Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 4197 ggr
willas
2014-08-28 08:21

Vattensvans?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Timi är en tre månader gammal mellanpudel. I går småregnade det och på kvällen lekte han vilt med grannens lilla terrier. Timi var helt våt när vi kom in. Utetemperaturen var över 15°. Vi gick och lade oss ca en halv timme efter att vi kom in. Timi sover i sängen (=varmt). Jag gjorde inget för att torka honom annat än att dra över honom med en handduk.

I morse tränade jag lite "sitt" med honom. Jag märkte att han började sätta sig, dvs förstod vad jag ville, men ändrade sig och reste sig utan att helt sätta sig. Jag funderade då om han möjligen hade ont.

Lite senare övade jag hantering. Allt gick bra tills jag lyfte på svansen. Då pep han till. Först då insåg jag att svansen nog hängt ner hela morgonen. Min egen diagnos: vattensvans.

Detta bekymrar mig. Inte vattensvansen i sig, den går ju om, men om hunden får vattensvans av en regnig sommardag, så förutspår jag att hårtorken kommer att vara i flitig användning i framtiden. Som ni ser av bilden så har jag inte valt rasen pudel för att det är så roligt med pälsvård…

Annons:
[Jens]
2014-08-28 08:50
#1

Min hund fick också vattensvans när han var liten och då berättade veterinären att valpar är känsligare för vattensvans än vuxna hundar och det är då det är viktigt att verkligen torka hunden torr vilket du har förstått också. 🙂

Kämpa på i höstmörkret och torka hunden väl.

Amandla
2014-08-28 10:44
#2

Det kan vara vattensvans, men kolla också med veterinär om svansen kan vara bruten. Jag vet en dvärgpudel som en dag kom med hängande svans, och den visade sig vara av. Förmodligen hade det hänt under lek med en annan hund, de brukar springa ikapp och dra varann i svansen 🤔Den svansen spjälades och har läkt fint, ägaren har (efter veterinärens instruktioner)  lindat om den varannan dag ungefär i ett antal veckor.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
willas
2014-08-28 11:00
#3

hups,  då hoppas jag att det är vattensvans!

willas
2014-08-28 17:03
#4

Nu har jag talat med en kollega som har en bakgrund som djurskötare hos veterinären samt palperat svansen. Allt tyder på vattensvans.

Amandla, du gav mig perspektiv på det hela. Tidigare tyckte jag att "herregud, vattensvans", nu tänker jag "gudskelov, bara vattensvans"!

Amandla
2014-08-28 21:57
#5

👍Bra!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2014-08-28 22:26
#6

Ni som har fått vattensvans på någon hund, har hundarna drabbas lättare att få vattensvans efter 1a gången? Jag har aldrig haft en hund med vattensvans men en bekants hund får det i regel höst och vinter ca 2 gånger per år, han har jätte tjock päls och anser inte att han är blöt intill huden när han har vart ute vid regnväder (ej pudel) 

TS Jag skulle med gissa på vattensvans tänk på att ha han varm om baken och han bör vila om det går, det brukar i regel gå över snabbt så imorgon bör han vara mycket bättre. 😉

Annons:
willas
2014-08-29 05:48
#7

Forest: min förra pudel, en storpudel, hade vattensvans en gång. Det var en kylig, regnig sommardag. Jag hade tvättat henne och lät henne självtorka (kort päls). Efter det var jag alltid noga med att använda tork på ryggen och svansen, trots att resten av hunden fick självtorka. Hon fick aldrig det på nytt.

Timi är nog pigg och lekfull, men svansen stiger nog bara till horisontalläge.

Det går liksom inte att tvinga en tremånaders valp att vila…

lillvilda
2014-08-29 13:46
#8

Min förra hund hade vattensvans en gång när hon var 1,5 år och fick det aldrig igen under sitt långa liv.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

5ara
2014-08-30 20:58
#9

Hur har det gått? Hoppas att svansen pekar uppåt och är glad igen 🙂

willas
2014-08-31 06:46
#10

Ja, igår började svansen var i normalläge och jag testade också att lyfta den. Timi protesterade inte, så det ömmamr nog inte längre.

[Forest]
2014-08-31 07:29
#11

tackar för era svar ang vattensvans är återkommande eller inte tyder på att så behöver det inte vara :) 

10 skönt att han börjar få sin glada svans igen :)

Amandla
2014-08-31 10:29
#12

Goda nyheter! 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: