Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 2766 ggr
thegirlinwhite
1/20/15, 8:49 AM

Tips på frågor till uppfödaren

Hejsan allihop nu är det så att jag hittat en speciell uppfödare som jag vill ha en valp ifrån (huffish) tänkte ringa nu i veckan men vill nu skriva ner vad jag ska fråga men kommer inte på så mycket, skulle vara jätte tacksam för tips som jag kan fråga!! :D

Annons:
Lizelda
1/20/15, 9:33 AM
#1

Hur mycket har den varit inne och ute, vad skickar uppfödaren med, får du trimhjälp, tatuering eller chip. Det är det som jag kommer på nu men sedan finns det en drös med saker man kan fråga både när man ringer och sedan, typ vilket foder, hur mycket och hur ofta den äter, om den gått i koppel (vilket jag blir förvånad om den har men kan vara bra att veta). Uppfödare brukar vara duktiga på att berätta viktig information i alla fall och de flesta skickar även med skötselråd :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

thegirlinwhite
1/20/15, 3:16 PM
#2

:)

[Forest]
1/20/15, 10:40 PM
#3

Är man intresserad av hur det gått för fäderna på tävling eller utställning så finns frågor att ställa genom det. Hur är fäderna i vardagen äger uppfödaren hanen hur pass väl känner den hanen om den inte ägs av uppfödaren. Stamtavla/linjen syftet med valet av hane+tik vilka fördelar tillför hanen tiken o tvärtom. 

Har dom valpar nu? Om inte när finns planer för nästa kull, vilken hane och tik väntas paras? Har uppfödaren kö på sina valpar? 

Sen vilken typ av valp vill du ha en tuff mer framåt eller en lugn? Kan uppfödaren välja valp till köpare som är ute efter en valp efter viss önskemål till sättet? ställ lite frågor som faller in :) Och var dig själv det vinner man mycket på lycka till :)

grodprinsessa
1/23/15, 2:07 PM
#4

resultat på HD/ED borde du kolla om det finns. Annars ifrågasätta varför det inte finns. Likadant MH eller BPH anser jag är vettigt att det finns. EP- finns det? Men det är väl mera sånt du bör kolla upp själv via hunddata. 

Meriter på föräldradjuren och motiveringen till varför kombinationen är gjord. Mentalitet på föräldradjuren, klarar dom att vara ensamma hemma? Är dom skottfasta? Utöver vad som skrivits innan tycker jag detta är grundfrågor. 

tänker också att du själv innan du skaffar valp bygger en egen kravlista på vad du vill ha och backa inte på den. Det är du som köpare som ställer kraven. :)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

[Forest]
1/23/15, 6:43 PM
#5

nyfiken på höra hur det gick?

thegirlinwhite
5/2/15, 8:46 PM
#6

Tack så mycket för all hjälp!! :)

Samtalet gick jättebra och får hem min lilla valp i mitten utav juni :´)

Annons:
Amandla
5/2/15, 10:20 PM
#7

Spännande! 😃


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: