Annons:
Etikettallmänt
Läst 6997 ggr
Godisburk
2014-10-06 18:22

Fakta om pudlar ?

Hej, det är så att min familj kanske ska köpa en hund inför sommaren 2015. Inte helt säkert, men det börjar gå lite mer framåt i hundtankarna hos föräldrarna. Pudel är rasen som fastnat mest hos oss då den inte fäller (Stort plus) och den anses vara lite mer allergivänlig. För min pappa är allergisk så vi får hoppas isåfall att pudeln fungerar för oss.

Jag vill träna och om vi blir duktiga tävla i agility, lydnad och eventuellt i freestyle eller någon annan gren. Men fungerar pudeln  bra inom lydnad, hört och sett att det är bra på agility, men hur är det med lydnad ?

Fungerar de tills spår/sök ?

Passar de bra till freestyle ?

Är de intelligenta och lättlärda ?

Samarbetsvilliga ?

Och sedan pälsvården, kräver den mycket pälsvård om man håller den kortklippt ?

Vanliga sjukdomar ?

Skiljer det sig mentalt mellan dvärgpudel och mellanpudel (Det är de storlekarna vi fastnat mest vid), isåfall på vilket sätt ?

Skäller/vaktar de mycket ?

Tycker de om att simma ?

Och slutligen hur er pudel/pudlar är, eller hur de som ni träffat varit ? 

Jag vill veta allt från himmel och jord. Negativa och positiva saker. 🙂

Tacksam för svar.

Annons:
Amandla
2014-10-06 18:25
#1

Kika in i kategorin som heter Att köpa pudel, där hittar du många trådar där dina frågor tas upp 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Godisburk
2014-10-06 19:06
#2

#1 Har redan läst igenom de flesta av trådarna, men tack för svaret 🙂

[Nalle-]
2014-10-06 22:20
#3

Jag har mest erfarenhet av storpudel men kan försöka besvara dina frågor ändå :) 

Jag är allergisk mot hundar, inte mycket dock men det händer att jag känner av andra raser. Min pudel kunde jag ha sovandes vid ansiktet när han var valp och jag har ändå aldrig känt av honom det minsta. Har dessutom både familj och vänner som är allergiska men som inte känner av min Asko.

Jag vill träna och om vi blir duktiga tävla i agility, lydnad och eventuellt i freestyle eller någon annan gren. Men fungerar pudeln  bra inom lydnad, hört och sett att det är bra på agility, men hur är det med lydnad ?
Storpudlar fungerar fint till lydnad, de mindre har jag inte samma koll på när det kommer till just lydnad men kan tänka mig att inte alla tycker att tragglandet i lydnaden är så himla skojj. Någon med mindre pudel får gärna rätta mig om jag har fel! 

Fungerar de tills spår/sök ?
Absolut, det tror jag skulle vara en hit för vilken pudel som helst :) 

Passar de bra till freestyle ?
Freestyle tror jag passar perfekt särskilt till småpudlarna, de är ju små cirkushundar så absolut! 

För att sammanfatta om grenarna: en pudel hänger med på det mesta, oftast spelar det ingen roll vad man gör bara om det händer någonting. 

Är de intelligenta och lättlärda ?
Mycket! På gott och ont, de lär sig snabbt även saker som man inte vill att de ska lära sig.

Samarbetsvilliga ?
Såklart en individfråga, men min uppfattning är att samtliga storlekar brukar vara väldigt samarbetsvilliga. 

Och sedan pälsvården, kräver den mycket pälsvård om man håller den kortklippt ?
Jag vill svara nej, men det är klart att om man jämför med en weimaraner så är det mycket pälsvård. Även om man håller de riktigt kortklippta så måste de ändå badas regelbundet, särskilt med allergi i familjen, och pälsen växer rätt fort så man får ju underhålla den med rakning. Även tassar och nos brukar man vilja raka varannan vecka åtminstone. 

Vanliga sjukdomar ?
Inte många, men man kollar patella och PRA på smupudlar. Även HD bör man kolla på mellanpudlar. 

Skiljer det sig mentalt mellan dvärgpudel och mellanpudel (Det är de storlekarna vi fastnat mest vid), isåfall på vilket sätt ?
Min uppfattning är att det är mer röj i mellanpudlarna än vad det är i dvärgpudlarna. 

Skäller/vaktar de mycket ?
Tycker inte att pudlar i regel är så väldigt skälliga, de kan skälla på dörren och skälla vid lek men det är förstås olika. 

Tycker de om att simma ?
Det är nog väldigt olika, har ingen aning faktiskt. Min  storpudel simmar inte.

Och slutligen hur er pudel/pudlar är, eller hur de som ni träffat varit ? 
Jag har ju storpudel som sagt och han är verkligen fantastisk, han kommer vara långt ifrån den sista jag äger. Storpudlar är en massa glädje, pigga på att jobba och en stor portion humor! 
Är dessutom sugen på en pudel av ett mindre format, då skulle det bli en dvärgpudel för mig. De flesta dvärgar jag träffat har varit jättemysiga, trevliga och aktiva hundar för sin storlek. Perfekta sällskapshundar i behändig storlek som man dessutom kan jobba med, Har inte träffat särskilt mycket mellanpudlar förutom som snabbast på utställning, men personligen föredrar jag dvärgpudlarna. Man får göra si en egen uppfattning genom att fara och träffa olika pudlar! Pudelmänniskor brukar vara trevliga typer, haha 😉

Godisburk
2014-10-07 07:07
#4

#3 Åh enligt din beskrivning låter det ju perfekt! Tack så mycket för att du svarade. 😃

[Forest]
2014-10-07 09:40
#5

Fungerar de tills spår/sök ?  Ja, här spårar vi på hemmaplan med våra 2 den tredje har bara fått provat på kort spår och klara det fint.

Passar de bra till freestyle ? Oja, jag vet flera som tränar och tävlar i grenen

Är de intelligenta och lättlärda ? Ja, mycket lärtlärda men man ska veta att dom är inte stöpta i en o samma form, här kräver våra olika inlärnings sätt.

Samarbetsvilliga ? Ja.

Och sedan pälsvården, kräver den mycket pälsvård om man håller den kortklippt ? Jätte olika beroende på pälstyp. Men borstar man igenom hela hunden med karda + pudelkam så kan det räcka med en gång i veckan. Då antar jag att man badar hunden 1 gång i månaden samt håller den sportklippt 

Vanliga sjukdomar ? tidigare har svarat bra på detta :) 

Skiljer det sig mentalt mellan dvärgpudel och mellanpudel (Det är de storlekarna vi fastnat mest vid), isåfall på vilket sätt ? Det tycker jag, jag har fått känslan att mellan kräver mer. 

Skäller/vaktar de mycket ? Olika även här, jag har ett larm men detta är grunden att hon är osäker hund. Jag anser att det är okej att larma när det knackar på dörren eftersom jag hör lite dåligt så missar jag det annars lätt.  Annars skäller inte våra ute.

Tycker de om att simma ? Nu bor inte vi vid någon sjö eller hav, därmed är våra inte så vana vid vatten, mitt svar är nej våra gillar inte simma förutom när matte är själv ute och simmar då måste man ut o rädda henne enligt dom. Annars har uppfödaren till våran ena hundar som är badtokiga även en som inte simmar bra ska i för att bada, hon har flytväst.

Godisburk
2014-10-07 14:36
#6

#5 Tack så mycket för ditt svar, det låter som en extremt bra hundras 😃

Annons:
Godisburk
2014-10-08 16:11
#7

En fråga, hur ofta klipper ni klorna på era pudlar ?

Amandla
2014-10-08 16:25
#8

Helst en gång i veckan, särskilt på toyen och valpen. På dvärgen varannan vecka.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Godisburk
2014-10-08 20:41
#9

#8 Tack för svaret 😃

[Forest]
2014-10-09 08:55
#10

7 Jag klipper varje söndag så en gång i veckan klipper jag en liten  "skiva", söndagar är våran genomgångsdag kan man kalla den. Då kollas öronhår, klipper lite om det behövs vid rumpan,mus mm lite hygien-klippning. Kollar tänderna + borstar dom.

Godisburk
2014-10-09 14:28
#11

#10 Tack för ditt svar 😃

Kom på en till fråga då #10 nämnde tänderna. Hur ofta borstar ni tänderna på era pudlar ? 🙂

Thaisilk
2014-10-09 22:37
#12

Nästan alla dina frågor om pudlar besvaras av texten i pudelns standard  = rasbeskrivning:

"Bakgrund/Ändamål

Ordet caniche (det franska namnet för pudel) kommer från ordet "cane", femininum av canard (= and). Rasen härstammar från barbet med vilken den fortfarande har mycket gemensamt. Ursprungligen användes pudel vid jakt på sjöfågel. I länder utanför Frankrike hänför sig ordet caniche till att "plaska i vatten". År 1743 kallade man barbettik för "caniche". Så småningom kom barbetoch pudel att skiljas åt. Uppfödarna bemödade sig om att bibehålla ursprungstypen och enfärgad päls. Pudeln har blivit mycketpopulär som sällskapshund tack vare sitt vänliga, glada och trogna sätt, men också tack vare att den finns i fyra storlekar och i olika färger, något för alla smaker.

Pudeln skall ge intryck av klokhet och ständigt vara alert och aktiv. Den skall vara harmoniskt byggd och ge intryck av elegans och stolthet.

Uppförande karaktär

Pudeln är känd för sin trofasthet, sin lätthet att lära och dresseras, vilket gör den till en särskilt trevlig sällskapshund."

Som du kan se av texten är pudeln ursprungligen en vattenapporterande fågelhund - därför brukar pudlar gilla vatten.  De är också bra simmare.

Pudeln är vanligen lättlärd, många pudlar har varit (och är fortfarande) cirkushundar.

Just när det gäller spår så är det något de flesta pudlar är bra på. Sveriges allra första Bruksprovschampion av "icke brukshundsras"  var en mellanpudel som vann många brukscert i just spår (och även i sök).  Även nästa Bruksprovschampion utanför SBK-raserna var en pudel (en stor).

När SKKs Hundsport började dela ut pris till "Årets Lydnadshund" var det flera pudlar av alla storlekarna som var med på tio-i-topp-listorna under många år. Någon/några vann också!

wesdi
2014-10-10 08:16
#13

Om pudel gillar att simma?
😉Pudeln (i vart fall storpudeln) var en gång i tiden en vattenapportör. Vilket många glömt eller få verkar träna det med sina pudlar. Antar att pälsen är viktigare än att träna vattenapportering.

Men ja mina pudlar har från liten valp fått bekanta sig med vatten, lära sig vattenapportering så ja - mina pudlar har och gillar vatten!

Vattenapportering är något jag kör som konditionsträning om sommaren när det är för varmt för annan träning.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
Godisburk
2014-10-10 15:10
#14

#12 & #13 Tack för svaret 😃

[Forest]
2014-10-10 22:29
#15

11 en gång i veckan, dom äter råa ben så tycker det håller tänderna skapligt fin.

Godisburk
2014-10-11 09:38
#16

#15 Okej, tack för att du tar dig tid och svarar på mina frågor. 🙂

[Forest]
2014-10-11 09:42
#17

16 Har små pudlar och jag tycker att små raser i regel bör man borsta tänderna på eller iaf se efter hur tänderna ser ut oftare, just för slippa söva ner dom för skrapa tänderna.

Godisburk
2014-10-11 10:22
#18

#17 Okej, tack för svaret 😃

Godisburk
2014-10-12 11:44
#19

Hur länge tog det för era pudlar att bli rumsrena ? Man kan ju säga att hunden blev rumsren på olika sätt, t.ex. att den började varna då den ville ut, slutade helt att göra ifrån sig inomhus. Men skriv gärna när de blev och skriv också hur ni menar med att valpen blev rumsren. 😃

Och hur länge tog det innan de klarade av att vara ensam hemma lite längre stunder ?

5ara
2014-10-12 12:20
#20

Jag tror att min var ganska sen. Han har inte gjort något inne sedan han var ungefär fyra och en halv månad. Det var då han började gå till dörren när han var nödig och om jag var riktigt snabb var det bara att släppa ut honom. Nu kan han skrapa på dörren om han vill ut men det är sällan för jag tar ut honom ganska ofta ändå. Han kan utan problem hålla sig i fyra timmar men har inte provat längre än så. Nätterna slutade han kissa inne på när han var 13 veckor ungefär. Men innan dess var det mest för att jag var för långsam ut på morgonen. Han blev nödig på vägen till dörren.

Jag har hittills inte haft några som helst problem att lämna min själv hemma men jag går väldigt försiktigt fram. Han är lite över åtta månader och jag lämnar honom inte mer än ett par timmar än så länge och ser alltid till att han är lagom trött innan jag åker.

Annons:
Ellensandahl
2014-10-16 14:31
#21

Min mellanpudel blev rumsren nästan direkt! Vi nästan alltid öppen bakdörr så han kunde springa ut på gräset om han kände sig kissnödig. Det gör också att han nu om han är kissnödig ställer sig vid dörren vilket är väldigt praktiskt :) Efter en månad hos oss var han 100 % rumsren! 

Ponyo har haft det riktigt svårt med ensamhets träningen och tycker det är väldigt jobbigt att vara ensam, nu när vi har två hundar är dom tysta men Ponyo kunde inte vara ensam när vi bara hade honom :/ 

Han älskar att simma och när vi är på landet på somrarna hoppar han ut i vattnet, men det är rätt vanligt att pudlar inte simmar också. Vi tävlar och tränar agility och han är riktigt snabb och älskar det :D

Godisburk
2014-10-16 15:01
#22

#20 Tack för svaret 😃

#21 Men det låter ju toppen, tack för att du svarade 😃

[Forest]
2014-10-17 10:04
#23

19 inte en olycka efter 12 v ålder med Enja, det är den ända vi haft som liten valp av våra 3 hundar.

CampaLill
2014-10-21 16:46
#24

Jag är själv allergisk och har en mellanpudel tik. Har inte känt någonting sedan första dagen. :)

Vi tränar sök och lydnad med henne, även lite spår. Hon är väldigt ambitiös och har en otroligt stark motor, en vilja att arbeta, är mycket lättlärd.

Hon kräver en del pälsvård ja, men det beror på hur du vill att hunden ska se ut och hur mycket du står ut och bryr dig. Allt är upp till dig egentligen. Min tik är kortklippt och badar inte särskilt ofta men är ändå fin i pälsen och jag borstar vart efter behov.

Jag vet inte om det skiljer sig mentalt mellan dvärg och mellanpudel men ska ni hålla på med sök kanske det är en fördel för hunden om den inte är i det minsta laget.

Hon skäller ibland absolut och vaktar men inget som inte är under kontroll.

Min hund älskar att simma!

Jag upplever pudeln, inte bara min utan de flesta jag träffat som väldigt pigga, glada, nyfikna hundar som gillar att arbeta för sitt godis. :)

Upp till toppen
Annons: