Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 3854 ggr
evali
2014-08-18 18:46

Knubbig igen...

Hej! Har i en tidigare tråd tagit upp att min dvärgtik (29-30 cm) är något knubbig. Har under en period minskat hennes mat men ingenting händer. Har gått ner från 2 dl, till 1,5 dl torrfoder och nu testar jag ett nytt koncept. Jag ger henne knappt 1 dl torrfoder på morgonen och på kvällen får hon ett kycklingben (rått). Vad tror ni om det? Tänkte att hon får sitt tuggbehov mättat + att hon får jobba mer för maten. Men är det ok näringsmässigt?? Har provat detta knappt 1 vecka men än har inget hänt viktmässigt. Däremot upplever jag att hon blir hård i magen. Hon väger idag 5,5 kg men borde väga 4,5 kg….

Annons:
gummimamma
2014-08-18 19:04
#1

Du ger väl inte kycklingben till din tik?!! Ben från fågel, fisk och fläskkött kan flisa sig och bli sylvassa och skada tarmarna! Dessutom är det nog bättre du ger kokt kycklingkött än rått. Vet inte säkert, men kan tänka mig att rå kyckling är lika farligt för hundar som för människor. Hur mycket motion får hon? Kan du tänka dig öka motionen med 15-30 minuter/dag? Bara en sådan liten ökning kan vara det där lilla som behövs för att få henne att må bra och komma ner i rätt vikt.

evali
2014-08-18 19:49
#2

Gummimamma, det är helt ok att ge råa kycklingben/vingar till hund. Det är när de är kokta som de blir vassa och kan skada tarmarna. Jag vet att det är många som ger sina hundar rått kött/ben (barf) och de upplever att hunden blir både friskare och får bättre päls och tandstatus… Problemet för mig är om det är näringsmässigt ok.. Ovan skrev jag att jag gav henne kycklingben, men det är en vinge hon får…

gummimamma
2014-08-18 19:59
#3

Ja rå kött är ok att ge till hund, men jag skulle inte ge rå kyckling. Och absolut inte några ben från fågel, fisk eller fläsk. I så fall skulle jag först kolla med en veterinär om vad han säger om det… det är ju bara att ringa och fråga närmaste veterinärklinik.

[Forest]
2014-08-18 21:02
#4

Gummimamma här har jag gett kyckling till hundarna nästan dagligen likaså uppfödaren till Enja har gett sina hundar detta i över 12 år dagligen :) Jag ger även fläsk men inte fisk eftersom hundarna inte gillar fisk. Än läser jag inget om att vargar och rävar dör av sina "byten" och dom äter mer än bara rådjur och älg. Ne det är gammal myt detta med F-ben den är det dags att slå hål på. 

Här kan man läsa lite http://barf.ifokus.se/discussions/4f1e0ade88f47237d1003288-f-ben-till-hund

[Forest]
2014-08-18 21:04
#5

TS vad är det för torrfoder du ger? och vad är det för kyckling du ger vad väger det och hur mycket kött är det på? 

Jag drar bara ner fodergivan på ena av hundarna här hemma när hon får en hel kycklingklubba dom andra får sin vanliga giva eftersom dom inte går upp lika lätt som henne. Att dra ner till 1 dl foder låter lite får hon något mellanmål? isf vad?

evali
2014-08-18 21:57
#6

Inga mellanmål, tycker också att hon får lite mat, men hon är definitivt för kraftig, så hon behöver uppenbart inte mer. Har inte vägt kyckligvingarna.  Hon verkar inte gå ner i vikt oavsett var jag gör. Hon är 1 år och 4 mån.  Går cirka 6 km per dag med henne.

Annons:
[Forest]
2014-08-19 05:40
#7

kycklingvingar är inte mycket kött på men jag har fått det sagt till mig att kyckling är fet och just skinnet är det som är fet, så ska jag vara ärlig hade jag gett något annat tugg som revben funkar från fläsk,lam,nöt flera finns med ;) jag antar att din hund även blivit hård i magen? Det beror på att det är 70% kött och 30% kött på kycklingvinge. Jag ger kycklingklubbor till mina vingar får katten 😉

wesdi
2014-08-19 08:41
#8

Rått kött och råa köttiga ätbara ben från djur som börjar på f (fågel, fisk, fläsk, får… fast…. egentligen heter fläskdjuret gris…) är en naturlig del av dieten om man råfodrar (barfar, färskfodrar) sin hund.

Tillagade ben (kokta, stekta, grillade) är däremot ett stort nej - oavsett vad köttdjuret börjar på för bokstav.

Så har vi rett ut det!

Tyvärr är det få veterinärer som är utbildade i hundens näringslära. Det ingår inte många timmar i veterinärutbildningen. Den *utbildning* som sedan kan ges, är ofta från foderföretagen själva. Om inte veterinären av eget intresse förkovrar sig i näringslära.
Inget ont om veterinärer: de är kunniga på sjukdomar, skador mm.

evali: hur ser du matmängd samt innehåll på mat jämfört med vad hon gör av sig i form av motion och aktivering?

Om det är ett torrfoder med en del kolhydrater i (spannmål, grönsaker, frukt mm) så… kanske hon inte gör av sig det i förhållande till motion?

Byt till ett så rent torrfoder som möjligt (om du vill fortsätta med torrfoder). Med rent menar jag ett med högt köttinnehåll, så lite spannmål och grönsaker som möjligt. Ris är helt ok att det innehåller. De flesta torrfodren måste ha något slags *klister* för att få ihop ingredienser till en fin liten torrfoderkula.

Fett är inte farligt, tvärtom ett bra bränsle. Så klart kan för mycket fett bli för mycket, hundar är individer. En hårt arbetande hund kräver ju bra mycket mer än en normalaktiv hund.

Om idealvikten på din tik är runt 4,5 kg… och jag sneglar på mängd mat (hur man räknar när man råfodrar) så skulle mängd mat/dag till din hund ligga på 90-135 gr. Räknat på 2 och 3 % av idealvikt 4,5 kg.

Så… hur mycket får din hund per dag? Vad väger kycklingvingen?

Nu är exakt mängd inte det viktigaste. Det som är viktigt är hur din hund känns i hullet, vad för slags mat hon får, dvs vad maten (torrfodret) innehåller.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

evali
2014-08-19 09:27
#9

Tack allra ödmjukast för att ni intresserar er och vill hjälpa mig att få ordning på lilla Inez. Hon är 1 år och 4 mån och har alltid varit knubbig. Förmodligen var det nog hon som var först i matskålen även hos uppfödaren.

Hon får sedan någon månad tillbaka Standardt Mild. Tidigare har hon ätit Taste of the wild. Kycklingvingarna verkar väga mellan 70-80 g styck. Av torrfodret får hon knappt 1 dl dvs runt 40 g. Standart innehåller ris men inga andra kolhydrater…. Vi promenerar runt 6 km /dag.

[Forest]
2014-08-19 18:54
#10

9 hur hög är hon och vad väger hon? Jag ser fodertabellen som mer är riktlinjer på 1 kg hund står det (vuxen fodergiva) 25-60 gram,  1 dl ca 47 gram

på 5 kg står det 60-125 gram. Ser jag då så tycker jag att 1 dl är minimalt liten foder som din hund får eftersom hon antar jag väger och ska väga mer än 1 kg jag gissar på att hon väger/bör väga 4 kg om hon är dvärg pudel.

evali
2014-08-20 14:25
#11

Hon är 29-30 cm hög och väger 5,5 kg. Precis som du tycker jag att hon får väldigt lite mat…. men vad ska jag göra när hon är överviktig??? För närvarande får hon knappt 1 dl torrfoder + en kycklingvinge, cirka 70-80 g.  Innan jag började med kycklingvingen fick hon 1,5 dl foder, cirka 60 g.

Amandla
2014-08-20 18:17
#12

Min vovva och mammas vovva är lika stora och väger ungefär lika mycket, 3.7 respektive 3.8 men min äter dubbelt så mycket som hennes. 150 g Vom og Hundemat (färskfoder) om dagen mot 75 g om dagen. Så olika kan det vara!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
  • Redigerat 2022-08-12 10:40 av Amandla
[Forest]
2014-08-20 20:49
#13

11. 30  cm hög är Enja och hon väger 4.5 idag men ska ner något mer tror 4.2 är lagom men då har Enja lite mer kropp inte så kompakt som en del små pudlar är.

Annons:
evali
2014-08-21 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Inez är inte elegant byggd utan hon är mer kompakt med kraftig benstomme och en rejäl bröstkorg…. så jag skulle tro att 4,5 kg är lagom…..

Amandla
2014-08-21 22:19
#15

Sötnosen! Det är ju väldigt individuellt med vikten, du får prova dig fram helt enkelt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2014-08-22 08:05
#16

verkligen söt 😍 Lite bör hon gå ner i vikt maten du ger är det inga fel på.  Att gå ner i vikt kan ta tid jag räkna ut att när hundarna här åt torrfoder så äter mina bara 1/1 dl mer än din lilla fis då fick dom inget mer. Vad mer kan man göra för att få ner sin hund i vikt. det är motion  dessa promenader hur är dom? luffsa fram lukta fritt? Jag går en promenad här på 4.7 äntligen mätt + skaffat en app i mobilen för se hur långt man går. Utöver denna är det trädgård och 2 andra promenader på 10-20 minuter men dessa är mer för rasta hundarna.

Upp till toppen
Annons: