Annons:
Etikettbeteende
Läst 4625 ggr
5ara
9/25/14, 12:49 PM

Hur frusna är era pudlar?

Ja, som överskriften beskriver undrar jag hur frusna era pudlar är. 

Min har inte visat några tecken på att frysa en enda gång och då är han ändå nerklippt… Häromdagen var det bara fem grader, regnade och blåste jättemycket. Det var första promenaden som han inte hässjade. När jag träffade på en bekant så stannade jag och pratade lite med henne. Då lade han sig ner i det blöta kalla gräset och väntade…

Annons:
Fransu
9/25/14, 12:53 PM
#1

Harry har inte hittills visat att han skulle frysa. Vi hade också ganska kallt här för några dagar sedan och han verkade helt obrydd. Får återkomma senare under hösten/vintern när det blir ännu kallare. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Amandla
9/25/14, 12:54 PM
#2

#0 Oj, det var värst! Pixie fryser lätt, när temperaturen går ner mot nollan eller om det blåser mycket eller regnar så har hon täcke på sig. Albin är inte fullt så frusen men ogillar blåst så då får han också täcke på sig. Aska vet jag inte än hur hon reagerar på kyla, blåst och regn, men jag har köpt ett litet regntäcke åt henne.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Nalle-]
9/25/14, 8:23 PM
#3

Asko fryser nästan aldrig, förra vintern har jag något minne av att han frös vid ett tillfälle när det var runt -20 och vi stod still länge men då var han också bara runt halvåret gammal. I höst har vi hittills bara haft någon minusgrad och han har inte visat minsta tecken på att han tycker det är kallt.

Amandla
9/25/14, 8:49 PM
#4

Ni som skrivit att era pudlar inte fryser, det är väl storpudlar ni har? Mina är små, och fryser säkert lättare pga sin kroppsstorlek. Dels har de mindre kroppshydda och förlorar därför värme lättare och dels befinner sig själva kroppen närmare den kalla marken.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Cert
9/26/14, 6:36 AM
#5

Ja mion är ju stor, fryser inte. I vintra frös han vid något tillfälla tror jag att jag iminns…. men då hade vi ju precis flyttat ut till havet, och vinterluften vid hvet är mycket hemskare än den innåt land.
Idag är han rakad ed ansiktsskäret över hela kroppen. Så nu ska jag låta det växa ut fram till mars-april….om ja står ut :P

mit tangetboprd är as, och det tar lång tiatt skriva- och ändå följer inte allt med. Så ni får ta mig förden jag är ;)

[Forest]
9/29/14, 9:15 AM
#6

Mille tror jag inte fryser på vintern då hon i år kommer ha ganska mycket päls. Enja och Donna fryser lättar dom är sportklippta. Än har jag inte haft på täcke men det finns både overaller och div täcken till dom även Mille har om det är så. Toy-dvärg är det som vi har

Annons:
5ara
10/1/14, 1:31 PM
#7

Det verkar ju som att de mindre är lite mer frusna än de större… Där lärde jag mig något nytt! När Pajas var valp köpte jag material för att göra ett täcke åt honom men ville vänta tills han vuxit färdigt lite mer så att det inte skulle bli för litet på en gång. Nu undrar jag hur mycket användning jag kommer få av allt mitt fina material😛

Han har varit så varm det senaste så jag rakade ner honom på kroppen igen för ett par dagar sen.

Luis_felipe
10/2/14, 12:24 AM
#8

Vi har två mellanpudlar  som inte fryser i regn eller så men vi har alltid regnjackor till dem ifall det regnar. Typ vid -8 brukar vi sätta på dem jackor och förra vintern fick vi köpa små sockor till den enda då hon hela tiden stod och lyfte på fötterna för att det var så kallt :/ Dock brukar jag gräva gångar på baksidan så att du kan få springa av sig när de får sina pudelrus och stora gångar i 1m snö älskar dom och har inte problem alls att gå lite "offroad" och dränka sig själv i snön…

[Forest]
10/2/14, 10:20 AM
#9

Missa ta upp att vi även har skor på hundarna här eftersom dom annars får köldkramp och jag vill gärna att dom rör på sig trots att det är -8 ute ;)

willas
10/3/14, 6:25 AM
#10

Jag hade tidigare en storpudel. Hon frös aldrig. Jag hade henne alltid kortklippt, men lämnade lite mera päls på vintern. Det handlar ändå om bara ett par cm. Hon hade vad jag kallar "stålullspäls". Den var aldrig mjuk och skön utom precis efter bad, men i stället var den vädertålig och stod emot både vind och regn.

Nu har jag en 4,5 månaders mellanpudel. Han har en helt annorlunda päls, helt mjuk. Än så länge åtminstone. En morgon med ca 0° och blåst så frös han helt tydligt. Jag jämför hans päls med en ylletröja. Den värmer bra vid köld men vinden går rätt igenom.

Jag antar att jag blir tvungen att ha jacka på honom på vintern.

wesdi
10/3/14, 8:21 AM
#11

Diesel storpudel är inte frysen av sig. Han har samma frisyr året om, sportklippt rakad med 6 mm skäret på kropp och ofta 9 mm skäret på ben som dock får *handledsvärmare* 🙂. Jaktcockern är inte frysen av sig.

Vi är ute i alla årstider och temperaturer. Blir det kallare än - 18 -20 och vi står stilla  länge kan de nog börja klaga lite men annars inte. Olika om täcke åker på eller inte, oftast inte. Eller så får de täcke på en stund och sedan åker det av för att jag ser att de blir varma.

Täcke är på när de vilar före/efter träning och de är ute så att säga. För att inte kyla av muskler för snabbt.

Sockar/tossor har jag på dem beroende på aktivitet, underlag och kyla.

För kylans skull tror jag inte sockar behövs förrän det blir rejält kallt.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Sjöstjärna
10/3/14, 8:49 AM
#12

Min storpudel fryser i princip aldrig däremot hatar han värme, så han älskar vintern och genomlider sommaren. Synd att matte är tvärtom. 😛

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Upp till toppen
Annons: