Annons:
Etiketteraktiveringtricksövrig-träning
Läst 2443 ggr
fia1116
2014-08-24 09:44

Tips på aktivering!

Jag undrar vad ni gör för att aktivera och stimulera era pudlar? Själv brukar vi köra lite agility vilket min dvärgpudel tycker mycket om, men än har jag inte så många hinder. Vi ska gå en agilitykurs nästa vår när jag har gått ut gymnasiet hade jag tänkt. Men tips på annat som en kan göra med sin lilla kompis uppskattas!

Annons:
5ara
2014-08-24 09:48
#1

Har ni provat att lägga spår? Det tycker iallafall min är roligt och så blir han härligt utmanad i skallen🙂

fia1116
2014-08-24 09:51
#2

Vad kul med snabbt svar! Kan du berätta lite mer om hur man gör det? :) Han gillar att nosa och leka "sök" brukar vi göra ibland, med godisbitar.

5ara
2014-08-24 10:01
#3

Jag lägger personspår. Går ut i skogen där jag först stampar upp en liten startpunkt och sen går jag bara så långt som jag vill att spåret ska vara. För att hunden ska förstå att spåret är slut gör man ett hopp ifrån slutpunkten på ca en meter och tar sig därifrån en bit från spåret så hunden inte ska snappa upp fel spår. 

Under tiden jag går sätter jag upp snitslar så jag ska veta var jag lagt spåret. I slutet har jag en belöning (därifrån gör man sedan hoppet). Om jag bara har en leksak i slutet skiter han i den och letar upp vart jag tagit mitt hopp och fortsätter spåra i mitt andra spår som går därifrån så jag har börjat ha en liten försluten burk i slutet med korv. Då får man honom att glömma att spåra och kan ta sig ifrån platsen.

Efter jag lagt spåret låter jag det ligga minst 45 min för att det luftburna spåret ska försvinna och han får spåra på marken.

I början lade jag bara raka spår på 30 m men det trappar man upp när hunden får kläm på det hela.

5ara
2014-08-24 10:05
#4

Min beskrivning är väl inte så bra men det är nog ganska lätt att hitta en bättre om man söker lite på det bekanta nätet 🙂 Jag har långlina på min när han spårar för han blir gärna ivrig och slarvar lite annars. Dessutom har han fått upp ögonen för vilt det senaste och då kan han få för sig att följa ett härligt viltspår istället och då bromsar jag honom i linan och väntar tills han söker i "mitt" spår igen.

fia1116
2014-08-24 10:14
#5

Tack så mycket!

[Forest]
2014-08-24 11:16
#6

Spår är väldigt bra, jag kör med person,godis eller föremål då leksak som bara är för belöning och väldigt poppis. Tyvärr är Enja värdelös på ta med sig föremålet men visar gärna vart det är efter upphittat :) Donna är en klippa på grenen och kommer med det för det ger ju lite gottis med :) 

Godisträd enkel och poppis- går ut på att man gömmer godiset högt och lågt tänk bara på att hunden ska nå godiset :)

Trix det är något som är bra och balansövningar har en stor boll-balansboll som dom får hoppa upp på och stå på, sen gå fram och stanna den. Stå mot den och gå fram är mer trix men mycket roligt enligt vovvarna. 

Kör du agility så kanske även skogs/stadsagility är något för er med. Här kör man balans på nerfallna träd eller runt sandlådor. Upp ner på bänkar, under bänkar över små staket. Runt träd -höger vänster, slalom mellan träd. 

Överallt kan man ge hunden något arbete- det ända som sätter stop är fantasin. Att träna lite vardagslydnad säga sitt under korta rastningspromenaden behöver man inte förbereda med godis det räcker iaf här med lite kärlek som belöning  ;) Upp o ner på saker tass här o där sånt är enkelt och våra små gillar detta, dessutom bra sätt att få hunden att vakna lite :)

Annons:
[Forest]
2014-08-24 11:17
#7

Missa säga den enklaste av alla, kasta en näve godis i högt gräs/blåbärs ris mm det tar dig någon sekund men hunden har att göra desto längre tid :)

fia1116
2014-08-25 18:31
#8

Tack för alla roliga tips!

Upp till toppen
Annons: