Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 18321 ggr
Nilamnaj
2015-01-26 08:55

Mellan- eller storpudel

Vi är en familj som går i pudeltankar. Rasen verkar otroligt trevlig! Vi är en social och ganska aktiv, friluftsintresserad familj. Barnen är blir 5 och 9 år i år och vi söker en extra familjemedlem som är pigg på det mesta men som ändå kan tänka sig att ta det lugnt någon dag. Agility och tricks är vi särskilt nyfikna på. Med den bakgrunden tror vi att pudel kan passa oss fint :-) Nu funderar vi över storleken. Vad skulle ni säga är de största skillnaderna mellan mellan och stor? Något särskilt vi bör tänka på? Uppfödare att rekommendera? Tacksam för alla tips och idéer!

Annons:
Haztparken
2015-01-26 23:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Pudeln är en härlig ras som jag tror hade passat fint hos er! :)

Jag själv har 2 storpudlar men vad jag har hört så ska mellanpudeln vara lite mera aktiv av dom olika storlekarna, såklart är en storpudel också aktiv men jag tror mellan pudeln är tuffare där. Så det beror ju helt på vad ni känner att ni vill göra med hunden.

Sen är det ju viktigt att tänka på att det är individer så man kan ju få en valp som inte passar helt inom ramen för rasen i alla kategorier så mitt tips är att försöka hitta en bra uppfödare och hör vad denne gör med sina pudlar och hur dom är!

En del lämnar ju in sina pudlar för klippning men är ni inte utställningsintresserade så skulle jag rekommendera att köpa en egen trimmer och prova er fram själva, det tar ett tag men man kommer snabbt in i hur man ska hantera en trimmer och ska man bara raka ned sin pudel så är det inte så avancerat :) hett tips är att köpa en ordentlig trimmer istället för en billig, som inte kommer att hålla.

Har du frågor så får du gärna fråga på! :)

Jag har köpt min trimmer härifrån: http://www.lyckliga.nu/ 
utmärkt service och fina redskap, har också köpt alla mina skär därifrån, har själv en Andis trimmer som jag är väldigt nöjd med!

Min yngsta pudel är ifrån kenneln Pearls'N Stars som jag rekommenderar varmt! Jättetrevliga storpudlar med fint lynne och arbetar super.

Slänger in en bild på mina två fluff, det är den svarta som är ifrån kenneln jag tipsade om :)

Mats S
2015-01-27 09:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vi är "nya" ägare av en mellanpudel sedan i våras.  Vi hade tidigare en Bearded Collie och skulle när den gick bort inte ha någon hund pga små barn och mycket aktiviteter.  Däremot så var vi hundvakter åt en fantastisk storpudel hanne under tre veckor varje år Förra året så sa vi att nu måste vi skaffa hund igen och det var helt klart att det skulle bli en Pudel!

Jag tycker inte att det är jätte stor skillnad i sätt  mellan vår mellan och storpudeln vi lånade. Troligen är det mera individbaserat. Vår pudel är en riktig charmör som gör allt för att bli omtyckt. På morgonen trött och vill bara ut och göra behoven sedan nöjd med att gå lägga sig igen om inte någon vill busa såklart. Hon är oftast lugn och trygg inne och kan ligga och slappa, däremellan är det verkligen full fart. Hon vill och kan vara med på dom flesta aktiviteter.

Vi är otroligt nöjda med vårat val och anledningen till mellan var att storleken är mer behändig. Det enda jag inte är riktigt nöjd med är att just nu är jakt riktigt intressant, vi har massor av rådjur på tomten och dom spåren ska undersökas och hon försvinner in i skogen ett bra tag innan hon kommer tillbaks.

Vi har börjat klippa själva och det fungerar jätte bra, vi har köpt samma maskin som Haztparken  rekommenderar och från samma ställe. Det finns flera trådar om det men två olika längd på skär räcker samt en bra sax plus en liten tass sax.

Vi köpte vår Pudel lokalt i Insjön där hon vi köpte av har hemma uppfödning. Elli som hunden heter var sju månader när vi fick henne vilket var perfekt för oss.

Att hon är en skogshund syns på bilden.

Nilamnaj
2015-01-28 09:58
#3

Tack för två väldigt bra svar och härliga bilder på fina hundar!

Just nu letar vi uppfödare, men jag tycker att det är väldigt svårt att få en bra uppfattning om hundarna bara genom att kolla hemsidor. Helst skulle jag vilja åka och hälsa på ett helt gäng uppfödare :-) Hur som helst så bor vi i Dalarna men kan tänka oss att åka en bit för att hitta en bra valp. Då och då åkervi till Skåne eftersom mina föräldrar är därifrån, så en valp från Skåne kan också fungera bra. Vi tar väldigt gärna emot tips på fler uppfödare som föder upp trevliga, sociala, pigga mellan- och storpudlar som helst helt saknar jaktinstinkt. 

/Malin

Nilamnaj
2015-01-28 10:01
#4

När det gäller hundträning/aktiviteter antar jag att det kommer att bli som med barnen, att det barnen/hunden njuter av och tycker är roligt gör man mer av och tvärt om. Vi har inga specifika krav på vad vi vill hitta på med hunden, förutom att den ska vilja hänga med ut i skogen eller på fjället. Om det blir lydnad/agility/tricks osv får visa sig längs vägen, beroende på motivation hos både hunden och oss. 

När det gäller klippning så tycker jag att pudlarna är fantastiskt fina när de är kortklippta. Vad har ni för skär till era trimmers när ni klipper hunden kort? Används samma skär över hela kroppen? Trimmar ni alltid hundens nos och tassar superkort ?

Nilamnaj
2015-01-28 10:03
#5

#2 Mats S: om du vill dela med dig kontaktuppgifter till er uppfödare i Insjön så tar jag gärna emot det. Vi bor i Dalarna så det kan vara nära och bra om de planerar för valpar eller har någon ytterligare lite äldre hund som kan vara aktuell för oss.

Mats S
2015-01-28 13:32
#6

Har skickat ett PM med uppgifter.

Dom skär som vi använder är nr 4 och 10 . Där skär nr 4 är till kroppen och ger 9,5mm längd på håret. NR 10 är kortare och den använder vi till nos och till tassen samt svansroten. Nu har vi handklippt benen som är lite längre längd på samt huvud och öron.

Annons:
Nilamnaj
2015-01-28 15:39
#7

Tack för info Mats S!

[Forest]
2015-01-28 18:54
#8

Tycker att en skillnad är att mellan mognar lite tidigare, jag trodde att storpudel var aktivare än mellanpudel men kanske är det för att jag upplever storpudlar som lite studsbollar ;) Lycka till med valet på passande storlek till er :)

Upp till toppen
Annons: