Annons:
Etikettbeteende
Läst 3382 ggr
Atensia
2015-02-24 17:10

Osäker på andra hundar

Min dvärghane är 15 månader och väldigt osäker på andra hundar. När vi möter andra hundar eller om det kommer någon med hund gående bakom oss så rör han sig oftast inte en millimeter innan de har gått förbi. Och idag när vi mötte en dvärgpudel tik så blev han skällig och osäker av sig när hon ville hälsa. Jag försöker att inte göra någon stor sak av det hela för att inte spä på hans osäkerhet och vi tränar mycket på att han ska bli mer säker i sig själv. Någon som har erfarenhet av liknande? Vad gjorde ni eller är detta något som kommer gå över av sig självt allt eftersom han mognar psykiskt? Han fungerar jättebra med familjens andra hund men det är just problemet när man är ute och går och han ser andra hundar.

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Annons:
taylor__lambert
2015-02-24 17:17
#1

Min hund har gjort likadant, stannar upp och rör sig inte en millimeter! Gick inte ens att försöka dra honom till mig.

Detta var dock inget som försvann av sig själv, utan jag fick försöka få honom att fokusera på mig, och "kolla va rolig jag är, titta här" och sånt.

Sen hjälpte parkour till med det att avleda hunden ifrån det han såg då det var mycket mer fokus på mig, "gör detta så blir jag världens gladaste och stoltaste matte i hela vida världen".

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Atensia
2015-02-24 18:06
#2

Ja parkour är precis det vi håller på med för att bygga upp hans självkänsla och han tycker det är jätteroligt, så det fortsätter vi med :)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

taylor__lambert
2015-02-24 20:45
#3

Kör ni kontakt övningar av olika slag? :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Atensia
2015-02-25 13:35
#4

Belönar när han tar spontankontakt och tränar på att ta kontakt med mig innan han får tillåtelse att göra vissa saker. Men har du tips på övningar så tar jag tacksamt emot dem :)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

taylor__lambert
2015-02-25 15:19
#5

Ja jag har några kontakt övningar man kan köra :) någon behöver man dock hjälp av en annan person.

Första går ut på att ha ett x-antal skålar placerade efter varandra, med något gott godis eller världens bästa leksak i, så ska man gå förbi dom, först bara vid sidan om, sen kan man gå slalom mellan dom och så ska hunden ha kontakt hela vägen, sen kan man försvåra och sätta skålarna närmare varandra och så kan man själv gå långsamt och kanske tom stanna till vid en av skålarna som är mest frestande och hunden måste ändå hålla kontakt. Sen blir det massa belöningar förstås ^^

Den andra är att man går runt, man kan ha hunden lös om man vill på denna, det blir lite svårare då ;)
Man går runt och har kontakt med hunden, en frivillig person står vid sidan om och leker med godis/leksak men hunden ska fortsätta ha kontakt med dig beröm hela tiden, sen kan man försvåra det med att inte ha koppel och sedan och att den frivilliga personen börjar kasta leksaken väldigt nära hunden.

En annan sak man kan köra som jag kör mycket med ute är att man kastar en godis/leksak, hunden får nästan ta den, kopplet ska vara utsträckt och hunden ska nästan kunna ta den men får inte ta den förrän den har tagit kontakt med dig.
Sen kan man försvåra denna också genom att hunden får inte ta den utan vi ska gå förbi den först, sen kan hunden få den.

Kanske vart lite luddiga texter hoppas du förstår ^^

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Atensia
2015-02-28 11:33
#6

Tack för tipsen! :)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Annons:
[Forest]
2015-03-02 18:24
#7

Här är ena hunden inte ett dugg intresserad av andra hundar förutom när hon löper och då är det få vi hälsar på pga löp ändå. Att skaffa få vänner kan vara bra våra trivs bäst med jämnstora hundar stora eller samma ras. Har du gått kurs med din hund för annars kan jag varmt rek att gå kurs i något, på dom kurser vi gått på hälsar inte hundarna alls på varandra alla är kopplade och det är mycket bra övning för att träna båda hundmöten och kontakt med mycket störning + alla tips o roligt man gör med.

Atensia
2015-03-02 22:33
#8

Vi började på en kurs i lördags och där gör de också som du skrev att hundarna inte får hälsa på varandra under träningen. Tror detta kommer vara jättebra för min Wille! :)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

[Forest]
2015-03-03 12:40
#9

8 vad roligt jag tror det kommer vara en mycket bra träning, vi brukar inte hälsa alls på hundar när vi är på kurs. här är alla jätte glada i att åka i väg o träna :)

taylor__lambert
2015-03-03 15:06
#10

Ja kurser är super bra tillfälle att träna passivitet bland andra hundar, även gemensamma hund promenader är ett bra sätt men då måste man berätta att dom INTE får släppa fram sina hundar för det är inte alla som verkar förstå så då brukar kurser vara bättre.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: