Annons:
Etikettbeteende
Läst 5414 ggr
Fransu
2014-09-22 13:02

Kissar på frambenen

Har sett att Harry ganska ofta lyckas pricka in sina framben när han kissar.  Inte så fräscht enligt min mening. Någon som varit med om detta med sina hanhundar? Finns det något jag kan göra för att han ska kissa högre? Han kissar "normalt" 4 av 5 gånger ungefär. Men så står han ibland och pinkar ner något av frambenen.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Cert
2014-09-23 00:01
#1

ja, här blir det massor av kiss på frambenen, högt och lågt :P

Amandla
2014-09-23 11:26
#2

Min Albin gick på frambenen och pinkade när han var ung, snacka om att det rann… 🤦‍♂️han kissade ner sig även om han stod på alla fyra. Men ett knep är att styra hunden så han kissar mot en stolpe, då ökar motivationen att träffa rätt 😛Annars är det tidens gång och tyngdlagens kraft som hjälper så småningom, saken lutar lite mer neråt efterhand. 

Man kan sätta Benskydd på hunden om det är väldigt illa, särskilt om den har lång päls kan det vara bra.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Nalle-]
2014-09-23 12:40
#3

Min storpudel är 18 månader och han kissade på frambenen jättemycket när han var lite yngre, nu har han lärt sig att lyfta ordentligt och då händer det mer sällan. Var sådär roligt med en herre i full utställningsfrisyr! Benskydd är mitt tips också.

Cert
2014-09-23 14:12
#4

#2#3 Jo min pudel är 5,5 år. Jag har inte upplevt det som att  något ändras med åldrn. Och att min pudel har begåvats med en förmåga att ALLTID missa stolpar/träd mm gör inte saken bättre :P

Fransu
2014-09-23 16:13
#5

Benskydd säger ni. Finns det några särskilda för just detta ändamål?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

5ara
2014-09-25 12:29
#6

#2 Haha! Vilken syn🙂 Vad skönt att det löst sig!

Min kissar nästan aldrig på sina ben. Han sätter sig så långt ner när han "valpkissar" och de tio gånger han lyft på benet gör han det så pass högt att det inte hamnar på frambenen.

Annons:
grodprinsessa
2014-09-28 15:58
#7

Vår kissar högt och lågt om man inte trimmar pälsen på snoppen ordentligt. Vi hygienrakar honom med ett 10:an skär tror jag det är och då hamnar kisset på backen :)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

[Forest]
2014-09-29 08:54
#8

5 det tror jag inte, damasker kan man köpa eller göra själv.  Här är hurrtas säkerhetsdamask  http://www.haromi.se/sakerhetsdamaskhurttalifeguard-p-1324.html

Cert
2014-09-29 09:13
#9

…. inom vården finns det plastarmar som är praktiska vid magsjukeperioder- de kan fungra om din hund är stor =)

[Forest]
2014-09-29 09:18
#10

9 dom är väl lite väl stora och man får väl inte köpa dessa som privatperson? Men tror inte det är värst svårt o göra  https://www.etsy.com/se-en/listing/68770576/dog-leg-protectors-pee-pants-leggings

Jag funderar på göra här några av dotterns gamla regnställ, har innan gjort egna till mig själv då genom ta och klippa av ben på regnbyxorna och sätta resår på överdelen, bästa med barnmodeller är att ofta är det snöre/resår som man kan ha under foten själv.

Fransu
2014-09-29 15:50
#11

Tack för era svar! Nu senaste dagarna har han inte kissat på benen överhuvudtaget tack och lov. Hoppas han har kommit ifrån det. Börjar han igen ska jag nog försöka sy egna skydd till frambenen. Av galon eller liknande så kisset bara rinner av.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Cert
2014-09-29 16:08
#12

#10 Jo, får man inte det? Varför skulle man inte få det

Andersson38
2014-09-29 22:14
#13

12 Tror de finns inom lantbruk med. Helt OT men på hund är dom säkert mycket förstora. Finns att köpa mer hållbara som passar bättre som Forest tipsar om.

Annons:
Cert
2014-09-30 06:08
#14

JA, till min storpudel när han hade rejält med benpäls så var det lagom. Ett litet band upptill bara.
Men han kanske inte är en hund, han kanske är en häst. Ni vet bäst?

[Forest]
2014-10-01 21:15
#15

Här en tjej som syr allt möjligt bra även "pälsskydd" http://mariarolen.se/hundkl-der.html

5ara
2015-06-16 20:24
#16

Allteftersom tiden gått så har min kille helt slutat valpkissa och det har blivit mycket högre tryck på strålen vilket resulterade i att han kissade på sina  framben väldigt ofta. Jag tyckte det var lite jobbigt att spola av honom i stort sett varje dag men nu gör jag helt enkelt så att han får ha ett "stänkskydd" på snoppen. När jag klipper honom låter jag det vara kvar en tofs längst ut som gör att kisset rinner lite mer neråt istället för att spruta rakt fram på benen som det gör när han är nyrakad😛 Tänkte bara som tips ifall någon annan har samma problem🙂

Upp till toppen
Annons: