Annons:
Etikettbeteende
Läst 3251 ggr
torchi
2014-09-19 09:00

River i kläderna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min valp Astrid är tolv veckor gammal. När hon vill leka kommer hon fram och hoppar (vilket jag tycker är ok) och bits i ben, hasor (inte ok) och tar tag i byxorna och drar (inte ok). Hur kan jag på bästa sätt få henne att sluta med detta? Att fya eller fösa bort henne hjälper högst två sekunder, att ignorera går bra för bitandet (hon går bort efter ett tag), men problemet är ju att hon river i kläderna som går sönder, så man kan inte ignorera hur som helst. Tips?

Annons:
Fransu
2014-09-19 16:20
#1

Kan du avleda, få henne att leka med någon leksak istället?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Forest]
2014-09-19 19:34
#2

att enkelt säga nej och lyfta hunden + erbjuda annan leksak har hjälpt här :)

torchi
2014-09-22 08:31
#3

Tack för svar!

Jag brukar säga nej och sedan försöka avleda, problemet är att det löser situationen just då, men lär inte henne att hon inte ska göra så. Från hennes perspektiv är det ju så att hon river i kläderna och som belöning får hon en leksak! Dessutom fungerar inte detta om hon hoppar och river på andra, t.ex barn, därför skulle jag vilja få henne att förstå att man helt enkelt inte ska göra så.

[Forest]
2014-09-24 20:23
#4

3 om du tar/håller hunden och säger nej, gör den om det samma igen håller i hunden och säger nej om och om igen det brukar räcka med max 3 gånger sen har jag sett stor skillnad på våra att hjärnan börjar tänka hmm när jag gör så så avbryts jag. Jag har även sett skillnad på sterila rena hem där det i mitt tycke jätte snyggt men i hundens tycke framförallt valpens tycke kanske lite trist om man är busig. Dom hittar olämpliga leksaker så ofta kan det hjälpa med att ha en leksakslåda i köket och en i vardagsrummet just för att ha nära till leksaker och att dom har lite valmöjligheter på dom.

[Forest]
2014-09-24 20:29
#5

glömde säga brukar ni dra o "kampa" med valpen för det kan vara ett sätt att även lära sig nu busar vi och ha då passande kampleksak :) Man kan göra egna mycket enkelt våra gillar inte vissa köpta så jag har gjort remsor av Fleeceplädar och handdukar som våra uppskattar högt.

torchi
2014-09-25 08:20
#6

#4 och #5: Ja, vi har prövat att säga nej och hålla i. Man kan göra så fyra, fem, sex gånger, det har ingen effekt tyvärr, hon blir bara mer upp i varv! Ignorera är som sagt bäst, men det funkar ju inte när hon river sönder byxbenen. Har jag oömma byxor på mig brukar jag faktiskt ignorera det ändå och låta det bli hål, då slutar hon efter ett tag, men hon kan springa efter ganska länge innan hon ger upp!

 Vi har huset fullt med leksaker, både tyg och pip-djur, filtar, dragkampsrep, torkat kalvöra, grissvansar, dentalsticks, gristryne… hon får också broskben med kött på. Leksaker har hon ingen brist på och hon leker ofta själv eller med oss. Vi leker både "brottning" med händerna, kastar bollar, att hon får springa efter en mus på rep (som en katt leker) och dragkamp med leksakerna.

Att avleda går som sagt bra, för enligt henne är det ju precis det hon vill, hon säger till att hon vill leka genom att nafsa i händer och dra i kläderna. Men man har inte alltid tid att leka exakt just då och man kan inte räkna med att främmande människor och framför allt barn ska göra så. 

Om hon har haft en händelserik dag och tröttats ut så gör hon inte så, men vi kan ju inte överaktivera henne varje dag bara för att hon inte ska nafsa!

Jag misstänker att problemet delvis kommer att gå bort av sig självt när hon  blir äldre, men jag är lite rädd för att hon ska befästa tanken att vill man leka så går man fram och bits och drar!

Annons:
CampaLill
2014-10-21 16:59
#7

Stöt till henne på halsen eller ljumsken.

Ta bort alla leksaker och ha bara 1 eller 2 framme och ta fram de andra som avledning, då kanske de blir lite roligare?

torchi
2014-10-28 08:12
#8

Vi säger till på skarpen och avleder, det funkar hyfsat bra…väntar nu bara på att hon ska byta tänder! ;)

Amandla
2014-11-25 11:05
#9

Nu har det gått en månad, jag gissar att valpen utvecklats en hel del 🙂Hur går det med rivandet?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
torchi
2014-12-14 23:34
#10

Hon river lite mindre nu, men istället hoppar hon upp på benen och knuffas…haha, lite bättre iaf :-)

Amandla
2014-12-14 23:49
#11

👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: