Annons:
Etikettpälsvård
Läst 4472 ggr
[Stockholmsbruden]
2015-03-10 19:38

Pudel rakning och skötsel

Vilka olika sätt kan man raka sin pudel på, kan nån snäll visa i bilder? Vart kan man trimma och inte? Bra hemsidor att köpa på? Har en bordercollie, behöver de lika mycket aktivering, de är ju nästan lika smarta? Vilken typ, toy, mellan eller kung, skulle villja ha er åsikt.

Annons:
Sugar Mist
2015-03-10 19:59
#1

Mamma mia… 

Pudlar är en sällskapshund och har inga problem att ligga och slappa i soffan, bara de får vara med ägaren. Inga stora aktiveringskrav, inte ens i närheten som en bc.

Toy, dvärg, mellan eller stor är egen smak, jag har en dvärg och en mellanpudel passar mig bättre.

-

[mammamuih]
2015-03-11 21:33
#2

om du inte är beredd att jobba med din hund flera timmar varje dag ska du INTE skaffa border collie. vackra ja,  krävande JA, underbart smarta JAAA :)

storpudel är min favvis, lätthanterad, lättlärd, inte särskilt krävande, mycket pälsvård. googla storpudel, bilder så kan se en massa förslag. det finns även klippkurser man kan gå. gå och prata med en professionell trimmare och be om råd. lammklippning är en utmärkt vardagsfrisyr, jag brukar bara klippa kort (beroende på tid på året). 

lycka till

5ara
2015-03-12 14:12
#3

Nu är ju min rackare en unghund men att ha en slappardag i soffan är inte aktuellt (slappardag = bara kortare kisspromenader). Han blir skitjobbig då! Vi går ca 7 km om dagen (då är han lös för om vi bara går i koppel beter han sig som att vi knappt varit ute) om det inte är kursdag. Om han får sina promenader är han en helt underbar hund att ha att göra med❤️ Jag får då mycket positiva kommentarer om att jag har en så lugn, trevlig och positiv unghund.

Utöver detta blir det lite trickträning som han tycker är väldigt roligt. Dessutom lägger vi viltspår, vilket gör honom trött på ett väldigt bra sätt. Vi tränar även lite lydnad för skojs skull. Aktiveringsbehovet är därmed inte i närheten av en BC:s men han behöver röra på sig och tänka lite lagom 🙂

Om du scrollar ner till #11 i denna tråd: 

http://palsvard.ifokus.se/discussions/54d41caace12c42b7600071c-tema-pudlarkrullig-pals?discussions-2

 hittar du en bild på min älskling och som det står i kommentarerna fick jag lära mig att hans frisyr kallas lammklippning🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Amandla
2015-03-12 18:07
#5

#4 Bortttaget, håll en god ton är du snäll. 

Jag tror att det var ett missförstånd från de andra i tråden,  det är lätt att tro att du undrar ifall en bordercollie behöver lika mycket aktivering som en pudel, precis tvärtom vad du nog egentligen menade?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Endless21]
2015-03-12 18:11
#6

#2 tråden handlade ju inte om hon orkade ta hand om sin border collie utan om pudeln var lika när det handlade om fysisk och mental aktivering. Som svar på din fråga av min erfarenhet av storpudel är att de är enligt mig inte en soff hund som gillar att ligga och slappa en hel dag utan vill gärna komma ut och springa en hel del. Dom är ju självklart inte lika hårt krävande som en BC men de är väldigt glada och pigga i allt man hittar på. Pudeln är en perfekt ras för dem som tycker att bruks/vall raserna kräver lite för mycket och att en liten sällskaps hund är lite för lite hund, pudeln är lagom och orkar allt men kan också ta det lugnt inne utan att stressa upp och vara rastlösa efter en långpromenad i skogen. Det bästa med storpudel är att de alltid är glada och vill hitta på nya saker. Mina storpudlar är väldigt lekiga och jag tror att alla storpudlar är det över lag. Dom skulle hellre välja att springa runt och leka och jaga varandra i flera timmar än att ägna sig åt att vara ute och spåra. Tror pudeln inte är lika uthålliga av att arbeta fysiskt hårt utan tröttnar lättare än en bruksras (det är ju så mkt roligare att leka) :-)

Annons:
5ara
2015-03-12 21:01
#7

#6 Instämmer helt👍 Om han har en lika lekfull kompis att busa av sig med så är det ju det bästa som finns! Dessvärre är det inga många av Pajas hundkompisar som når upp till hans nivå 😛 När han fått ur sig sin energi är han underbar och dessutom lugn och fin inomhus.

[Endless21]
2015-03-12 23:37
#8

#7 Hahaha min ena pudel lekte med en schäfer en gång, men den var svårare att leka ed då den var stor och otymlig och bara sprang rakt på hela tiden, en pudel har ju sina speciella studslekar hahah :-)

Allt pudeln ska göra ska vara kul annars får det vara :-)

Läste på en blogg förut om en som hade storpudel och flatcoated retriver och flatten var mkt lättare att arbeta med då den gjorde ALLT för en lite liten belöning medan pudeln skulle ha en STOR belöning för minsta lilla annars fick det vara. Pudeln är en väldigt smart och listig  hund! Dom gör inte allt för inget det ska gudarna veta utan dom ska ha dubbelt så mkt tillbaka 😃

Amandla
2015-03-13 09:16
#9

#8 Fast det finns pudlar som är tvärtom också, min Albin (dvärgpudel) skulle gärna nöta olika moment många gånger för en liten godisbit, han är oerhört lättbelönad 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2015-04-07 08:59
#10

8 har två gottegrisar här som gör mycket för belöning 😉 Men det är olika hur dom är så som det är inom alla raser :)

[Endless21]
2015-04-07 10:50
#11

Ja pudlar är så olika, min ena pudel är mer arbetsvillig än den andra och tycker att det är roligt, väldigt duktig på spår. Medan den andra står och tittar på mig och funderar på vad sjutton vill du att jag ska göra, hon är mer osäker i sig själv tror jag medan den andra bara kör på. Hon vill även inte visa andra vilka olika trix och övningar hon kan göra utan det är bara för mig hon visar.

Kalashnivik
2015-04-08 03:27
#12

Vill du klippa din pudel själv rekommenderar jag att skaffa SPKs "bok" om pälsvård för pudel.

Vill du ha din vovve helt jämnkort överallt använd en bra maskin (andis,moser,oster) med skär 4f (lämnar ca1 cm) överallt förutom mellan tassarna där du klipper med sax eller använder tasskär alt skär 10 el15. Inte heller håret i örat som ska plockas bort. 

Vill du ha en frisyr ex toilet, puppy. Då handklipps det mesta med sax . Nos/tassar rakas mothårs med 10 el 15.

Ang välja Pudel. Att jämföra pudel med border collie är ganska svårt. Aktiveringsmässigt kräver de inte alls samma stimulans som en BC. Alla pudlar oavsett storlek kräver aktivering men de är inga utpräglade arbetsmaskiner. 

STorlek på pudel… Har erfarenhet av alla men äger ingen egen pudel. Älskat och mer än ogillat alla varianter i pudelfamiljen så nedan är absolut inte facit :P

Toypudlar är vääldigt små. För små?? Lite rädda kan man säga (kan vara pga storleken som folk ömkar dem??)

Dv Pudlar. Mer hund än toy och stabilare utan rädslor.

Mellanpudel. Minst trevliga av pudlarna. Oroliga, osäkra och allmänt svåra att förstå sig på.

Storpudel. Mycket motor och fart. Personliga samt otroligt ståtlig i välvårdad pudelfrisyr. Min favorit av pudlar.

Amandla
2015-04-08 13:44
#13

#12 Oj, vilka olika erfarenheter vi har av  pudlar i de olika storlekarna!  😮

Min toytik är inte rädd för något och det har de flesta toyar jag  träffat haft  gemensamt. Nu är inte jag så duktig på lydnadsträning direkt, men hon klarar ett moment en gång sen är det rena rama dårfnattet på henne. Hon kallas för flipperkulan, inte utan anledning…

Min dvärg är en ganska ängslig typ som kan ha jobbigt med nya människor (med hundar är han överste vett- och etikettpolis). Men - hans typ är inte så vanlig har jag märkt. 

Mellanpudlar är aktiva, aktiva, aktiva och jag vet många som gått från storpudel till mellan för att de är allmänt lättare att jobba med. 

Storpudlar… där finns det några övergripande grupper: "tjosanhejsan vad allt är skoj hopphoppskuttboingboing", och "njaeee, det där är ganska läbbigt och jag vill inte vara med längre" och så den tredje "gääääsp… ".

Generellt är pudlar glada och sociala, lättlärda och intelligenta, men de individuella skillnaderna är stora, det måste man komma ihåg.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Kalashnivik
2015-04-08 17:04
#14

Sedär. Husse/matte till de mindre pudlarna har varit riktigt tråkiga och inte minst översittartyper.

Min allmäna uppfatning om rasen är att den blir vad man gör de till. Mer än många andra raser

Upp till toppen
Annons: