Annons:
Etikettbeteende
Läst 2948 ggr
paauo
9/11/14, 11:00 PM

bilåkning hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Nu behöver jag hjälp från alla duktiga hundmänniskor här på pudel i fokus! min lilla toyis på 10 månader har plötsligt blivit jätterädd för att åka bil. Jag förstår inte vad som har hänt eftersom att bilen var hennes största trygghetsplats fram tills för typ 1 och en halv månad sen. Min lilla tjej har alltid vart ett litet energiknippe sådär som pudelvalpar är ni vet och hennes första månader var bilen nästan enda stället jag kunde få henne att somna och slappna av på, hon har älskat att åka bil tidigare. Men så nu då helt plötsligt blir hon alldeles flåsig och skakar i bilen bara man åkt i några minuter. Varför kan det ha blitt såhär och vad har ni för smarta tips för att hon ska få tillbaka tryggheten i bilen?
Skickar med en bild på min lilla sötnos oxå ;) som dock hamnar på snedden som vanligt :/

Annons:
paauo
9/11/14, 11:02 PM
#1

Kan tillägga att jag har en dvärgpudel på 7 år oxå som är världens lugnaste i bilen och lägger sig och sover med en gång.. konstigt att inte det påverkar den lilla? Jag har båda två på sätet bredvid mig.

Amandla
9/12/14, 8:48 AM
#2

Har du provat att ha hundarna i bur istället? Enligt lag är du skyldig att förankra last säkert i bilen, och hundar räknas som last. Tänk också på att om din bil har airbag så kan den slå ihjäl hundarna om de befinner sig i framsätet, om något händer.

Fixa till en bur i lagom storlek (så stor att de kan sitta upp utan problem men inte så stor att de kastas runt huller om buller ifall något händer), och sätt fast den. Mina hundar åker i bur som står bak i min kombi, de kan inte se vad som händer utanför. Vissa hundar blir lugnare när buren är täckt och de inte kan se ut, prova att lägga en filt över burtaket men se till att det kommer in ordentligt med luft.

Alternativet är att använda säkerhetsbälten för hund och knäppa fast dem i baksätet. Det finns såna bälten som är krocktestade, kan de heta Allsafe tro?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
EmmaiNorr
9/12/14, 1:48 PM
#3

Allsafe är krocktestad. Det finns en tysk bilsele som också har genomgått några tester, minns dock ej vad den heter.
Jag har köpt en Allsafe och är riktigt nöjd med den. Dvärgpudeln den är till kan ställa sig upp och vända på sig men inte vandra runt, han är mkt lugnare med sele än utan.
Om hon har blivit flåsig och orolig kan det också betyda att hon blivit åksjuk. Kanske du kan höra med veterinär om åksjuketabletter som ni kan prova en tid för att se om det hjälper.

Dock håller jag med Amandla, båda hundar behöver sitta fast vid möjlig krock. Då har de iaf en möjlighet att överleva + att de inte blir levande projektiler som kan skada dig eller andra. Tror Allsafe'en gick på runt 700:-, liten peng att betala för det skydd den ger.
Lycka till och hoppas hon mår bättre snart.

[Forest]
9/12/14, 7:53 PM
#4

Att dom i denna åldern kan få rädslor är ingen nyhet det brukar drabba dom flesta hundarna. Men jag undrar har hundarna vart lämnade i bilen när du sprungit in i affären? Jag vet hur vissa älskar att stå o titta på hundar även skrämma dom medvetet, man vet aldrig. 

Jag har en hund som flåsar och alltid tyckt bilen har vart farlig men det är inte fören nu 3 års åldern som hon trots detta tycker det är helt okej att åka bil. Vi fick göra så här: Först så träna vi bilen stilla med bara vara där, sen ut som inget. När det funkade bra hon la sig alltid för sova, så börja vi åka en bit men hade alltid planen på färden skulle vara något "roligt" mål. Skogen är något hon tycker är roligt. Så nu förknippar hon åkandet med avslutet blir roligt, även när vi åker bort till bekant så anser hon resan är rolig men hon gillar väl inte helt hennes hundar eller ser inte syftet med vara med dom. Men vi går långpromenad och med detta ser hon det är roligt, hon får alltid något gott av kompisen. 

Jag skulle rek du har hundarna fastspända eller i bur det skapar både större säkerhet och trygghet. Jag har dubbelbur men Donna sitter i sele i bilen på en bädd dom andra två är i buren. Vi har valt att ha dom mer trygga hundarna i buren medans fjant får vara med oss ;) Men vi ska prova sätta henne i buren det kan vara så att det ger trygghet att dom har mindre utrymme och att dom inte ser alla föremål som far förbi, märker tydligt att detta ger mer åksjuka/oro hos Donna. Man kan även täcka sidorna på buren så den blir öppen på ett håll därmed kan dom även bli mer trygga.

paauo
9/14/14, 12:53 PM
#5

Tack för alla svar och tips! 

Jag har två burar som jag testat med, först var det en rätt stor sån där vanlig bur ni vet som jag gjorde mysig med massa gottans, ben och så, och leksaker där inne men hon accepterade aldrig den, tyckte den var läskig , nu köpte jag istället en bur i tyg, lite mindre, för någon vecka sen som jag ska försöka med på samma sätt. En så länge utan resultat,  hon är inte alls förtjust i att vara i bur :( tips på hur man kan få henne att tycka om den godtas gärna :) Hur har ni gjort för att introducera bur till era?

När hon var bäbis hade jag en  liten transportväska till henne som hon låg i i bilen och den älskade hon, tror att det är mycket på grund av den som hon blev så bekväm med bilen men sen när sommaren kom så blev det för varmt att sitta i väskan och hon tyckte det var lika okej utan. Har testat att sätta henne i den nu efter hon blev rädd i bilen och det blir lite bättre, hon somnar till en liten stund men blir ändå flåsig efter ett tag. 

Och för er som undrar så är båda hundarna fastspända i bilsele och jag har ingen airbag där fram som kan skada dom utan har en bil som jag kan sätta på och stänga av airbagen så den är självklart av när hundarna sitter där. Men det spelar lixom ingen roll om hon är fastspänd eller inte.

 Vet att det kan komma rädslor i denna åldern som inte funnits innan men tycker ändå det verkar konstigt att hon varit bekväm i bilen innan och verkligen älskat det och tyckt att det vart jättemysigt med bilen och sen helt plötsligt tycker det är så obehagligt? Funderar dock på detta med åksjuka, kan det komma så plöstligt tror ni? Ska kolla med vet om åksjuktablettera som #3 tipsade om! 

Ska oxå göra så som #4 säger, började lite grann för någon vecka sen att gå ner och låta henne slappna av och bara vara i bilen för att sen gå ut igen.. det var inga problem! Har inte lämnat dom i bilen utan för affären heller så kan inte vara något sånt som skrämmt henne.. 

Hoppas verkligen att hon kan tycka att det är mysigt i bilen igen då jag själv är en riktigt bilåkarälskare och gärna åker iväg till nya platser för att promenera med bustrollen.

Mer tips tas gärna emot :D

EmmaiNorr
9/14/14, 4:21 PM
#6

Så bra att de sitter fast, då verkar det ju inte vars stor rörelsefrihet som skapar stress. Hört om åksjuka som dykt upp vid könsmognad, likväl som jag har hört att det kan försvinna vid könsmognad om valpen har lätt för att bli åksjuk. Det är ju en ganska billig och relativt harmlös medicin som går att prova. Kan inte ge några specifika burtips men du kan ju söka på Youtube. Användaren kikopup brukar ha inspirerande videor, annars sökningar på positive crate training/games kan ge bra idéer.

Annons:
[Forest]
9/19/14, 7:40 PM
#7

5 Låter bra att du testar just vara i bilen och låta henne vara där en stund, sen att du själv gillar åka för ta nya promenader är ju bara bra tycker jag. Då kan man piffa upp till en härligt avslut för bilåkandet. 😉

Upp till toppen
Annons: