Annons:
Etikettpälsvård
Läst 10380 ggr
5ara
2014-12-28 17:28

Benskydd

Här kommer en tråd om hur du kan sy dina egna benskydd.

Material som behövs:

  • Regntätt och lite tåligt tyg (mitt kommer från Stoff och Stil och är ett regnjacketyg).

  • Resårband

  • Resårsnodd med passande "reglage". Dessa kan man ta från en jacka som inte används om man inte får tag på dem på annat sätt. Jag köpte dem från en lokal sybutik. Snodden jag använde var 2,5 mm tjock.

Börja med att mäta ut höjden som du vill ha på dina skydd. Jag mätte från golvet för att de skulle vara tillräckligt rymliga när resåren i ändarna drar ihop tyget.

Jag gjorde både korta och långa varianter av frambensskydden men de kortare kasade ner för att de inte hade någon led som höll dem uppe. De korta slutade på mitten av benen och de borde funka om man har bollar på sin pudels ben som håller dem uppe.

Vad gäller bakbenen har jag inte provat någon annan variant än denna som går upp över hasen.

Sedan är det dags att mäta omkretsen för skydden. Jag tog bara ett snöre och höll runt benen på sådant sätt att skydden skulle bli rymliga men utan att bli säckiga.

Min vovve är en ganska liten storpudel som mäter 58 cm i mankhöjd. Måtten som jag använde var för frambenen: 34 cm höga och 30 cm i omkrets. För bakbenen var det 20 cm på höjden och 25 cm i omkrets.

Lägg till 4 cm på höjden och 2 cm på bredden och klipp sen ut dina tygbitar. De extra centimetrarna är för kanaler och sömsmån. Mitt tyg behövde inte sicksackas i kanterna vilket man kanske kan behöva om man använder något annat material.

Det första som sys är kanalerna i över- och nederkant. Se bild nedan där de röda strecken markerar sömmarna som sys. Kanalernas bredd är 1,5 cm och sedan är den 0,5 cm sömsmån.

Efter det ska tyget sys ihop till sin runda form. Lägg tyget dubbelt med avigsidan ut och sy mellan kanalernas sömmar med 1 cm sömsmån.

I ena kanten träs den runda snodden igenom och ett reglage fästs i ändarna. Jag brände ändarna och gjorde knutar för att det inte ska fransa sig och vara lätta att få tag i för justering. Längden på dessa snoddar är samma som skyddets omkrets men med några extra centimeter för knutar.

I andra änden knyter man en bit vanligt platt resårband i passande längd. På mina hade jag 14 cm fram och 12 cm bak och gjorde knutarna alldeles ute i ändarna.

Färdigt! Gör dig redo för att komma hem med en renare och torrare hund. I dessa vintertider slipper man snö- och isklumpar.

Annons:
thea_thea
2014-12-28 17:32
#1

Jättebra inlägg!

Nellie00
2014-12-28 17:38
#2

Tack för att du gjorde den här tråden! Kommer vara till stor hjälp för många tror jag 😊

Grace2009
2014-12-28 18:44
#3

Jättetydligt och bra beskrivet 👍

Owl
2014-12-29 01:14
#4

Åh, vad praktiskt! Beskrivningen är ju helt utomordentlig och lätt att följa steg för steg även för en nybörjare som jag 😃 Stilig modell har du också ❤️ Tack så mycket 5ara!

Fransu
2014-12-29 08:15
#5

Snyggaste modellen! 😍

Håller med andra, jättebra och tydlig beskrivning. Till och med jag som är helt värdelös när det gäller all sorts sömnad skulle våga mig på att testa.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Forest]
2014-12-29 11:32
#6

Jätte snygga och mycket bra beskrivning på hur man kan sy egna. 👍 

Tips är att dessa är även jätte bra när man går i skogen och vill slippa rensa hundens ben från en massa skräp så dessa kan man få användning av året runt 😃

Annons:
5ara
2014-12-29 11:49
#7

Tack, för alla fina kommentarer❤️ Jag hann (och orkade) inte hålla på att spola av honom vareviga dag så då fick dessa bli lösningen🙂 Dessutom pinkar han gärna ner sina framben när han har lite bråttom😛

#6 Haha! Jag har inte ens tänkt på det med skräpet i pälsen men det är ju helt sant!

[Forest]
2014-12-29 21:32
#8

7 slippa plockepinn från pälsen är ganska skönt 😎

5ara
2015-01-22 17:27
#9

Puttar upp den här tråden lite med tanke på snöbollar i pälsen på våra pälsklingar. Vet faktiskt inte hur jag skulle klara mig utan dom nu 😍

[Estelle13]
2015-01-23 00:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

För några dagar sedan glömde jag att ta på Estelle sina benskydd vilket resulterade i detta😭Var tvungen att gå upp med henne till duschen för att få bort allt, det sitter ju som berg!

[Forest]
2015-01-23 09:45
#11

10, Oja så där härliga blir dom fulla med egna snöbollar var glad att det bara var benen 😎 Här så tog husse ut hundarna på kvälls kisset och det var nysnö Milli älskar snö kan jag säga  och hela hon hade dykt och letat efter möss i snön ni vet dessa härliga hopp 😃 Hur som helst in kommer en mycket glad Milli som ser ut som en michelingubbe med sina fina snöbollar 🥵

[Estelle13]
2015-01-23 13:52
#12

#11 hahaha ja, har faktiskt tänkt på det att det måste ju vara riktigt jobbigt för er med små pudlar då hela pälsen blir full av små bollar 😉

Ibland kan jag önska att jag hade två labradorer istället, då skulle man slippa alla snöbollar men å andra sidan så skulle det bli tråkigt att inte ha nån päls att fixa och trixa med😃så tror jag behåller mina pudlar ända och får helt enkelt utstå lite extra jobb på vintrarna 🙂

5ara
2015-01-23 14:19
#13

Häromdagen struntade jag helt sonika i att ta på benskydden när vi skulle ut för jag trodde inte det skulle bli så farligt. Efter ett par kilometer hade jag dock en vovve som stannade hela tiden för att försöka bita bort snöklumparna på benen. Kände mig så dum då…

Pajas körde på samma variant som Estelle i #10 😛

#11 Är det overall som gäller på de små då? Som sagt är det ju bara benen som blir klumpar i på min.

Annons:
[Forest]
2015-01-23 18:54
#14

13 Jag kör gärna med overall men Milli har jag inte hittat någon som sitter 100 % bra på men hon tar galonoverallen och sen har jag satt klädnypa på ryggen så jag måste göra om den men symaskinen bråka sist med mig. Donna och Enja klara sig skapligt bra med täcke och benskydd dom har inte långpäls och dom simmar inte i djup snö som skruttan älskar 🥵

Upp till toppen
Annons: