Annons:
Etikettbeteende
Läst 1915 ggr
Luis_felipe
9/19/14, 7:11 PM

Hon går alltid bakom?

Hej! Jag har två mellanpudlar tikar som jag sedan några år tillbaka börjat disciplinera lite och sedan 1-2 år tillbaka så går dem okopplat varje gång jag går med dem. De lyssnar på alla kommandon jag ger dem och kan till och med ignorera springande katter, hundar, människor som går förbi osv ifall jag säger åt dem att fortsätta gå men nu är det så att en av hundarna börjar bli lite irriterande. Hon är 6 år gammal och går jättefint i koppel men gärna 30cm bakom mig så att hon inte syns och när hon går löst går hon alltid 4-10m bakom? Knäpper jag med fingrarna så kommer den ena tiken som fyller 5 idag och går fot direkt men Kyra som hon heter verkar inte förstå att hon ska gå fot?

Jag har testat att gå med strypkoppel för att lära henne att gå fot och det tar oftast bara 5-10min så går hon fot helt utan att jag behöver dra i kopplet men så fort jag tar av kopplet går hon 4-10m bakom mig igen? När jag säger "kom hit" så brukar hon öka takten tills hon är ca 3m ifrån mig och då saktar hon ner. Om jag står still och väntar på henne så går hon tills hon står 2-3m bakom mig och sen så bara väntar hon på att jag ska gå. Säger jag "Gå" som den andra hunden förstår då brukar Kyra bara bli förvirrad och vet inte vad hon ska göra, ibland springer hon bara ifrån mig, ibland sätter hon sig, ibland ignorerar hon mig 100%… Några tips på hur jag kan lära henne att gå fot utan koppel?

Annons:
[Forest]
9/19/14, 7:32 PM
#1

Hundar är olika här har jag en nu som är självsäker går gärna sin lilla egna värld och kan gå lite bakom men håller sig så hon ser mig. Vi hade förut en omplaceringshund som alltid gick lite bakom lös som kopplad jag fick med henne lägga mycket tid på öka hennes självförtroende och med att den ökade samt belöna att hon skulle hålla sig mer på sidan så vart det mer o mer framför som lös. Jag kör med positiv träning och till vardags har jag lärt hundarna gå sidan, detta tränat in med klickern. Det hjälpte oss mycket när ena hunden skulle dra hela tiden och var svår att få kontakt med. Jag tror du skulle behöva träna mer på stärka henne och belöna mer när hon gör rätt.

Luis_felipe
9/19/14, 7:58 PM
#2

Okej tackar men borde jag träna med henne själv eller borde jag ha med Iza (den andra tiken som lyder till 99%) som liksom då kan visa hur hon ska göra osv? Det hände faktiskt en gång när de båda gick lös att jag sa åt dem att gå fot, Iza förstod ju direkt men kyra förstod inte alls och Iza faktiskt gick fram till Kyra, petade henne lite på ryggen och sen gick fot med mig och då gick Kyra bredvid Iza resten av vägen. Det var precis som att hon gick fram till kyra och sa "Gör som mig" ? Det kan ju va bra att ha ett gott exempel med när jag övar med henne men samtidigt så kan det ju även vara bra att hon går själv med mig så att hon inte behöver fokusera på vart iza är?

Luis_felipe
9/19/14, 7:59 PM
#3

Har egentligen inte så mycket kunskap om hur man ska disciplinera hundar, jag har bara testat mig fram och använt de metod som jag tycker passar och som fungerar…

[Forest]
9/20/14, 9:13 AM
#4

regler och sånt mår hundarna bra så inget fel med det :) men jag tror mer på lära in positivt och s stärka hundens självförtroende. Sen kan din tik vara en som vill gå lite här o där att hålla sig bakom kan vara så att hon går i sin lilla bubbla, men testa o träna in fotgången med att när hon är bredvid dig belöna med godis säg rätt/bra.  Jag träna in det genom mer säga Enja belöna när hon reagera på sitt namn o titta på mig, sen finputsa det där ifrån belöna när hon gick rätt, sen öka jag tiden på gå fotgång innan hon fick godis. Jag ger inte godis hela tiden utan jag belönar mycket med ord och kel, men vill jag verkligen stärka RÄTT ja då är det godis som jag ger :) Har du testat och låta Iza gå som hon vill och du gömmer dig vad gör hon då? Jag tror nämligen att hon har mer koll på dig och att du egentligen lite på att hon har mer koll ;) Sen kan du kanske jobba mer på inkallningen ska vara snabb, att hon så fort du säger kom Iza så ska hon komma på stört inte lukta vidare eller vänta på vad sa matte?! Detta kan underlätta när hon går bakom och du ser att det kommer andra. Jag bollar lite ideer kanske kan det passa dig  och Iza

Luis_felipe
9/24/14, 1:56 AM
#5

Jag svarade på detta för 3 dagar sen men det skickades tydligen inte… Hur som helst! Borde jag ha Iza med när jag går och "tränar" Kyra att gå bättre? Kan ju vara så att Iza blir ett bra inflytande som visar hur man ska göra och hjälper till men samtidigt så kan det ju bli så att Kyra fokuserar med på Iza då också?

[Forest]
9/24/14, 8:11 PM
#6

5 Jag ser att våra hundar apar efter, Donna har lärt sig mycket genom bara titta på vad dom andra gör. Jag vet flera som lärt sig saker utan att tränat in men vart med på själva träningen av andra hundar så testa :)

Annons:
Cert
9/26/14, 6:38 AM
#7

litar hon på dig?
Är hon trygg med dig?

Luis_felipe
10/2/14, 12:28 AM
#8

Måste tacka dig Forest! Jag har sedan du föreslog det gett henne beröm verbalt när hon går bredvid mig och när hon halkar efter så sätter jag bara ner handen så hon ser den och säger "Kom här Kyra" och när hon då kommer så får hon beröm och går oftast fot då i minst 30-40m innan hon halkar efter men varje dag blir bara bättre och bättre :) 

#7 Hon känner nog sig mest trygg med mig av alla i familjen i alla fall! Hon har alltid varit väldigt osäker (Skäller och morrar så fort dörrklockan ringer och morrar alltid åt nya människor med undantag för äldre människor (?) )

Jag är den enda i familjen som hon tillåter bära henne på rygg och hålla henne som en bebis haha. Om hon kan somna liggandes på rygg när jag går runt med henne upp och ner för trappor så antar jag att hon litar på mig:P

[Forest]
10/2/14, 10:09 AM
#9

8 vad roligt och höra att det går så bra :) 

Jag kan tänka mig att hon är lite filur som gärna går i sin egna lilla värld och "luktar på blommorna" 😉

5ara
10/2/14, 1:04 PM
#10

#8 Vad kul att det går så bra🙂

Luis_felipe
10/3/14, 5:30 PM
#11

#9 hon lever jämt i sin egna lilla värld haha

#8 Ja nu går det undan med progressen! Idag gick hon hela vår gata sida vid sida (ca 300m) utan att halka efter en enda gång :)

[Forest]
10/4/14, 9:11 AM
#12

11 ojojoj framfart i träningen vad roligt 😃 Ps har med en liten fis här som går i sin egna lilla värld, men lyssnar fint när jag ber henne komma så hon får ströva lite som hon vill fröken. Men det är bara när hon går lös som hon filurar för sig själv 🤪

Upp till toppen
Annons: