Annons:
Etikettfoder
Läst 6742 ggr
Mosten
8/20/14, 2:18 PM

Mängd foder

Hej😊

Min 9 veckors valp äter ca 40gr torrfoder RC Mini Junior/dag, tycker det är lite.
Har gått upp 80gr på en vecka, kommer det hålla sig runt denna viktuppgång/vecka
Hur har det sitt ut för er?

Om hon som vuxen skall väga 4 kg skulle hon äta ca 70gr om jag räknat rätt.

Från början räknade jag på 5 kg som vuxen men då skulle hon äta ca 90gr/dag och nu hon äter bara 40gr/dag, det är som en valp ska äta som blir 2kg tung som vuxen

Är det så att hon kanske bara ska väga 3-4kg som vuxen?
Hur har det sett ut hos er, har det stämt ungefär vad det ätit som valp och som det står på påsen i vuxen vikt?

Annons:
Sugar Mist
8/20/14, 2:33 PM
#1

Håll koll på hullet skulle jag vilja säga. Går hon upp en massa så dra ner fodermängden, går hon ner en massa, dra upp mängden.

-

5ara
8/20/14, 2:48 PM
#2

För mig har det inte stämt överens med vad som står på påsen. Han behöver mycket mer! 

Han har ganska stadigt ökat med 100 g per dag sedan han var 14 veckor gammal. Enligt påsen (Orijen Puppy) ska han få 270 g och istället får han 380 g och veterinären tycker att han på gränsen till lite tunn. Så det är nog väldigt individuellt det där och man får se lite på sin egen valp vad just den behöver. 

Min hund är en småväxt storpudel på sex och en halv månad och vikten ökar fortfarande i den takten. Så mycket mat har jag inte behövt ge hela tiden men ju större han har blivit desto mer har jag successivt fått öka fodermängden. Han har med andra ord alltid legat en bra bit över den rekommenderade mängden…

5ara
8/20/14, 3:00 PM
#3

Ska kanske tillägga att vi inte är överaktiva. Går på ca 1,5 tim promenad totalt per dag (inklusive kissrundor) och busar en del i trädgården utöver det… Promenadtiderna ökas allteftersom han blir äldre.

Amandla
8/20/14, 6:15 PM
#4

Bry dig inte om vad som står på påsen, det har aldrig stämt på någon av mina hundar. Se på hull och hur din hund mår istället.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Mosten
8/21/14, 7:50 AM
#5

Tack alla😊 Öka mängden är inte lätt då hon endast vill ha så liten mäng, men hon är antagligen en liten hund också.

80gr/v är det normalt för en toypudel eller dvärgpudel att gå upp per vecka?

Amandla
8/21/14, 12:44 PM
#6

En växande valp kan gå upp såpass, men de växer ju ryckvis så det varierar. Försök att slappna av, det är mitt bästa råd. Blir matsituationen laddad så kan det bli besvärligt för er. Hon kanske vill äta mer på natten eller valfritt under dagen, kan du låta matskålen stå framme?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Mosten
8/21/14, 8:51 PM
#7

Ja känner mig inte så orolig precis😊 men har bara haft större hundar förr och de var stooora i maten så det är nog därför det känns så pytte lite hon äter😃

Låter ni maten stå framme hela tiden? Jag har alltid tagit bort maten efter en stund om de inte ätit upp

Amandla
8/21/14, 10:17 PM
#8

Här går det inte att ha mat framme, hanen äter ALLT. Han skulle kunna äta ihjäl sig om han bara kom åt 🤐


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
  • Redigerat 8/12/22, 10:44 AM av Amandla
5ara
8/21/14, 10:42 PM
#9

Jag provade först med att ta bort maten efter 15 min ungefär men han åt inte ändå så då lät jag maten stå framme och då åt han liiite mer. Han var verkligen smal då. Sen bytte jag foder och han har sen dess ätit utan problem 🙂 Nu menar jag inte att du ska börja ändra foder och så, tänkte bara dela med av mina erfarenheter.

Mosten
8/22/14, 8:03 AM
#10

Ja bara bra att få höra hur ni gör😃

Allt kommer bli bra, hon äter men inte mycket antagligen blir hon inte så stor som sina föräldrar utan kanske stannar vid 4 kg.

Hon mår toppen får tokiga pudelfnatt ett par ggr/dag, leker och kan "apportera" hon slappnar av och sover  mycket där emellan.
Nu är hon med på det mesta vi gör är så duktig att åka bil sitter bak i sitt liiilla bilbälte tittar lite sen lägger hon sig och somnar efter ett tag eller så ligger hon bara och inspekterar😊 Kissa inne har hon inte gjort någon gång ännu men bajsat inne ett par ggr. hon har lärt sig att kissa när jag säger till henne "kiiissa" när vi är ute.

Jag skryter nog lite nu men jag är så stolt och glad över våran lilla Iza❤️

Amandla
8/22/14, 7:52 PM
#11

Låter bra! 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: