Annons:
Etikettpälsvård
Läst 1928 ggr
dundeer
2/15/15, 1:51 PM

hur mycket pälsvård kräver en uts pudel Egentligen

Jag är lite nyfiken och tänkte att detta forum har nog dom bästa svaren! ;) 

jag har länge vart intresserad av pudel (även om jag skulle bli utskrattad av mina bruksvänner) eftersom dom är ganska allsidiga. Jag vill ut och tävla lite för skojskull i lydnad, agility och/eller rallylydnad med min nästa hund. Men framför allt vill jag satsa å utställning!
MEN till problemet, jag är inte en sån stor fantast i pälsvård… jag anser att jag har för dåligt tålamod, så min fråga till er är, hur mycket pysslar ni med era (stor)pudlar som ni aktivt ställer ut egentligen…?

Annons:
Nellie00
2/15/15, 3:21 PM
#1

Vet att pälsvård iFokus har en tråd om just pudel och andra hundraser med krullig päls. Du kan ju kolla in där och se om du hittar några svar :) http://palsvard.ifokus.se/discussions/54d41caace12c42b7600071c-tema-pudlarkrullig-pals

dundeer
2/15/15, 3:45 PM
#2

Tack!! :)

[Estelle13]
2/15/15, 4:08 PM
#3

Det är precis lika mycket jobb med en utställningspäls på en pudel som man kanske ställer ut en gång i månaden som det är om man bara skulle ställa ut typ 5-6 gånger om året då pälsen hela tiden måste skötas om för att hållas i fint skick, bad MINST en gång i veckan, tovutredningar, snoddning och inplastning av pälsen några gånger i veckan. Min äldsta storpudel som är i full utställningspäls tar ca 4 timmar varje gång att bada och föna.

[Nalle-]
2/17/15, 4:11 PM
#4

Jag badade min storpudel ca varannan vecka, försökte lägga det så att jag to tovutredningen dagen innan så det inte blev allt för många timmar. Brukade räkna runt 3-4 timmar för bad, föning och en ordentlig genomborstning efteråt och ytterligare minst en timme för tovutredning innan. Utöver det snoddade jag honom 1-2 gånger i veckan och det tog runt en timme för huvud, öron och nacke. Dessutom rakade jag nos och tassar varannan vecka. Hade det varit väldigt fuktigt ute eller om han hade busat mycket med andra hundar behövde han badas oftare, lika så när han var i tovåldern - då blev det bad var 5e dag ett tag. Så det kräver absolut sin tid att hålla en pudel i fullpäls! 

Vill bara tillägga att tålamod till pälsvård kan också komma med tiden, när jag först köpte min pudel skulle jag inte alls ställa honom men så blev det på något vis ändå ;)

[Forest]
2/21/15, 9:18 AM
#5

Är du inte förtjust i pälsvård så skulle jag inte ställa ut hunden alls, jag har bara sett storpudlar i just pälsvårdsbiten på utställningar och då är jag mycket glad i att jag bara har haft små pudlar :) Jätte mycket päls är det, och varje gång säger jag att jag är mycket imponerad hur dom klarar av pälsvården på sina stora pudlar. Otroligt 😍

Upp till toppen
Annons: