Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2499 ggr
Catta-
1/6/15, 6:24 PM

Balsam kvar i pälsen?

Brukar ni lämna kvar lite balsam i pälsen när ni badar era pudlar? Jag tycker det är svårt att få ut allt och är rädd att hon ska få klåda i huden om det lämnas kvar.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Amandla
1/6/15, 6:52 PM
#1

Ja det händer, många balsam går att använda som inpackning i pälsen. Det står på flaskan i så fall. Märker du att hon kliar sig så bada om henne och skölj bättre, annars kan du låta det vara.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
1/6/15, 7:06 PM
#2

Ja, jag sköljer aldrig ur så väl som jag gör med schampo så det blir lite kvar :)

[Estelle13]
1/6/15, 10:02 PM
#3

Nej jag brukar inte lämna kvar balsam i pälsen på estelle, funkar kanon ändå att borsta och hålla borta från tovor, har hänt nån gång att det blivit lite kvar nånstans i pälsen och då har pälsen blivit flötig och inte kunnat blivit riktigt rakfönad och på så sätt skapat tovor. Är också rädd för att det ska skapa irritation och hudproblem då hon har så otroligt tjock och tät päls.

[Nalle-]
1/7/15, 10:53 PM
#4

Nej, jag sköljer ur så noga jag kan. Likt #3 har det blivit kvar lite i pälsen någon gång (har hänt om han haft kvar någon tova innan bad….) och då var det bara att bada om efter några dagar, pälsen blev inte rak och tovade ihop på en gång där det funnits balsam kvar.

Thaisilk
1/11/15, 11:57 PM
#5

Ett fåtal balsam gör mest nytta om de får sitta kvar i pälsen men de flesta ska sköljas ur - och då lika noga som man sköljer ut schampot! Om det är OK att låta en del av balsamet vara kvar i pälsen så står det på förpackningen.  Balsam som ska vara kvar i pälsen brukar annars vanligen vara av "spraybalsamtyp", dvs man badar hunden och sköljer NOGA bort både schampo och balsam och sen använder man spraybalsamet i samband med att man borstar den torra pälsen.

Upp till toppen
Annons: