns det ju metallkammar men dessa har jag ingen erfarenhet av då mina är i plast.

[thildaaaa]
2015-03-12 15:38
#11

Aha okej tack för svar! :)

Upp till toppen
Annons: