Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 3688 ggr
Nellie00
1/11/15, 7:16 PM

Köpa pudel nu?

Jag har nyss varit och hälsat på en liten svart pudel som troligen kommer att bli dvärg som stor. Den är just nu 5 veckor och funderar på om det är en bra idé att skaffa pudel nu på vintern eller om jag sak vänta tills våren/sommaren. Är dock orolig att jag inte ska hitta en pudel i rätt färg (röd/brun/svart helst), rätt storlek, temperament, stamtavla (stamtavlan är inte särskilt viktig då jag inte hade tänkt ställa ut men vill ha en frisk och långlivad hund) eller att den helt enkelt är alldeles för långt bort då jag inte kan resa för mycket. Tror ni att jag kan hitta en valp till våren/sommaren eller ska jag börja överväga att köpa den nu?

Annons:
Saffran0Spice
1/11/15, 7:18 PM
#1

Om din magkänsla inte sa ''detta är rätt valp'' när ni träffade denna - så hade jag inte köpt den. Det skall kännas rätt från början, gör det inte det ska man vänta =)

Amandla
1/11/15, 8:10 PM
#2

Ha inte bråttom när du väljer vilken uppfödare du ska köpa valp ifrån. Stamtavla är viktigt på det viset att det går att ta reda på hälsan hos de generationer som ligger bakom valpen plus att uppfödaren som medlem i SKK har en massa regler att förhålla sig till. 

Att ta hem  en liten valp på vintern går fint, det har jag gjort flera gånger och inte sett några större problem med. Svarta dvärgpudlar är de som det finns absolut flest av, så någon brist på just en sådan valp lär det inte vara när det är dags för dig att köpa. Röd och brun finns det lite färre av, men om du helst vill ha en valp i en av de färgerna så är den väl värd att vänta på i några månader. 

Se gärna till att träffa båda föräldrarna innan du bestämmer dig, åk åtminstone och hälsa på hos uppfödaren så du ser hur  mamman och de eventuella andra hundarna i flocken uppför sig. Lycka till!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Nellie00
1/12/15, 7:00 PM
#3

Tack så mycket för svaren! Jag känner mig nästan alltid som att jag vill ta hem valpen jag träffar men tror inte det var tillräckligt "rätt" valp för att jag skulle vilja leva med den i cirka 15 år😃Jag känner även att det passar bättre för mig att skaffa hund till sommaren då jag går i skolan och det blir lättare fastän vi har hundvakt. Träffade mamman som var jätte trevlig och uppfödaren är medlem i SKK men väntar tills våren/sommaren istället och hittar förhoppningsvis en brun eller röd valp som jag klickar med. Färgen är ju inte allt men det är ju en liten drömfärg för mig eftersom jag tycker de är så fina😍

Amandla
1/12/15, 7:13 PM
#4

Klokt av dig 🙂Då har du tid på dig nu att kontakta uppfödare som planerar bruna eller röda kullar!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Nellie00
1/12/15, 10:49 PM
#5

Tänkte samma här så ska redan nu börja spana lite för att se om någon planerar att ha en kull som blir lagom stora tills sommaren/våren. Man ska vara ute i tid! 😉

Lejonhund
1/15/15, 1:17 PM
#6

Skulle (för framtiden) inte vara orolig om det inte uppstår ett magiskt band med en ung valp hos uppfödaren. Den lilla stund man själv får träffa valparna är omöjlig att avgöra hela hundens personlighet. Jag har låtit uppfödaren välja valp åt mig eftersom den spenderat mycket mer. Just den timmen jag varit där kan det ju hända att den galnaste och vildaste valpen sovit som en stock efter att ha härjat i flera timmar, medan den lugna och mindre äventyrliga då passar på att ta en tur och upplevs som mycket mer "på gång".

Jag har heller aldrig haft ett starkare band direkt till en valp. Jag har varit fantastiskt glad i dem och det har varit en underbar tid, men först när hunden börjar mogna och man "vuxit ihop" kommunikationsmässigt tycker jag man ser hundens fulla personlighet och alla charmiga egenheter. 

Bara så att du inte fastnar i att det ska kännas på ett visst vis direkt när du träffar valpen och inte kommer kunna ta ett beslut :) En valp som har trevlig mamma, trevlig och stabil uppfödare i ett bra hem där de fått vara med är en bra grund.

Annons:
Nellie00
1/17/15, 2:15 PM
#7

#6 tänkte också låta uppfödaren bestämma till en viss del vilken valp jag ska ha men vill ju ha en liten känsla av att "den valpen kommer bli bra". Dock är valpar så söta och mysiga så det är nog inga problem ;)

Upp till toppen
Annons: