Annons:
Etikettfoder
Läst 5890 ggr
willas
2014-09-03 06:04

Ointresserad av mat

Jag vet att det finns flera trådar om pudlar som äter dåligt, krånglar mm, men jag kan ändå inte låta bli att starta en ny om mina upplevelser.

Timi, 3,5 månader gammal aprikos mellis, äter bara när andan faller på.  Det gör det nog varje dag men definitivt inte tre gånger om dagen. Jag ger barf i form av mald gegga.  Han gillar klart bäst den med kyckling, men jag vill variera.

Jag har alltid tidigare sagt (med högmod?) att man skall servera maten opch ta bort den om hunden inte äter.  Inte truga och inte börja joxa med maten för att hunden skall äta. Nu märker jag att det inte är så lätt.

Jag testar med att sitta bredvid, vara i köket och göra något annat eller bara stå där eller att gå till ett annat rum. Äta inne, äta ute.

När jag serverar maten så kommer han fram och nosar och oftast går han bort igen.  Om jag då ger en munsbit från handen så äter han den och det verkar som om det går upp ett ljus: "Mat!" och då äter han själv ibland från skålen. Det är en av de saker som oroar mig. Alltså det att han då helt tydligt vill ha mat men inte fattade att börja äta.

Timi är inte mager, så det är absolut inget större bekymmer, snarare irriterande.

Mat fungerar bra som belöning vid träning, både torrfoder, olika hundgodis, korv, Cesar, Frolic osv. han tigger i köket och äter gärna både frukt och grönsaker. Han har varit helt galen efter halvmosiga krusbär och plommon i trädgården. Den enda gången inkallningen inte fungerar är när han sitter i krusbärsbusken. Ibland är det bokstavligen "i"!

Annons:
willas
2014-09-03 06:17
#1

Nyss försökte jag använda den vanliga maten som belöning i träning. Jag valde att träna att stiga på en target. Han gjorde genast det och då jag bjöd en munfull av den vanliga maten ville han inte ha den utan trampade demonstrativt på targeten igen! Jag belönade sedan med en torrfodersbit som dög fint.

Då gick jag ut och klickade ut maten i gräset. Det fungerar ibland och gjorde det nu. Så han åt det som blivit över i går kväll, dvs det som jag tror är en halv portion. Mer tänker jag inte ge nu.

Jag tänker ibland att jag kanske ger för stora portioner, men då borde han ju äta den del han tycker är en portion.

idipidi
2014-09-03 10:46
#2

Tycker ändå att han låter helt okej. Min mellan är betydligt värre, även om det har blivit lite bättre med åldern. Numera går det t.ex. att godisbelöna med några få olika saker även om det fortfarande betyder väldigt lite för henne. Hon skulle aldrig bemöda sig med att leta upp mat som man spridit ut t.ex. Är det jobbigt så får det vara. När hon var liten tog hon inte godis alls utan gick iväg om man sträckte fram något ätbart. Hon äter absolut inte mer än en gång per dag och inte alltid då heller. Det är opraktiskt och jobbigt men det finns tyvärr sådana pudlar…

willas
2014-09-05 18:58
#3

Sedan jag skrev har skurit ner rejält på Timis matportioner med avsikt att han verkligen skall vara hungrig och vänja sig vid att äta hela portionen. Dessa två dagar har det fungerat. nyss åt han och första gången slickade han skålen helt ren!

Fast lite av balansgång blir de ju - jag vill ju inte svälta honom…

reverse
2014-09-05 20:09
#4

Servera maten i kong och andra aktiveringssaker, kanske? Jobba för maten verkar han ju gilla, så bli serverad i matskål dissas?  Sedan finns det ju "varannandags-hundar", "en gång om dagen-hundar" osv, så man kan nog oftast ta det lite piano om hundarna inte vill ha mat flera gånger om dagen. =)

 //Lina

willas
2014-09-05 20:41
#5

Timi är ju bara 3,5 månader och det sägs att man måste ge mat tre gånger om dagen…

[Forest]
2014-09-06 09:37
#6

Här fick vi med en mycket kräsen liten valp. Vad jag fick göra är att ge frukosten som belöning, avslut kasta ut lite på gräsmattan för leta maten.  middagen serverade jag med färskfoder då genom låta färskfoder + torrfoder blandas väl i påse och dra sig några timmar. Kvällsmaten färskfoder som jag klicka små bitar. Hon ville inte ha maten i skål alltid nepp det skulle vara passande små högar. Detta gav sig mer o mer men det var inte fören tandbytet var helt över som hon ansåg att matskål var gott. Idag kan jag säga att man har inga bekymmer med få henne och äta, men så har vi två till som annars gärna står över hennes skål 😃

Annons:
MoniQ90
2014-09-15 20:58
#7

Har/haft exakt samma problematik med min pappis.

http://barf.ifokus.se/discussions/53f05f47ce12c4365200206d-matkrasen-valp

Har testat det mesta. Allt från "hård med mattider" till att låta maten stå framme hela tiden. Men när maten ligger i en skål (testat olika skålar) så är han totalt ointresserad.

Kom successivt på att om jag tränar med maten (han älskar att träna för godis och lek) så kunde han bli "lurad" till  att äta maten, dock väldigt motvilligt. Men jag såg till att belöna ordentligt med lek när han väl ätit upp munsbiten. Nu verka poletten ha trillat ner och han fattar att om han äter matbelöningen kommer massor med lekbelöning.  

Lättaste övning att få i honom mat är stabila ligg. I början när jag sträckte fram maten reste han på sig av avsmak (jag var orolig att jag skulle sabba "nedläggandet" men då drog jag bara bort maten (omvänt lockande) och då ville han givitvis ha maten och la sig igen (somsagt lättlurad).  och när han åt upp munsbiten så belönande jag somsagt ordentligt.

Detta är vad som funkade för mig. Funkar säkert olika för olika hundar, men ett förslag iallafall.

Lycka till!

AnnaDante
2014-09-16 08:21
#8

Har precis samma problem med min valp. Han har ätit jättebra tidigare och maten försvann på ett nafs när han fick den men sedan en vecka tillbaka smakar han bara lite på den och går iväg.. Han får färsk mat, torrfodret ger jag mest som godis och det äter han med glädje. Borde man vara orolig? Han är pigg och glad kille :)

[Forest]
2014-09-17 08:14
#9

8 matlusten kommer i perioder. När dom växer mindre kan dom äta mindre. Här såg både Enja och Donna inte alls så roliga ut mellan varven där matlust och växtperioderna skiftade.  Hur mycket godis ger du? Det kan vara så att han anser att han överlever på torrfodret och därmed ratar maten som inte är så god (enligt honom) Så mitt tips är antingen så ger du inget torrfoder några dagar skippar godiset och belönar med kel och rösten.  Kanske maten smakar bättre då pga han inte får mellanmålen som godis ;) Eller så ger du mer torrfoder under promenaden låter han spåra torrisarna i gräset/marken. Jobba för maten har alltid gått hem här dom matdagarna som Enja har vart lite knivig att få i mat. Jag anser inte man ska fjäska men ibland så får man vara lite påhittig med få i dom maten. Ger man färskmat så är det svårt att låta dom arbeta för maten en kokong kan vara något att ge maten i då får dom lite arbeta för få i sig maten.

AnnaDante
2014-09-30 20:14
#10

9 Har testat gett han mindre torrfoder som godis. Däremot har jag testat lagt ut ett helt mål torrfoder på golvet som han får söka efter och då äter han med glädje. Kan detta bli en dålig vana, dvs. att han alltid behöver jobba för maten för att vilja äta? :)

AnnaDante
2014-09-30 20:14
#11

9 Har testat gett han mindre torrfoder som godis. Däremot har jag testat lagt ut ett helt mål torrfoder på golvet som han får söka efter och då äter han med glädje. Kan detta bli en dålig vana, dvs. att han alltid behöver jobba för maten för att vilja äta? :)

[Forest]
2014-10-01 10:18
#12

10 Det tror jag har med att göra att han är liten skit ännu ;) han vill ha något att jobba för innan hade han sina syskon som ville ha maten. Enja var jätte trist vissa perioder man fick rulla/kasta kula efter kula för att hon skulle jaga maten, sen kunde man lägga ut små klickar och låta henne äta den så. Att äta maten i bit i skol nepp det var ingen ide. Sen vet jag att ibland åt hon gärna i skålen under sina matglada dagar, då tog jag även i lite vatten för att hon tyckte det vart godare med lite mer grötaktig mat.

Alva14
2015-01-05 12:12
#13

Jag hade också samma problem med min valp, men jag gjorde så att jag köpte leverpastej och tog typ en tesked leverpastej och rörde ut i vatten och hällde på torrfodret. Då åt hon maten direkt, men dock inte allt. Jag gör detta fortfarande. Sedan låter jag maten ligga kvar och hon brukar äta upp det på natten. hon får mat på morgonen också som hon brukar äta typ hälften av direkt och sedan tar hon resten på eftermiddagen. Hon får bara torrfoder i dagsläget.

Annons:
[Forest]
2015-01-05 13:03
#14

13 Våran förra hund var nattätare och  det är inte helt ovanligt att dom finner mer trygghet med äta nattetid eller mycket sent. Hon hade tidigare bott med flera hundar och antar att hon inte fick äta i fred därmed åt hon hellre nattetid. Bra tips där med göra lite godare mat genom lite leverpastej själv körde jag med färskfoder-soppa som smakförstärkning :)

Alva14
2015-01-08 08:00
#15

#14 Har inte tänkt på det men hon bodde faktiskt med tre andra hundar innan och hon var den mest underlägsna så hon smög säkert upp på natten då och åt… Bra tips med färskfoder också!

Upp till toppen
Annons: