Annons:
Etikettbeteende
Läst 3999 ggr
Fransu
2014-09-20 16:48

Är era pudlar intelligenta?

Pudlar ska vara den näst intelligentaste hundrasen efter bordercollie. Är era pudlar intelligenta tycker ni? Förvisso är vår storpudel endast 7 månader ung, men vi har ännu inte märkt av att han skulle vara särskilt intelligent. Har levt med hundar i större delen av mitt liv och kan snarare tycka att Harry är bland dom minst intelligenta hundar jag känt, vilket förvånar mig. En cavalier jag hade många år sedan var nog den vars intelligens var ännu lägre än Harrys. Hur är era pudlar, märker ni av att dom är lite smartare än andra hundar?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
5ara
2014-09-20 17:50
#1

Haha! Jag tycker precis samma sak om min! Han är inte den vassaste kniven i lådan precis😛 Vi hade en amerikansk cocker spaniel innan och han var bra mycket lättare att jobba med. Min pojkväns schäfer ska vi inte ens tala om…

Amandla
2014-09-20 18:59
#2

Albin är väl hyfsat smart, men Pixie är klipsk! 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Fransu
2014-09-20 19:16
#3

#1 Vi får hoppas att våra ynglingar blir smartare när dom blir vuxna helt enkelt. Kan ju vara så att intelligensen kommer med åren på pudlar. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Forest]
2014-09-21 09:50
#4

Smarthet är även att leka att dom är lite korkade 😉 Man får ofta tycke att Donna är lite osmart men så är inte fallet, tvärtom är hon ett ess i mycket och problemlösningar fixar hon mycket snabbt. 

Enja är klipsk och det märker man hon vill jobba därmed lär hon sig saker mycket snabbt. Det räcker med att man visar henne en gång så vet hon hur hos ska lösa olika saker. Exp dra i trasan för att dra ut kökslådan och plocka ut det jag ber om, förr var det bara leksak men nu har hon lärt sig olika föremål. 

Mille ser inte så vass ut heller men efter testat henne med lite olika saker så ser man att hon har minnsan något bakom pannbenet även hon. Sen beror det även på vad dom har gjort innan hon har inte jobbat så mycket innan utan vart med mer. Trix och problem fixar även hon snabbt. 🙂

[Forest]
2014-09-21 09:51
#5

Nyfiken ts har du gett Harry belöning  trots att han "inte fattat" ?

Hilda-Stina
2014-09-21 10:49
#6

Min tik (på gränsen mellan toy och dvärg) upplever jag som oerhört intelligent faktiskt. Hon är knappt nio månader och först nu som det verkligen märks. Så ge honom lite tid till 😃

Annons:
Fransu
2014-09-21 11:45
#7

#5 Nej, jag brukar endast belöna när han gör rätt. Han uppskattar verkligen beröm, blir väldigt glad när han "fattar". Men han får verkligen kämpa för att haja. Och det han har lärt sig glömmer han fort.

Ett exempel på händelse som gör att jag tycker han är lite korkad är att han lyckats få sig inte mindre än 4 stötar på elstängsel, dessutom på exakt samma ställe av hagen. Absolut många fler om vi inte hunnit hindra honom. Jag hade en gång en labrador som råkade komma för nära ett elstängsel vilket gav honom en pärla. Han fattade grejen direkt, att man ska akta sig för stängsel. För det hände aldrig igen. 

# 6 Låter lovande! 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Luis_felipe
2014-09-24 01:53
#8

Jag har två mellanpudlar på 5 och 5,5år. Hon på 5.5år är ganska efterbliven och blir väldigt lätt förvirrad och förstår inte riktigt vad man försöker lära henne men hon som är 5år är väldigt smart! Väldigt lättlärd, för att lära henne t.ex. "ligg" så behöver jag bara visa henne vad hon ska göra kanske 5 gånger sen förstår hon precis vad hon ska göra och hon förstår även kommandon som "Gå och väck ***** " då går hon och väcker personen jag nämnt (endast familjemedlemmar) :)

[Nalle-]
2014-09-24 15:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tycker det beror på situation. Asko är väldigt lättlärd, både när det gäller saker som man medvetet tränar in och det han kommer på själv… Han kan tex öppna dörrar och har lärt sig att öppna dragkedjan på sin tygbur inifrån. Men jag brukar skoja om att han inte har riktigt alla hemma, större delen av tiden ger han inte det mest intelligenta uttrycket 😃

torchi
2014-09-25 08:31
#10

Min Astrid (13 veckor) har väldigt lätt för att lära sig ett nytt kommando, jag lärde henne "ligg" på några minuter! Problemet är sen att få henne att göra det varje gång, inte bara när hon känner för det! 😉

5ara
2014-09-25 12:19
#11

#9 Haha! Vilken härlig bild! Sådana ögon har Pajas när han är busig🙂

#10 Ligg, sitt och stå var jättelätt att lära honom, men t.ex. slalom mellan mina ben och "sitt vackert" tog ganska lång tid… Sen är det ju svårt att säga hur mycket som beror på att han tröttnar. Efter typ tre repetitioner kan han lägga sig ner på sidan och spela död för då vill han inte mer😂

Jag har dessutom mycket svårt att se att han t.ex. skulle kunna lista ut hur man öppnar en dörr…

Cert
2014-09-26 06:42
#12

…. Viggo har ibland tur när han tänker.

Fransu
2014-09-26 17:04
#13

#12 Ibland…? 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Cert
2014-09-26 20:31
#14

#13 ja :P ibland. =)

DogeLove
2015-11-06 13:29
#15

Fjalar är 7månader och han Berger man tydligt att han är intelligend ibland springer han ut och gräver i rabaden för han tycker att det är så kul att gräva men han ved att han inte får så när man går ut och ska hämta in honom så springer han in i sin lilla koja för att han ved att man kommer och kan upptäcka honom!!!!!!!!!!!!!! 😅

TjockaBerta
2015-11-06 14:39
#16

Thomas verkar inte så smart eftersom han är lite fnoskig. Men när det gäller så vet han precis. Jag har lärt mig att lita till hans instinkter och att tro på honom.

>>>Malum domesticum<<<

wesdi
2015-11-06 14:50
#17

Mjo de är intelligenta på sitt sätt.

Jag har storpudel och jaktcocker. Två helt olika raser.

Storpudeln lite mer beräknande, kan fundera ut lite mer först typ "ok… åh vad vinner jag på detta?" Men ja lättlärd.

Jaktcockern… lite mer "jag vill, jag kan, fort fort fort…" snabb i tanken och snabb i benen.. mer will to please. Inte så mycket "fundera" före utan mer "kör så det ryker"

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

5ara
2015-11-06 18:09
#18

Så roligt att läsa den här tråden igen! Nu när min lille buse har blivit lite äldre så märker man att han är en klipsk liten herre. Precis som #17 säger så är han beräknande och överväger det mesta innan han gör något man ber om, jämfört med amrisen och schäfern jag nämnde i mitt tidigare inlägg. 

Om han inte tycker att det är tillräckligt roligt har jag svårt att motivera honom, men när jag har honom med mig är det så sjukt roligt och han lär sig grejer väldigt snabbt🙂

axa
2015-11-08 18:40
#19

Ja, Tussan är det, men saknar tyvärr 'drivet' vilket gör henne svårare att träna. Men när hon väl kommer igång är hon på topp!

Upp till toppen
Annons: