Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 30101 ggr
[thildaaaa]
2015-03-09 15:08

Toy eller Dvärg?

Hej alla! Har tidigare haft en tråd inne på hund iFokus och fick en massa bra svar, och nu har jag kommit fram till att Pudel nog är den bästa rasen för mig 😃 Jag kommer att köpa hund om ca ett år men kan inte låta bli att kolla runt på allt möjligt redan nu! 

så mina frågor till er rör först och främst om jag sak köpa en toy eller dvärgpudel. Jag vill ha en liten hund, men jag vill inte behöva vara orolig för att den inte kan hoppa upp och ner från möbler, eller lära sig tex tricket att hoppa upp i famnen eller  liknande. sen vill jag heller ej behöva typ bära den hela tiden tex lyfta in den i bilen osv, jag vill helt enkelt ha en liten men tålig hund 😃 låter superpraktiskt med en hund som är så liten som Toy, men jag vill ej behöva vara orolig för att den skadar sig (iaf inte har större risk än andra hundar haha) kan de liks leka med större hundar…? eller ska man hålla dem separerade typ? min mormor har en flat som dock är ganska gammal men ändå ^^

sen undrar jag också vad en toy och en dvärgpudel kan kosta, jag vill ha en aprikos eller svart tik. jag undrar över priset för att veta hur mkt jag minst måste spara just till inköpet av hunden 🤓 

Sen ytterligare en grej haha, är det endast ögonsjukdomen som finns genetiskt hos de små hundarna eller finns det mer som kan va bra å veta? tex tandproblem osv 

behöver deras tänder borstas? 

vad kostar en riktigt bra fön och rakmaskin? någon som har något förslag på märke så tipsa gärna! 😃

det står att de ej ska lämnas ensamma så mycket, vad skulle ni säga är max? Jag vill ej att den mår dåligt hemma! (kommer att iaf första halvåret eventuellt hela första året vara hemma med den och öva ensamhet successivt) 

en sista grej, om någon har en toy eller dvärg och vet måtten på ett halsband skulle ja gärna vilja veta^^ jag har beställt paracord tillbehör och tänkte göra både koppel och halsband (som går att justera så ja kan ha det både när den är valp och fullvuxen)

Annons:
Amandla
2015-03-09 15:20
#1

Om Pälsvårdsredskap kan du läsa här: 

http://pudel.ifokus.se/articles/4f04ba09d4ebea544d05a3a3-palsvardsredskap-vilka-behover-man?articles-1

Som jag skrev i din andra tråd, det är svårt att garantera att en valp blir toy. Även om båda föräldrarna är  toyar så kan valpen ändå brås på någon annan släkting och dra iväg i höjd. Tänk  dig att din valp blir mellan 25-33 cm som vuxen 😉(bör inte  bli större än så om det inte ligger mellan bakom, det måste du kolla). 

Vissa stora hundar leker fint med småhundar, andra inte. Pudlar  springer ofta när de leker, runt runt runt och försöker gena tvärt framför den andra hunden så det blir tvärstopp och då brottas de med varann  😃En stor/tung hund kan alltså råka "köra över" pudeln, vissa stora raser slår med framtassarna vid lek och då kan det gå illa med liten pudel.

Priset på en SKK-reggad toy/dvärgvalp ligger på mellan 13000 och 20000 kronor. Ofta är kullarna små, mellan 1 och 3, kanske 4 valpar, så det  kanske inte ens föds en tik i varje kull, så prata med flera  olika uppfödare för säkerhetsskull.

Min toytik på 26,5 cm har ett halsband som är 24 cm.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[thildaaaa]
2015-03-09 16:30
#2

Tack för svar! Jaa okej bäst att undvika stora pigga hundar haha Mellan 25-33 är ju ej sån farlig variation :) båda funkar för mig ^^ Jaha ojdå kan de va så dyra som 20k…? Trodde de kosta max 15k… Jag tänkte ta kontakt med olika nära stockholms området när det närmar sig nästa sommar :) är så sugen på en liten tjej ^^

Amandla
2015-03-09 17:06
#3

Vissa uppfödare tar mer, andra mindre. Har inget bra svar på varför, det verkar inte bero på hur "känd" uppfödaren är.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[thildaaaa]
2015-03-09 19:38
#4

Borstar du tänderna på din toy? :)

Amandla
2015-03-09 19:55
#5

Nej, inte en suck i skogen att jag lyckas med det. Hon är en väldigt bestämd dam som har egna åsikter om allt🤐 så jag väljer att låta veterinären ta den tandsten som blir.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[thildaaaa]
2015-03-09 20:11
#6

jaha haha ^^ men man ska/kan alltså för att minska risk för veterinär besök? hur ofta så fall? (blev lite avskräckt från rasen pomeranian bland annat pga att man skulle borsta tänderna typ 4ggr per vecka haha)

Annons:
reverse
2015-03-09 20:30
#7

Skaffar man en liten hund (som inte är en terrier, de är ganska robusta…) så får man inse att man skaffat sig en varelse som är förhållandevis bräcklig. Det är lätt för en stor hund att ha sönder en pudel. Oavsett om det var avsikten att skada eller inte. I all välmening och bara för att leka kan det gå riktigt illa. ;( Jag har en Australian shepherd också och jag vet ju att han är en inkännande hund när det gäller lek med andra hundar, annars hade jag inte vågat skaffa en liten hundras. Jag kan på det stora hela lita på honom, men även han kan ju bli exalterad och ryckas med när det är riktigt skoj, så det är under uppsikt de får röja tillsammans, så jag kan gå in och lugna ner det hela om jag tycker det blir för mycket. Har väl hänt någon gång. Här kan du se hur Loke och lilla Gaia leker: https://www.facebook.com/video.php?v=10153214247713452&set=vb.650128451&type=3&theater Men okända stora hundar blir det absolut inget med. I ärlighetens namn så lämnar jag iofs inte några hundar utan uppsikt, oavsett storlek, vid lek, och inte heller min stora hund får leka med okända oavsett storlek.

Gällande hopp så har pudlar fjädrar i benen (min lilla Gaia blir nog precis på gränsen dvärgpudel, en ganska liten tjej)…. https://www.facebook.com/video.php?v=10153593900518452&set=vb.650128451&type=3&theater

 //Lina

[thildaaaa]
2015-03-09 22:29
#8

Men å vad gullig! ser ju helt lagom ut ^^ jaa jag kan tänka mig att man behöver vara lite försiktigare med typ stora hundar osv, men det verkar ju ej som de har nå problem att tex hoppa ner från soffan ;)

reverse
2015-03-10 00:40
#9

Gällande tandborstning så kommer du nog långt på att råfodra och ge råa, köttiga ben om du kan tänka dig det. Lillan har inte haft sina permanenta tänder så länge, så jag kan inte utvärdera än. Men min stora hund har lätt för att få tandsten och tandköttsinflammation, vid 4 års ålder fick vi lämna in honom till "tandläkaren". Var först ett tag efter det som jag gick över till att råfodra och det finns inte på kartan att vi kommer behöva till tandläkaren igen vad det verkar. Och jag borstar inga tänder.

 //Lina

[thildaaaa]
2015-03-10 08:48
#10

Jaha, vad menar du med råa köttiga ben? Kan man köpa sånt på typ ica? Sånna som man kan ha i grytor typ? ^^ eller sånna där torra som finns i djuraffärer? Jag är ej så påläst ännu kring utfordringen men mormors hundar brukar få torrfoder och sedan rester från deras egna måltider, sen får hundarna ibland torkade typ tuggben å emellanåt tex torkade grisöron :)

[thildaaaa]
2015-03-10 08:52
#11

Jag har en moster som fäder upp och slaktar får, kankse kan va en ide…? Kanske kan få bitar av henne som ja kan frysa in å sen tina upp ett i taget åt vovven? :) då vet ja ju att djuret haft bra liv osv innan det dog :) å sånna benbitar kanske knappt går att använda för mänskligt intag ändå? Förutom typ som smaksättning i grytor elr nått ^^

reverse
2015-03-10 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag menar exempelvis kalkon/kycklinghals, revben av får, nöt… Kanin för den delen.  På bilden kalasar Gaia på en bit kalkonhals.

 //Lina

[thildaaaa]
2015-03-10 17:44
#13

Åh vad söt <3 låter som det är helt perfekt då att jag har en moster som föder upp får :) kan säkert få/köpa delar av henne :)

Annons:
Amandla
2015-03-10 17:50
#14

Är du bombsäker på att du bara kan tänka dig en liten tik? Utbudet av valpar ökar drastiskt om du kan tänka dig en hane, och de är precis lika mysiga 😉

Här är min första pudel Emil när han var nio veckor gammal.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[thildaaaa]
2015-03-11 08:20
#15

Jag är ju ej aäker på nått egentligen, det är ju tyvärr ganska lång tid kvar innan ja har möjlighet att skaffa hund… Men ja är så sugen på en tik, 1 för att ja va det redan när ja skaffa kanin men ja läste att hanar var lättare i temperamentet så det blev en hane, 2 för att ja ville att mormor skulle skaffa en tik när hon skaffade sig cocker, 3 för ja vill skämma bort vovven med massa rosetter å rosa halsband (klart det går med en kille också, men självklart är min hjärna för fast i färg och utseende normer…) 4 jag har fastnat för namnet Hedwig, jag vet inte varför men ja har velat ha ett husdjur som heter hewig i typ 1,5år nu haha ^^ Jag kanske helt ändrar mig om ett år dock, allt kan hända ^^ å kanske åker ja till en uppfödare för å kolla på en tik men kärar ner mig i en hane haha vem vet ^^ temperamentet är viktigare än könet för mig :)

Upp till toppen
Annons: