Annons:
Etiketterdagens-trådgratulationerhälsningarpresentationer
Läst 2318 ggr
Tuffsan81
12/28/14, 12:16 AM

Ny i gruppen!

Hej hej! Tänkte bara presentera mig lite! 

Jenny heter jag, bor med mina 3 grabbar söder om sthlm. 

Vi har senaste tiden börjat sakna att ha hund här hemma, och då jag från och med Januari får ett nytt schema på jobbet och dessutom går ner i arbetstid så finns det tid till vovve! Har tidigare bara haft schäfer, men just nu lutar det helt åt att skaffa pudel. Har läst på om rasen, så nu gäller det bara att bestämma sig för vilken storlek och kön! 

Velar mellan dvärg och mellan. Vi är ganska aktiva i skog och mark, lite mindre när det är massa minusgrader ute. 

Är det någon skillnad mellan könen, förutom att tikar brukar kunna vara lite bitchiga när dom löper?

Jag tar gärna emot tips på uppfödare båda positiva och negativa, det kanske kan skickas på meddelande så jag lätt kan hitta det igen! :)

Annons:
[Forest]
12/28/14, 10:07 AM
#1

Ja, jag anser det är skillnad mellan könen. Jag tycker ofta att hanar har mer GO i sig, lite lättare till stress. Sen är givetvis beror detta på vad man gör med hunden och även aveln har sin del i det hela. Jag har tre tikar och ingen av dom (än så länge) är bitchiga när dom löper dom är snart från 2 år-5 år.  Varför vi valt tikar var väl ren slump vi skaffade våran första hund en tik o där efter har valet vart enkelt.  

Sen tycker jag att mellanpudel är arbetarhund kanske än dvärg men även detta är stor skillnad beroende på vad man gör med hunden den blir lite som man gör den så att säga ;)  Här har vi tre små två toy och en dvärg, vi gör allt möjligt året runt och dom är glada i att få jobba. 

Har du tänkt skaffa valp så hoppas jag du får bra tips på bra uppfödare du kan även gå in på pudelklubbens hemsida för att se där på olika uppfödare samt har dom hänvisningar på valpar till salu. Letar du annars efter unghund-vuxen så finns även dessa listade där, men även ser jag ibland (som idag) att hundstallet har pudlar som letar nya hem :) 

Sist men inte minst, du har valt en ras som du kommer få otroligt många roliga minnen av och du kommer få många härliga skratt av denna ras som är en liten clown 😜🤗

[Estelle13]
12/28/14, 7:25 PM
#2

Nu har ju jag storpudel men kan ändå nämna att jag tycker att det är skillnad mellan tik och hane. Som ovan nämner så är det mer go i en hane iallafall min än tiken. Mkt mer go och mkt hårdare uppfostran har jag lärt mig att jag måste ha på honom. Min hane är mer kaxig och tuff än vad min tik är och är tio gånger så drygare som valp än vad tiken var. Misstänker att det kan vara lika när det gäller de mindre varianterna, sen finns det ju de hanar som säkert är tvärt emot hur min är, men jag märker skillnad på att äga en hane och en tik. Tiken är lättare att ha och göra med i princip allt men hanen är lika underbar för det 😘

[Forest]
12/29/14, 11:44 AM
#3

Kan nämna att skulle jag välja att tävla i någon gren så hade säkert valet hamnat på hane, visst tikar kommer långt men hanar är för mig lite mer envisa och mer på när det gäller 😉

3 Lite så känner jag dom testar gärna 1-5 gånger till o ser om dom lyckas medans det räcker säga till tikar 1 gång kanske 2 gånger så vet dom att det är ingen ide att testa igen. 😎

Amandla
12/29/14, 1:26 PM
#4

Välkommen hit! Jag upplever det precis tvärtom med hanar och tikar ;-) Om jag vore intresserad av att träna och tävla så skulle jag nog i förstahand välja en hane då många tikar påverkas mycket i sina löpcykler.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: