Annons:
Etikettallmänt
Läst 4038 ggr
Whippet
9/20/14, 7:07 PM

Skaffa Pudel

Hej

Jag har tänkt på att skaffa en Storpudel, men vad bör man tänka på? Jag kommer ha den ner rakad (kort päls) Kan man köra agility med en storpudel (tänker på deras höfter) Hur aktiverar man dom bäst? Så berätta allt ni vet om pudlar :) ❤️

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Sjöstjärna
9/20/14, 7:16 PM
#1

Det går alldeles utmärkt att köra agility med en storpudel, du kan faktiskt hålla på med vilken form av aktivering eller tävling du vill, storpudel klarar allt! Sedan beror det ju på vad just din hund kommer att gilla och inte gilla men för rasen finns det inga begränsningar. En storpudel hänger med på allt oavsett om det är mycket eller lite motion inblandat. Pudeln blir glad över långa skogspromenader men om du mår dåligt eller bara vill hänga i soffan en dag så anpassar den sig utan problem. Storpudeln är den bästa allroundhunden man kan tänka sig i min mening.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Whippet
9/20/14, 7:30 PM
#2

#1 Oj den verkar jätte bra 😍 Det är precis en sådan hund jag vill ha, den är perfekt!

I'm out Vilar huvudet i handen

Sjöstjärna
9/20/14, 7:49 PM
#3

Tycker jag med! Jag har själv en storpudel som är åtta år och han är det bästa som finns. Väljer du en hanhund krävs det dock en fast hand när hunden ska fostras, ja det kan det göra med en tik också men ännu mer en hanhund. Det beror så klart på hur föräldrarna är men storpudlar är inga meshundar utan man kan få väldigt mycket hund för pengarna, på så sätt att de ofta har mycket energi och mycket vilja.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Whippet
9/20/14, 8:11 PM
#4

#3 Med fast fostran menar du gå fint i koppel, klippa klor mm?

I'm out Vilar huvudet i handen

[Estelle13]
9/20/14, 8:42 PM
#5

En storpudel går utmärkt att ha till agility, de är riktiga studsbollar och väldigt lätta och smidiga i kroppen jämfört med många andra raser. Jag har en tik och en hane, hanen är bara 12 veckor gammal så jag vet ju inte riktigt än hur han blir i temperamentet ännu men han verkar redan helt klart vara tuffare än tiken som är åt andra hållet istället, väldigt vek och jag har i princip inte behövt ge någon större uppfostran på henne mer än de enkla vardags sakerna som inkallning och sånt. Har aldrig behövt tillrättavisa henne utan det har enbart räckt med ett nej. Alltid glad och framåt är hon. Rasen är helt underbar och jag tror faktiskt inte att jag stött på någon snällare hund än min tik Estelle. Är själv förvånad över hur en hund kan ha sådant underbart temperament som just hon har. Tror de flesta storpudlar har det underbara temperamentet, det hör ju till rasstandaren :-) vissa mer än andra då såklart. Tycker också att de vänjer och accepterar väldigt fort när det gäller det här med klo klippning och rakning av nos och tassar. De är inga hundar som morrar och bits när de är tvungna att göra som man säger. Väldigt tåliga är de.

Sjöstjärna
9/20/14, 9:41 PM
#6

#4 Ja det också, men det jag tänker på är allmän fostran och lydnad, vad hunden får och inte får göra, att det är du som bestämmer vad som gäller.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
Whippet
9/20/14, 10:09 PM
#7

#6 jaha, ja jag är rätt bestämd så det kommer nog gå utmärkt :)

I'm out Vilar huvudet i handen

[Forest]
9/21/14, 9:43 AM
#8

Tycker även hanhundar kräver mer än uppfostran dom har mer krut dom orkar mer så därmed behöver man göra mer för att trötta ut dom. Storpudlar är senare i sin utveckling och är ofta spralliga, dom verkar tro dom är små pudlar som ska vara knähundar för mig är det charmigt. Härlig ras som kan vara bra på mycket både lydnad,agility,aportering mm man kan forma dom till mycket 😉

Whippet
9/21/14, 10:30 AM
#9

Oh de verkar så härliga, måste dock ha en hane för har en liten dvärgschnauzer hane hemma, och vill inte kastrera honom. Visa gärna bilder på era storpudlar :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Sjöstjärna
9/21/14, 3:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är en bild från i somras på mattes hjärta.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Nalle-]
9/23/14, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Roligt att du fastnat för storpudel! Som redan nämnt är det sportiga jyckar som hänger med på allt, själv tränar jag bruks och tävlingslydnad med min och han har släktingar som tränas och tävlas i alla möjliga grenar, bland annat agility. 
Storpudlar är väldigt anpassningsbara hundar men det är klart att de kräver sitt, både när det gäller motion och mental aktivering. 
När det gäller fostran är min hund rätt vek, tycker det beror mer på individer än kön hur de är. 
Jag är helt såld på storpudlar, har min första nu men det är långt ifrån den sista :) Underbara hundar.

[Estelle13]
10/1/14, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här är min storpudel Estelle

[Estelle13]
10/1/14, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

En till bild

Annons:
[Forest]
10/1/14, 8:35 PM
#14

10 tjusig 😊

Sjöstjärna
10/1/14, 10:30 PM
#15

#14 Tack! 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

5ara
10/2/14, 1:01 PM
#16

#10 #11 #12 #13 Åh, vilka fantastiskt vackra hundar ni har! Sååå fina bilder🙂 Jätteroligt att se!

Upp till toppen
Annons: