Annons:
Etiketttillbehör
Läst 3980 ggr
elima_2
1/5/15, 3:30 PM

Startkit?

Vet inte om det hamnade i rätt kategori.. Men here we go!

I slutet av månaden blir vi förhoppningsvis med pudel! En ettårig liten dvärgpudel.

Vi har aldrig haft pudel, läser på en himla massa men det är MYCKET att läsa och alla gör lite olika.

Till en början ska vi lämna in honom till en som klipper hundar och lära oss trimma allt eftersom.

Men vad behöver vi hemma? Karda? Borste? Klotång? Och det finns ju en miljard olika märken och prisklasser så jag blir alldeles snurrig!

Vi har inga hundprylar hemma ännu, så vi behöver allt från hundbädd till karda.

Vi vill gärna ha honom kortklippt, men hur kort? Helt rakad? Lite hår kvar? Vill helst inte ha fluffbollar på honom så som utställningsfrisyrer ser ut, utan mer jämnlångt över typ hela kroppen.

Hur ska man borsta? Steg för steg

Hur badar man? Vad börjar man med? Vilket schampo och balsam? Andra produkter?

Som ni märker är jag helt förvirrad och behöver hjälp! Vi längtar så efter vår nya familjemedlem och vill förbereda det mesta.

Jo, en Transportbur man kan spänna fast i baksätet? Eller är dt bättre att ha i bagaget på kombin? Vilken storlek?

Annons:
[Forest]
1/5/15, 10:20 PM
#2

Nu ska vi se om jag kan ge dig lite svar :) 

Då börjar jag med hundbädd, det är olika vad dom gillar sova på här gillar inte hundarna kojor eller hårda hundbäddar utan det bästa enligt dom är stora tv-kuddar jag fynda flera st när det var utförsäljning på ÖoB men det finns bra även på jysk,Ikea mfl liknande butiker.ÖoB har flera vettiga mjuka bäddar som uppskattas av våra men även flera bekantas hundar som fått dessa i paket av våra hundar (födelsedag och julklappar) Jag vet att Biltema och Dollarstore har liknande bia bäddar om det lockar, rusta har flera bäddar även dom. Sen finns det dörsvis i djurbutiker men jag pyntar inte så gärna för mycket för en bädd som nästan inte används  sen :P

 Hur ska man borsta? Steg för steg.  -  Jag tycker man gott kan fråga uppfödaren om detta och vill du ha hunden lite sportklippt så kanske du kan be uppfödaren/säljaren om få hunden nyklippt :) 

Det är smart om du inte är intresserad av ställa ut hunden att ha den kortklippt, jag klipper ner två av våra med 3 F och 4 F skär då blir det ca 1 cm päls kvar sen klipper jag med saxen nacke/huvud/ben/svans/öron 

Hur badar man? Vad börjar man med? Vilket schampo och balsam? Andra produkter?

Jag vet att det  ska finnas bra inlägg om detta. Jag har nu  köpt efter hört andra prata så väl om All system hundschampo och balsam jag köpte All Systems Super Cleaning och All Systems Color Botanical. Har beställt via Animal.se där det var ganska billigt köpte stora flaskor men det finns mindre flaskor. Innan dessa har jag vart helnöjd med espree dom har en massa varianter jag körde med olika. Jag börjar med att blanda ut schampo och balsam i flaska när jag gjort detta tar jag bomull små tuffsar i vardera öra för hindra att vatten kommer in i öronen. Blöter hela hunden väl, tar i schampot och tvättar hunden väl. sköljer ur och ofta tvättar jag den igen. Efter detta är det dags för balsamet på hela hunden, detta låter jag vara i 2 minuter sen sköljer jag ur detta jag sköljer inte lika väl som jag gör med schampot. Efter detta kramar jag ur vattnet så gott som går, sen torkar jag med handduk jag virar in hunden i en torr handduk för att torka lite till i soffan. Sen brukar det bli fart på dom små ;) När  hunden har torkat lite så fönar jag jag försöker få pälsen så rak jag kan för det underlättar mycket det bildas inte tovor så snabbt om pälsen är rak och ren. 

Täcke kanske är bra att ha om du ska klippa ner pälsen, jag har olika täcken men Hurrta täcke satt bra på två av hundarna det underlättar att åka och prova ut täcke så man får ett som sitter bra. 

Har ni kombi så kan man köpa en bilbur, men har man annars plats i bilen så rek jag varmt att man köper en Allsafe bilsele den är krocktestad.  Lycka till med bli med pudel och jag hoppas fler kan tipsa dig om lite annat med : ) 

elima_2
1/5/15, 10:44 PM
#3

Tack för alla tips! Ska fråga uppfödaren en massa frågor när vi kommer dit men jag vill vara förberedd på det mesta innan. Täcke ska vi köpa då det kan bli väldigt kallt här -25 är inte helt ovanligt.. Uppfödaren sa att vi får komma och hälsa på och om vi gillar honom så får vi ta med honom hem direkt! Nu vet jag inte vad som skulle få oss att inte gilla honom.. så jag ställer in mig på att vi SKA köpa honom :) Bilsele har jag kollat lite på, funkar det bra även för en liten hund? Det ska bli så spännande ned hund! Ser verkligen fram emot det. Visst kommer det säkert bli jobbigt ibland, men vi har ju två barn så vi är van vid jobbiga individer ;) Om man var honom kortklippt, hur ofta bör han badas/borstas och så?

Catta-
1/6/15, 11:50 AM
#4

Hej och grattis till den blivande vovven! :) Jag kan svara utefter mina egna erfarenheter med min storpudel Luna. Luna var min alderles första hund(någonsin, har inte ens haft i familjen) och då valde jag såklart pudel med avelsrätt så utställning och pälsvård och hela köret följde med på köpet ;) jag bor nära uppfödaren så hon hjälpte mig mycket med pälsvård och goda råd i början. Jag kan säga att om ni vill lära er att klippa själva så kan jag bara säga att allt går efter lite träning. Och om ni inte ska ställa ut gör det inget om ni klipper lite knasigt i början då pälsen växer ut relativt snabbt igen :) nu är luna kortklippt badar jag henne ca 1ggr i månaden eller när hon börjar kännas skitig. Nos och tassar är väl en smaksak hur ofta man ska raka beroende på hur luden man vill ha de ska se ut :P Jag gillar dogmans kardor, kammar och klotång. Sen använder jag all systems schampo, balsam. Men jag tycker det är så svårt att rekomendera sådant så det är så individuellt. Prata med uppfödaren vad denne har använt för produkter på hunden innan. Nu när hon är kortklippt borstar jag bara igenom henne när hon blir badad annars räcker det att borta ur ev tovor om man hittar i den längre pälsen på huvudet, benen, öronen och svansen(om den inte är kortklippt där också). Bäddar och leksaker köper jag billigt på ÖoB, tycker även om deras bajspåsar. Jag har en krocktestad bur i bakluckan på min bil. Känns säkrare än sele, men min hund är så stor också så det kanske fungerar bra med sele på lite hund. Se bara till att den är krocktestad! Förlåt om det blev lite rörigt men det är svårt att sammanfatta så mycket :) ställ gärna mer frågor om du kommer på!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
1/6/15, 6:58 PM
#5

2 jag har inte bild på Donna med selen på men ja den sitter bra även på liten hund hon är stor toy och den sitter kanon på henne. Men bild tror jag finns inne på hundar.ifokus på henne med selen på får försöka snoka sen för länka den. Smidigt när man ska åka buss med om man inte har bur. När det är så kallt som -10 och i kallare ute går vi inte längre promenader då två av våra hundar fryser så mycket och trivs inte i kylan. Då har dom bra täcken och även skor på sig. 

Hur har det gått idag TS vart ni med pudel ?

elima_2
1/7/15, 1:55 AM
#6

Vi hämtar honom v.5 så inte ännu.. Känns som en evighet, längtar så!

Annons:
[Forest]
1/7/15, 7:30 PM
#7

6 får passa på och säga grattis :) Ta tiden till förbereda bra inköp :)

Upp till toppen
Annons: