Annons:
Etikettallmänt
Läst 5547 ggr
feliciaaw
1/2/15, 4:49 PM

Storlek på pudel

Halloj! Har skrivit inlägg förut och letat efter en aprikos/brun dvärgpudel men nu börjar jag och mamma fundera på en mellanpudel…. Vilken rekommenderar ni och vad är egentligen största skillnaderna förutom storleken? :)

Annons:
Amandla
1/3/15, 11:02 AM
#1

Skillnaden ligger nog främst i att dvärgpudeln är lite ömtåligare pga sin storlek, något man måste tänka på ifall det finns mindre barn i familjen (småbarn vill gärna lyfta och bära, en dvärgpudel kan bryta benet om den tappas och inte hinner med att parera). Mellanpudeln är lite  mer rejäl. Och eftersom mellisen kan vara ganska mycket större så kan det vara ganska mycket mer päls att sköta, det måste man också väga in. En liten dvärgpudel mot en stor mellanpudel, det är som det går tre små på den större. 

Vad gäller egenskaper så menar jag att det är mer individuellt, det finns lugna och mer energiska individer inom båda storlekarna, men såvitt jag vet finns det fler uppfödare på mellanpudel som prioriterar arbetande hundar än bland de som har  dvärgpudel.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
1/5/15, 11:13 AM
#2

Som 1 nämner så är det inte helt ovanligt att man avlar mer arbetande mellanpudel så då kommer det krävas mer aktivering för att den ska må bra. Annars är det säkert inte mycket skillnad själv kan jag tycka att mellanpudel är lugnare som vuxen men det är så olika. Tycker att Amandla fick med bra saker

feliciaaw
1/10/15, 8:59 PM
#3

Tack för svaren! Vi har inga småbarn hemma så med det är det absolut inga problem! Jag vill mer ha en hund som är lätt att ta med sig, på bussar, i bilar osv medans mamma vill få så mycket hund som möjligt men eftersom jag snart ska flytta hemifrån så tror jag att det är bäst för mig att få en mindre hund då jag tycker att det är enklare att ta hand om. Men då säger mamma (jag vet otroligt tjatig mamma) att det inte får bli en toypudel (jag har berättat att alla dvärgpudlar kan bli lite mindre men att de också kan bli större  och jag tycker att hon kan ha överseende med detta då vi inte heller är så storväxta, men hon säger hela tiden att om vi tar en dvärgpudel kommer den att bli lika liten som en toypudel) jag vill inte ha en toypudel, tror de är lite för små för mig/oss. Allt är bara kaos, har ni några tips hur jag kan övertala mamma till att välja en dvärgpudel?

Amandla
1/10/15, 9:07 PM
#4

Om det är din hund så tycker jag allt att du ska få välja storlek. Det går inte att garantera storleken på en dvärg- eller toyvalp, min tik har dvärgföräldrar men stannade ändå som toy. Kullbrodern blev en rejäl dvärg. De allra pyttigaste toyarna tycker jag inte är så himla vanliga, utan oftare ligger de mellan 26 och 28 cm i höjd. Varför gillar din mamma inte toypudlar? I sättet är de precis som dvärgpudlar, och de har minst lika mycket spring i benen, tro mig 😉och ni  kommer att  älska er hund om den så växer upp och blir en mellan.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
1/11/15, 10:14 AM
#5

3 Håller helt med 4😉 😃

feliciaaw
3/2/15, 2:49 PM
#6

(Sorry för otroligt sent svar men tack för svaret!) mamma tycker inte att en toy är tillräckligt med "hund", jag har ingen åsikt då detta är min första egna hund och jag vill inte börja på stort direkt om ni förstår. Men jag har äntligen lyckats övertala mamma om en dvärg då det var en mellanpudel till pappa hos kenneln jag har pratat med och förhoppningsvis så föds valpen redan nu i veckan! :)

Annons:
[mammamuih]
3/5/15, 2:49 PM
#7

besök gärna några utställningar och uppfödare så får ni en känsla för likheter och skillnader mellan storlekarna. ta tid på er att välja, då blir ni nöjdare med er nya kompis.

själv är jag storpudelfantast :))

Upp till toppen
Annons: