Annons:
Etiketterköpessäljeserbjuds
Läst 3303 ggr
Valkyrie
2015-02-01 15:01

Pudel sökes

Hej!

Min familj går i hundköpstankar. Då vi har en allergiker i familjen så har vi intresserat oss av pudeln då det verkar vara en trevlig ras som vi tror skulle passa vårat liv. Vi är inne på en kungspudel då jag söker en aktiv hund som bla kan följa med till stallet då jag har häst. Eftersom valpar kan vara känsligare för allergin söker vi en pudel som är över 6 månader helst. Tror ni att det är svårt att hitta en omplacering?

Steg nummer ett blir nu tt åka hem till olika kennlar och känna av allergin och se ifall det fungerar. 

Jag söker hur som helst en aktiv ras som gillar mycket varierande träning. Eftersom jag somsagt har häst ska hunden kunna följa med till stallet och följa med ibland på uteritt (självklart efter invänjningstid) och gärna tycka om trickträning och lite annat kul. Jag har ingen hundgren som är ett speciellt intresse. Jag vill helt enkelt göra något som vi båda tycker är roligt. Har kollat på rallylydnad som jag tror skulle vara något.  Tycker ni pudeln  verkar vara en ras för oss? Tips på en annan allergivänlig? (obs, jag vet att det kan vara inviduellt men då det verkar vara ett säkrare kort så är de det vi tänkt prova på först och främst)

Mvh Johanna

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Annons:
[Estelle13]
2015-02-01 16:39
#1

Hej, jag är uppväxt med chinese crested för att min mamma och bror är allergiska. Dom har aldrig känt av dessa hundar nångång. För ca 1,5 år sedan skaffade jag min första storpudel, min mamma har aldrig känt av pudlarna men min bror som inte längre bor hemma känner av dom jätte mkt så han måste ta en allergitablett varenda gång han kommer och hälsar på. Så enligt mina erfarenheter är pudeln inte lika allergi vänlig som en kinesisk nakenhund. Det beror ju också på hur mkt allergi man har, hur känslig man är. Så pudeln är inget säkert kort.

Denna kommentar har tagits bort.
[Nalle-]
2015-02-01 21:59
#3

Jag tycker att pudeln låter som en passande ras för er! Storpudeln hänger med på det mesta, ridturer brukar vara väldigt uppskattat (om man vänjer hunden med hästar såklart, min tycker att hästar är superläskiga) och de brukar gilla de flesta hundsporter - bara de får göra saker med matte/husse är de glada! Jag tränar i första hand lydnad och bruks (spår) med min storpudel. 

Även jag känner att jag måste peta in att pudeln inte är ett säkert kort. Mina föräldrar har en blandrashund av bland annat lhasa apso som inte fäller, han känner inte mina föräldrar av ett dugg. Min storpudel reagerar däremot min pappa på en del. Sedan har jag en kompis som det är helt tvärt om för, hon är jätteallergisk mot lillhunden men klarar pudeln helt okej. Men gör som ni har tänkt, besök kennlar och känn efter ordentligt! 

Andra raser som ni skulle kunna kika på är spansk vattenhund, lagotto eller portugisisk vattenhund.

[Melbun]
2015-02-15 14:12
#4

http://www.allahundraser.com/hundraser/allergi.php

Här har du en lista att kika igenom. En bekant till mig har bichon havanais de ska vara lite mer allergivänliga då de inte fäller. Sen vad jag vet beror det väl också lite på vad man reagerar på, typ saliv? damm, kvalster o likn?

[Forest]
2015-02-21 09:25
#5

Jag säger tvärtom som 1 :) Vi har haft chinese crested ett tag hemma (hundvakt) och sonen tålde den inte medans han alltid klarat av Enja och Donna. Men när vi skaffa Millie så känner han av henne. Har även en bekant som skaffa CCD och hade redan en pudel lika dant med dom (mor o dotter har allergi) så dom fick lämna tillbaka hunden.  Jag tror det är jätte olika hur man reagerar och även på vad hunden utsöndrar. Kanske är det så att just vita pudlar utsöndrar mer?🤔 Valpar reagerar man i regel mer på och även detta tåls tänka på. Skaffa INTE en hund om ni inte provat ordentligt först är mitt tips. 

Nu bor inte sonen hemma men när han kommer och hälsar på så får han ta allergitablett innan, och han gosar inte med Millie 😉

Upp till toppen
Annons: