Annons:
Etikettallmänt
Läst 2784 ggr
Levijo
12/14/14, 10:10 AM

Rastankar

Jag går i pudeltankar - Storpudel för att vara exakt. 
I dagsläget har jag en mops, och jag vill till nästa hund ha en mer funktionell hund och kikar på många olika raser, tex retrievrar och även vinthundar. Det är en väldigt udda blandning helt enkelt. 

Det jag känner med retrievrarna och pudeln(men vi håller oss till pudelsnacket här) är att de är en hund som hellre håller sig nära en utomhus och det är något jag skattar högt. Vill kunna gå med hunden lös utan att konstant behöva hålla utkik för vilt (även om det säkert kan hända) och sen oroa mig för hur länge hunden blir borta om den sticker. 

Jag vill ha en samarbetsvillig hund som ställer upp på det mesta, främst lydnad, rallylydnad och freestyle och kanske till och med agility eller bruks. Men den ska ändå orka några vilodagar/slapparveckor där det inte blir lika mycket träning. Jag är inte mycket för att gå ut och träna i timmar, utan håller det hellre till små pass några gånger, men ibland vill jag köra längre. 

Pälsvård är inget jag håller på med (Ganska svårt med tanke på mopsens päls. ibland låtsas jag att hon är en terrier och "rycker" loss fällhår) men det är något jag är villig att försöka mig på. Kanske inte de mest extrema klippningarna, men något kul borde väl funka. Har ju haft Afghanhund i åtanke och dennes päls är definitivt jobbigare och mer krävande. 

Jag vill kunna ha med mig hunden på jobbet (djuraffär), där hund(arna) ska kunna ligga bakom disken utan att vakta för varje hund som kliver in i butiken. 

Vad tror ni? Låter det som att en pudel passar? Ska jag tänka om någonstans?
Hur är pudlar med mindre hundar?

Annons:
5ara
12/14/14, 2:06 PM
#1

Nu är ju inte min pojke så gammal (10,5 månader) men kan berätta hur jag upplever det hela🙂 

Jag har honom väldigt mycket lös och han håller sig i regel nära. Håller hela tiden koll på mig så det är väldigt skönt. Dock sticker han på vilt då och då. När han gör det är han borta max fem minuter. Om han vill fortsätta jaga kommer han ändå och "rapporterar". Duttar till mig med sin nos och sen sticker igen. Jag bara fortsätter gå och så kommer han när han är klar. Detta gör han när vi är på hans bästa jaktmarker (massa älg och rådjur) annars sticker han inte. Om han får syn på en hare eller ett rådjur stickar han efter djuret några hundra meter och sen kommer han tillbaka. Med andra ord är det mycket jakt i honom och sen när hundar inte får vara lösa längre i skog och mark blir det helt enkelt långlina på konstant…

Han är mycket samarbetsvillig och lyhörd. Han tycker att ALLT är roligt! Så jag kan inte tänka mig att han inte skulle hänga med på det du föreslår. Om han får ca två timmars promenad om dagen (totalt inklusive kissrundor) är han nöjd. Dock har jag ju honom nästan alltid lös så han rör sig mycket. Under denna tid kommer han flera gånger in till min sida och vill träna lite lydnad. Då kör vi mest fritt följ. Det tycker han är jätteroligt! Om man tar lite pauser kan man träna lydnad i nästan två timmar med honom. Sen blir han trött och orkar inte koncentrera sig så bra mer. Det gör vi någon gång i veckan. Om vi tränade mycket oftare tror jag att han skulle kunna tröttna…

Jag har min i en väldigt lättskött frisyr och jag tycker det funkar toppen! Det är helt underbart att han inte fäller så jag tycker definitivt det är värt att klippa lite. Jag tycker dessutom att det är roligt🙂

Han har skällt åt en annan hund en gång när vi åkte bil och har aldrig visat någon form av aggressivitet mot dem. Han umgås med både små och stora hundar (ex. Bichon Frisé och Bernersennen) och det har aldrig varit några problem. Dock får man be honom gå fot vid möten, annars vill han gärna fram och hälsa. Detta gäller ibland även människor. Jag skulle bli förvånad om han inte skulle klara av att ligga bakom en disk så som du beskriver när han vant sig vid omständigheterna.

Vad gäller aggressivitet i andra situationer har han aldrig visat det. Han har aldrig morrat åt någon (förutom när han leker). Han vaktar varken mat eller leksaker och är jättesnäll vid all form av hantering.

[Estelle13]
12/14/14, 4:57 PM
#2

Storpudeln skulle passa perfekt i det du beskriver. Jag har två stycken och de vill vara med jämt och på allting, de tycker allt är roligt och är samarbetsvilliga. Även om pudeln inte är direkt någon bruksras så skulle de inte hindra dem från att hålla på med bruks då de är väldigt aktiva och pigga med mycket motor i sig. Även om de är pigga och aktiva så har de inte svårt för att koppla av och ligga i soffan och sova ett par timmar. Dock så tycker jag att det är en del jobb med en storpudel valp, båda mina har varit/ är väldigt aktiva som valpar men de brukar bli bättre när de börjar bli lite äldre, när de lär sig att kunna koppla av bättre och varva ner.

Min äldsta storpudel är 17 månader och folk blir lite smått chockade över att hon är så lugn för att vara så pass ung. Men pudeln är ingen stress ras utan de har en av och på knapp. När vi är ute så är de hur vilda som helst och kan springa i flera timmar och när man går in så lägger de sig på golvet och sover direkt.

Mina pudlar håller alltid koll på vad jag är och vill vara nära, ser de att jag inte syns i sikte så börjar de alltid att vädra med nosen och leta rätt på mig, de gillar att ha koll på matte hela tiden vare sig vi är ute i skogen eller ute på gården.

Storpudeln är en väldigt kär vänlig ras och är alltid sin ägare till lags i vått och torrt. Jag har svårt att tro att de finns någon annan ras som har så mycket som är positivt i sig som just storpudeln har. Storpudeln för mig är helt komplett och jag trodde inte att den skulle vara så perfekt på alla plan som den faktiskt är innan jag skaffade min första pudel.

Temperamentet är ju det som är det bästa med storpudeln, helt underbart.

Angående jakt så har vi inte träffat på så mycket vilt på nära håll men om det skulle dyka upp något så skulle de säkert springa efter det några meter.

Storpudlar är faktiskt väldigt olika varandra i sättet även fast de är av samma ras. 

Jag har aldrig direkt träffat några andra hundar med valpen som är 6 månader förutom en annan hund än våra egna så jag vet egentligen inte hur han går ihop med andra hundar men jag tror inte att det skulle vara någon som helst fara även om han är mycket tuffare och vassare än tiken.

 Min tik är istället tvärtom hon är översnäll och vek och skulle aldrig någonsin göra en fluga förnär åt en annan hund. Hon har alltid visat våra små chinese crested hundar underkastelse och jag har aldrig hört henne morra eller säga ifrån medan valpen som är en hane inte accepterar när nakenhundarna försöker sätta honom på plats, han morrar och  gör utfall tillbaka och skulle aldrig någonsin visa sig svagare än de små gamla nakentanterna. Men han skulle aldrig skada någon annan hund utan det är just det här med att han gärna vill ta över ledarskapet i flocken. Jag måste med andra ord ha en hårdare uppfostran på honom än vad jag haft mot tiken.

Jag gav tillexempel alla fyra hundarna ett varsitt ben och gick sedan in i köket och när jag kommer tillbaka till vardagsrummet ligger alla hundarna utan sitt ben förutom valpen som ligger och har fyra ben vid sig 😂

Hanen vaktar sin mat och sina ben mot andra hundar men inte mot någon människa.

Tiken har aldrig vaktat vare sig mat eller ben och vem som helst av hundarna kan knycka det mitt framför näsan på henne utan att hon säger eller gör nånting.

Så det är väldigt svårt att säga i förväg hur en storpudel faktiskt är för de är väldigt olika. men mot människan är den helt underbar.

Levijo
12/14/14, 5:27 PM
#3

Härligt att ni ger mig såna utförliga och bra svar! Det ger en verkligen ordentlig och mer personlig insikt i hur rasen kan vara! 
Det låter ju verkligen som att en Pudel kan passa mig. 
Är det tillåtet att be om tips på kennel? Köpa valp just nu är egentligen inte aktuellt, utan det blir om något år tror jag. Jag vill iallafall ha en pudel isåfall som vågar ta för sig, har lagom arbetsvilja och såklart har stabila hundar i släkten.

Upp till toppen
Annons: